Nevra oldala
.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmll
Induls: 2006-11-03
 
Translation

 
 

FOLDAL

 

Isten hozott nlam...  

 

 

 

 

 


Nvnapi idzetek kldse...

Boldog nvnapot kvnok az nnepelteknek!

 

 

AYURVEDA TESZT

 Naptr

 

PRKAPCSOLAT KALKULTOR

 

SZERELEM TESZT

 

 

 

 

Angyalok

Dmonok

Galria

lmok

Ksrtetek

Vmprok

Boszorknykonyha

Aura

Csakrk

Varzslatok

Meditci / jga

Termszetfeletti kpessgek

Bjitalok

Gygynvnyek

Grafolgia

svnyok s drgakvek

Akupresszra

Gygyts

letmd

Versek

Nomen est omen

Karma

Boszorknysg

Illolajok

Knai horoszkp

Etikett

Prkapcsolat

Gyermeknevels

Szpsgpols

Sznhidrt kalkultor

 

 

Diavettsek-PPS

Tanulmnyok

Testbeszd

Tlvilg

Ltskok

Horoszkp

Humor

Inkvizci

Jtkok

Jegyzetek

Jslsok

Mgikus lnyek

Romantika

Babonk

Bioritmus

Elemek

Hipnzis

Rejtlyek

Buddhizmus

Mantra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
let az let utn
let az let utn : A karma mkdse a gyakorlatban

A karma mkdse a gyakorlatban

  2017.07.20. 07:03


A vilg egy nagy, szerves sszefondott lethalmaz, ami meghatrozott, nha logikus, mskor ltszlag kaotikus rendszerben mkdik. Addik a krds: kell-e foglalkozni ennek a mkdsnek a trvnyszersgeivel?
Voltakppen nem, a dolgok nagyszeren mennek akkor is a maguk tjn, ha az embernek fogalma sincs a mirtekrl. Ettl mg lehet valaki erklcss, okos, szorgalmas, vagy ppen rablgyilkos hazug csibsz, vagy brmi. Egy id utn viszont - ahogy az ember eszkzei (persze nem fizikai eszkzkre kell gondolni) fejldnek - megn a bels tudatossg s igny a tudatos cselekvsre. Az ember szeretn tudni, mirt mennek gy a dolgok, ahogy, s hol van ebben a rendszerben. Sok tvelygs s fjdalom megsprolhat, ha az ember odafigyel arra, mi is trtnik vele s a krnyezetben. Van erre egy kpletes plda: kpzeljk el, hogy valaki sodrdik a folyban... nem fullad meg, mert kaplzik, de a vz sodorja, nekicsapja sziklknak, lehzza, majd feldobja az rvny, homokpadra sodorja az r, vagy sebesen viszi elre...mindenfle hatsok rik, de nem tud ellