Grg teremtstrtnet 5.rsz
2007.08.04. 17:17
Grg teremtstrtnet
...
Promtheusz
Ott, ahol Prteusz, az svz gomolyg s szeszlyes alakot vlt tmegei bortottak mindent valamikor, az istenek megszletsvel kialakult a vilg, s rk trvnyek uralkodtak szp rendje felett. Zeusz lenyai, a Hrk a tl utn meghoztk a virul tavaszt, majd a gymlcshoz szt vrl vre, s nimfk tncoltak a forrsok krl. sz, a rzss-ujj hajnal jelezte nap mint nap Hliosz rkezst, s a Napisten, szrnyas paripit fogva szekerbe, flhgott a tenger habjaibl az gboltra. Jttre a csillagok a tengerbe vetettk magukat, csak Phszkphorosz a hajnali csillag vrta be nyugodtan egy helyben llva a napkeltt. Az gbolt msik oldaln gyors lovon suhant tova Szeln, a Hold istennje, mert ha btyja megrkezik, neki tvoznia kell. A tenger mlyn lakott Poszeidn felesgvel Amphitritvel, csak idnknt merlt fel, hogy hromg szigonyval vihart kavarjon, majd elcsittsa ismt a hborg vizeket, s a csillog habok htn ilyenkor Nreusz lenyai lejtettek vgig ezst cipelljkkel.
Elgedetten nzte ket Zeusz az Olmposz gbe nyl cscsrl.
De mg nem mutattak be ldozatokat s nem nekeltek himnuszokat az isteneknek, a vilgmindensg szpsge tank nlkl maradt, s a fldet nem szntotta fel senki, vrosok nem pltek, s a tengert sem jrtk be karcs hajk, mert nem voltak mg emberek.
Promtheusz vgre a phkiszi Panopeusz krnykn alkalmas anyagot tallt, s Pallasz Athn segtsgvel abbl formlta az els embereket. Tudatlanok voltak eleinte ezek az emberek, nem sokban klnbztek az llatoktl, csak gyngbbek, tehetetlenebbek s vdtelenebbek voltak a legtbbnl. Homlyos barlangok mlybe hzdtak, vagy a fldbe stk magukat, mint a hangyk, amit lttak, nem rtettk, amit hallottak, nem fogtk fel, ntudatlanul ltk vgig letket, mint az lomkpek. Ettk, amit vletlenl talltak, a jvre nem gondoltak, s ha veszly tmadt rjuk - es s fagy s vadllat -, nem tudtak vdekezni ellene.
Mr-mr kipusztuls fenyegette az emberi fajtt, amikor Promtheusz lelopta szmukra az gbl a tzet, amely idig csak az olmposzi istenek tulajdona volt. A tz segtsgvel azutn az emberek megtanultk a mestersgeket, az anyag megmunklst s a fmek feldolgozst, tglt gettek, s hzat ptettek, mindenfle hasznos szerszmot ksztettek maguknak, s amint munka kzben fokrl fokra gyesedett a kezk, egyre vilgosabb lett az rtelmk is. A tz hasznlata sorn az emberi ntudat szikrja is fellobbant bennk, megfigyeltk az vszakok vltakozst, s ahhoz alkalmazkodva mveltk a fldet. Megismerkedtek a szmokkal s a csillagok vilgval, a betvetssel s a kltszettel, megtalltk erd-mez fvei kztt az orvossgot a betegsgek ellen, megtanultk, hogy kell szekerk el lovat s hajik el a vitorlt dagaszt szeleket fogni. Messze lv jjal s nyilakkal felfegyverkezve nemcsak vdekezni tudott az ember, hanem az elejtett vad sr bundjt is megszerezte magnak, vdelml a hideg ellen.
Promtheusz ajndknak, a tznek ksznhette teht az ember, hogy kiemelkedett az llatok sorbl, st a termszet ms erivel egytt az llatokat is a maga szolglatba knyszerthette. Mg arra is megtantotta Promtheusz, hogyan lehet madarak rptbl, az ldozati llat beleibl, lomkpekbl s ms eljelekbl a jvre kvetkeztetni, de gyelt r, hogy senki ne lssa meg halla napjt elre, nehogy remnyt vesztse, amg l.
Zeusz fltkenyen ltta, hogy a tz a halandk birtokba kerlt. Haragosan megfenyegette Promtheuszt:
- Iapetosz fia, hiba vagy mindenkinl ravaszabb! Most rlsz, hogy engem kijtszottl, de mg megkeserld te is, s az emberek is megfizetnek rte! Olyan ajndkot kldk nekik, amit mindnyjan szeretni fognak, s szre sem veszik, hogy a sajt szerencstlensgket lelik benne.
gy szlt s nevetett az istenek s az emberek atyja, s meghagyta Hphaisztosznak, a kovcsmesternek, hogy gyrjon ssze gyorsan fldet vzzel, s abbl formljon istennkhz hasonl szpsges alakot, Athn pedig tantsa asszonyi munkra, mesteri szvsre-fonsra, az aranyos Aphrodit ntsn kedvessget, vgyat kelt szpsget a fejre, mg Hermsz lssa el mindenfle csalafintasggal. Ezek szt fogadtak Zeusznak, hamarosan szemrmes szz alakjt formlta ki az agyagbl a snta kovcsisten, Pallas Athn felvezte s kicsinostotta, Aphrodit ksri, a Khariszok s Peith, a rbeszls istennje, aranylncokat aggattak r, a szp haj Hrk tavaszi virgbl font fzrrel dsztettk fel, Hermsz hazugsgot, csbt szavakat s tolvajszoksokat rejtett a keblbe, s ugyancsak , az istenek kvete adott nevet is neki: Pandrnak, "mindenki ltal megajndkozottnak" nevezte el, mert az Olmposz minden lakja ajndkozott neki valamit. S Hermszre bzta Zeusz, hogy vigye ajndkba Promtheusz testvrhez, Epimtheuszhoz.
Epimtheuszt j elre figyelmeztette Promtheusz, hogy ne fogadjon el semmit Zeusztl, de Epimtheusz megfeledkezett az intelemrl, befogadta hzba Pandrt, az els asszonyt, s csak mikor mr ott volt a baj, akkor kapott szbe.
Jkora agyaghombrok lltak Epimtheusz hza krl, felben-harmadban a fldbe sllyesztve. Az egyikben gabona volt, a msikban must vagy olaj, gy Pandra mindent megtallt frje hznl, ami csak kellett. Egyetlen hombrtl tiltotta Epimtheusz az asszonyt, de hiba, mert Pandra oldalt frta a kvncsisg: ugyan mi lehet benne? Egy vatlan pillanatban leemelte a hombr fedelt, ht a sokfle baj kireplt belle az emberek kz, akik eddig gond nlkl ltek. Kireplt a hombrbl a Fradsg, a Betegsg, az regsg; Pandra ijedten csukta vissza a fedelet, de mr ks volt, csak a Remny volt mr a hombrban, amikor jra lezrult a nylsa. Azta kell az embereknek fradsgos munkval keresnik meg a mindennapi kenyeret, s azta tri meg tagjaikat a betegsg s az regsg.
gy bntette meg Zeusz az embereket, amirt elfogadtk a tzet Promtheusz kezbl. De kegyetlenl megbntette Promtheuszt is, hltlanul megfeledkezve arrl, hogy valamennyi Titn kzl egyedl Promtheusz segtette t Kronosz s testvrei ellen. Hvatta Hphaisztoszt, s megparancsolta neki, hogy a fld peremn, ember nem jrta pusztasgban lncolja egy sziklhoz.
Hphaisztosz szve megesett az eltlten, mg azt is hajland lett volna megbocstani, hogy ppen az olmposzi mhelybl lopta ki Promtheusz a tzet a krszlet halandk szmra, de Zeusz parancsnak engedelmeskednie kellett. Az alvilgi Sztx kt gyermekvel, Kratosszal s Bivel, akik mindig kszen lltak arra, hogy nyers erejket Zeusz akarata al rendeljk, a szktk fldjre hurcolta Hphaisztoszt, s ott megbilincselve, slyos prlycsapsokkal magnyosan ll sziklhoz szegezte Promtheuszt, hogy tagjait se tudja mozdtani tbb, s a szabad g alatt a nyri nap heve, a tl vihara knozza rkk.
A prlycsapsok felvertk a pusztasg csendjt, de csak keanosz lenyai hallottk meg messzirl, oda is siettek, hogy rszvev szval vigasztaljk elhagyatottsgban a Titnt. Promtheusz szrny knjai kztt is bszkn vllalta, amit az emberekrt tett. Eljtt maga keanosz is - sasparipjt zabla nlkl, puszta gondolatval irnytva -, s felajnlotta, hogy megszerzi szmra Zeusz bocsnatt, ha megalzkodik. De Promtheusz hajthatatlan maradt: , aki Uranosz, majd Kronosz bukst ltta mr, a harmadik istennemzedk kirlyrl, a zsarnok Zeuszrl is tud jslatot.
Csak egyetlen emberi lny vetdtt Promtheusz knjai sznhelyre: az argoszi I, Inakhosz kirly szerencstlen lenya, akit Zeusz szerelme s Hra fltkenysge ztt el hazjbl. Hra papnje volt I, s mikor Zeusz beleszeretett, az istenn tehnn vltoztatta, s Gaia fira, az ezerszem Argoszra bzta; ez Mkn kzelben olajfa trzshez ktve rizte jjel-nappal beren, mert ha egsz testt bebort szemei egy rszt le is hunyta, maradt mg elg nyitva, hogy szemmel tartsa Hra haland vetlytrst. Csakhogy Zeusz vgl Hermszt kldte le hozz, ez fuvolja bvs hangjaival Argosz valamennyi szemt arra knyszertette, hogy lecsukdjanak, s ekkor Hermsz lefejezte Gaia szrnyszltt fit, s eloldotta I ktelkt. Hermszt azta neveztk Argeiphontsznek, az "Argosz-lnek". Argosz ezer szemt szent madarnak, a pvnak legyezs farkra helyezte Hra, Ira pedig bglyt bocstott, hogy ne rlhessen szabadsgnak. A bgly ldzbe vette, s mint meghajszolt tehn, a fl vilgon szguldott keresztl a boldogtalan.
Ddna jstlgyei mr Zeusz hitvest dvzltk benne, de hossz bolyongs vrt mg re, bejrta szak, Kelet s Dl messze vidkeit, a bgly mindentt a nyomban volt, s nem engedett lbainak pihenst. Remnytelen bolyongsban mr-mr eszt vesztette, gy rmlett neki, hogy Argosz jtt fel jra az alvilgbl, s zi tlen-szomjan ttalan utakon. Kimerlten, hsgtl s szomjsgtl elgytrten rkezett a sziklhoz, amelyhez szgezve Promtheusz szenvedett. Promtheusz eltt anyja, Themisz trta fel a jvt, tudta egyedl, milyen veszlyes tjakon kell mg Inak megfordulnia, a Kaukzus ormn kell thaladnia, a csillagok szomszdsgban, az amazonok asszonynpe fogja tbaigaztani a Thermdn vidkn, a Maitiszon keresztlgzolva azon a tengerszoroson t jut el Eurpbl zsiba, amelyet majd rla fognak Boszporosznak, azaz "Tehntkelnek" nevezni az emberek. Promtheusz kioktatta It, hogy Kelet fel haladva vigyzzon, nehogy a Gorgk stt orszgban e borzalmas tekintet hattylenyok szembe nzzen, mert aki ezt teszi, menten kv vlik; kerlje az alvilgi rv krl tanyz szrnyetegeket is, a kutyafej griffeket s az egyszem arimaszposzokat.
- A messzesgben vr a fld, amelyen az aithiopszok sttbr jmbor npe lakik - bztatta a szenved Promtheusz a szenved It. - Ha elrted a Nlus vzesst, haladj mr btran a szent foly mentn, a Nlus deltjban rnek vget szenvedseid. Ott Zeusz szeld kezvel fog megrinteni, attl meggygyulsz, s fiat szlsz, Epaphoszt, aki Egyiptom kirlya lesz, s a Nlus ltal ntztt fldet fogja megmvelni. Innt tr vissza t nemzedk mltn tven leny utdod Argoszba, s a te ivadkod lesz a tizenharmadik nemzedkben az a hs, aki engem Zeusz akarata ellenre is megszabadt.
Megvigasztaldva folytatta tjt a tehnszarv leny, s minden gy is trtnt, ahogyan Promtheusz megjsolta. A Nlus partjn megszletett Zeusz s I fia, de Hra mg t is gyllte, s a Kurszeket krte, hogy elrejtsk. A Kurszek szt fogadtak Hrnak, de Zeusz ezrt halllal bntette ket, I pedig fia keressre indult, bejrta egsz Szrit, s a bbloszi kirly szolglatba llt, a kis kirlyfit dajklta, amg r nem tallt sajt elvesztett gyermekre. Akkor Epaphoszt visszavitte Egyiptomba, az egyiptomi kirlyhoz ment felesgl, s gy ennek halla utn Epaphosz lett a kirly. Felesgl vette a Nlus lenyt, Memphiszt, s az nevre alaptott vrost. I is nagy tiszteletben rszeslt; az egyiptomiak istennjket, a tehn alak Isziszt lttk benne.
Epaphosz s Memphisz lenya volt Lib, akirl egy egsz orszgot neveztek el, Lbit. Libt Poszeidn, a tenger istene szerette meg, az ikerfiai voltak Agnor s Blosz. Agnr s utdai Fnciban uralkodtak, Blosz Egyiptomban maradt, s Ankhinot, a Nlus lenyt vette felesgl; az ikrei voltak Aigptosz s Danaosz. Aigptosznak tven fia, Danaosznak tven lenya szletett.
Aigptosz fiai ernek erejvel felesgl akartk venni Danaosz lenyait. Danaosz ekkor Pallasz Athn tancsra hajt szerelt fel - mondjk, hogy ez volt az els haj a vilgon -, s evvel thajzva a Fldkzi-tengeren, Argoszban, sanyja, I szlvrosban krt a maga s lenyai szmra menedket. Pelaszgosz volt akkor Argoszban a kirly, s rla pelaszgoknak neveztk a npet, amely felett uralkodott; ezek tiszteletben tartva a menedkjogot, vdelmkbe fogadtk a lenyokat, akik fehr gyapjval koszorzott lombos gat - az oltalomkeresk jelvnyt - tartva kezkben, knyrgve vettk krl az istenek oltrait.
De amikor megrkezett Aigptosz tven fia, s erszakkal kvetelte magnak Danaosz tven lenyt, hiba volt minden ellenkezs. Danaosz vgl is cselhez folyamodott. Felksztette lakodalomra lenyait, de titkon egy-egy trt adott mindegyiknek, hogy a nszjszakn ljk meg a gyllt vlegnyeket. gy is trtnt, csak Hpermnsztra kmlte meg Lnkeusz lett, mert ez volt az egyetlen Aigptosz fiai kzl, aki nem knyszertette hzassgra Danaosz lenyt, hanem gyngd tisztelettel kzeledett hozz. Hpermnsztra ezrt megszerette Lnkeuszt, s nknt ment hozz felesgl. Evvel azonban atyja haragjt vonta magra, aki brk el lltotta, azzal vdolva t, hogy megszegte az apai parancsot. Ekkor maga Aphrodit istenn jelent meg a brk eltt, hogy megvdje Hpermnsztrt.
- Az g is vgydik a Fld utn, s szerelem tlti el a Fldet is, az szent nszukban virul ki a termszet, amikor az g esje a Fld lre hull, ettl szaporodik a nyj, s telik meg a kalsz, s n vagyok az, aki szerelmet ltetek minden lbe - jelentette ki Aphrodit, s a brk felmentettk Hpermnsztrt, mert az istenn szeld trvnye elbbreval a szigor apai parancsnl.
De Aphrodit trvnye a durva erszakot elveti, s csak a gyngd szerelmet igazolja. Argoszt szrazsggal bntette Poszeidn, mert egykor rgen, amikor a tenger istene mg Hrval vetlkedett a vros birtokrt, Inakhosz a fehrkar istennnek emelt templomot. Szomjsg gytrte Danaoszt, s elkldte lenyait, hogy keressenek forrsvizet a krnyken; ezek elszledtek, s Ammn elvesztette mr szeme ell nvreit. Forrst nem tallt sem. Egy szarvas tnt fel eltte, Ammn clba vette nyilval, a nyl clt tvesztett, s csrrenve esett a boztba, ahol egy szatr aludt ppen. A homlokn szarvat visel, kecske lb istensg felbredt a zajra, megpillantotta a lenyt, s fktelen vggyal vette ldzbe. Riadtan kiltott segtsgrt Ammn, mire hirtelen Poszeidn jelent meg eltte, a szatr elmeneklt, s a leny boldogan fogadta el isteni megmentjnek a szerelmt. Poszeidn akkor fakasztotta haland szerelmese kedvrt hromg szigonyval a tikkadt talajon a bviz Lern forrst.
Aigptosz fiai azrt bnhdtek, mert erszakkal akartk Danaosz lenyait hzassgra knyszerteni. De Danaosz lenyai - a Danaidk - is meglakoltak halluk utn, mert a vlegnyeket orvul megltk. Az alvilgi brk arra tltk ket, hogy idtlen idkig lyukas hordba merjenek vizet. Hpermnsztra s Lnkeusz viszont mint a h szerelem mintakpei ltek tovbb az emberek emlkezetben, halluk utn Zeusz oltra mell, kzs srba temettk ket. Kivl hsk szrmaztak tlk, az unokjuk volt Akrisziosz, Akrisziosz unokja Perszeusz. Perszeusz egyik unokja, Amphitrn felesgl vette unokatestvrt, Alkmnt, az hzassgukbl szletett Iphiklsz; Alkmnnek Zeusztl szletett fia volt Hraklsz: I ivadka a tizenharmadik nemzedkben, aki Promtheuszt megszabadtotta.
De addig mg sokat kellett szenvednie az emberszeret Titnnak.
Zeusz flbe jutott, hogy Promtheusz valami homlyos jslatot emleget, amely az uralmt fenyegette. Elkldte ht Hermszt, csikarja ki a titkot, de Promtheusz nem hallgatott a rbeszl szra, s nem rettent meg semmi fenyegetstl.
- Nyltan beszlek: minden istent gyllk, mert rosszal viszonoztk a jt, amit tettem velk - mondta hajthatatlanul, s elutastotta az istenek kvett.
Megremegett erre a fld, s megdrdlt az g, irtzatos vihar csapkodta a tengert, s Zeusz villma sjtott a sziklra, amely Promtheusszal egytt a mlysgbe zuhant. A stt Tartarosz fogadta magba Promtheuszt, s az volt kimondva r, hogy csak akkor jhet fel jra a napvilgra, ha akad egy halhatatlan, aki nknt cserli fel az rk letet a halllal.
Mltak az vek, az vszzadok, s trtnt egyszer, hogy Hraklsz a flig emberi, flig l alak kentaurokkal keveredve harcba, vletlenl ppen az istenfl Kheirnt tallta el a lerni hidra epjbe mrtott mrges nyilval. Hraklsz sajnlkozva hzta ki a sebbl a nyilat, s Kheirn sajt gygyfvei kzl keresett r orvossgot. De a seb gygythatatlan volt. Barlangjba visszahzdva, szrny fjdalmai kztt mr a hallt kvnta Kheirn, de nem tudott meghalni, mert mint Kronosz fia halhatatlan volt. Akkor engedte fel Promtheuszt az Alvilgbl Zeusz, hogy Kheirnnal cserljen.
Visszatrhetett ht a napvilgra Promtheusz, de szabadsgt nem nyerte mg vissza: Hermsz a Kaukzus egyik szikljhoz vezette, ahhoz lncolta t Hphaisztosz, Zeusz pedig egy vrengz sast rendelt oda, hogy csrvel hastsa fel Promtheusz keblt, s naprl napra megjul mjn lakmrozzk.
Akkor mr Hraklsz szmos szrnyetegtl szerzett bkt a vilgnak, meglte tbbek kztt a nemeai oroszlnt s a lerni hidrt; mindketten Tphn s Ekhidna gyermekei voltak, akrcsak a sas, amelyet Promtheuszra szabadtott Zeusz kegyetlen bosszvgya. Amikor kalandjai sorn a Kaukzushoz rkezett Hraklsz, nem is habozott sokig, biztosan clz jt felajzotta, nyilat helyezett az idegre, s a sast leltte.
Promtheusz hlatelt szvvel dvzlte, s a gylletes apa kedves finak nevezte Hraklszt, de Zeusz hs gyermeke nem elgedett meg avval, hogy a sas kegyetlen csrtl szerzett nyugalmat Promtheusznak. Vitba szllt Zeusszal, s szemre hnyta, hogy mg neki az emberek javra szolgl hstetteirt az olmposzi halhatatlansgot grte meg, az emberek legnagyobb jtevjnek mg mindig nem oldotta fel bilincseit. Helyeslen blintott Zeusz, mert rlt, hogy fia a sas lenyilazsval is gyaraptotta dicssgt, s hozzjrult Promtheusz bilincseinek a feloldozshoz. Most mr Promtheusznak sem volt oka elhallgatni titkt. Mihelyt szabad volt jra, elrulta, hogy Nreusz lenya, az ezstcipells Thetisz az, akirl kimondta a Vgzet, hogy apjnl kivlbb finak fog letet adni. Ezrt Zeusz felhagyott a szndkkal, hogy Thetisz kezt megkrje, sietve a haland Pleusz kirlyhoz adta felesgl, s a jslat be is teljesedett, mert Thetisz haland gyermeke, Akhilleusz, hrben-dicssgben magasan Pleusz fl emelkedett.
Ezutn Promtheusz bebizonytotta, hogy az emberek s az istenek kzs jtevje. Mert megtantotta az embereket arra is, hogy a tz segtsgvel hogyan kell szobrokat nteni, s az emberek sorra megteremtettk az istenalakokat, mindet a sajt kpmsukra, a legszebb frfiakhoz s asszonyokhoz hasonlak. Magnak Promtheusznak a szobrt is elksztettk az emberek, s Pallasz Athn meg Hphaisztosz szobra mellett helyeztk el. Athnban vrl vre Promtheusz oltra eltt g tzrl gyjtottk meg a fklykat, s versenyfutsban vittk az j tzet a szobrszok s a fazekasok mhelyeibe. s ez a jmbor szoks is azt mutatta, hogy Promtheusz, amikor ellopta a tzet az istenektl, senkit nem rvidtett meg vele. Hiszen a tznek az a termszete, hogy nem fogy, akrhny j lngot gyjtanak meg rajta.
(Trencsnyi-Waldapfel Imre feldolgozsa)
|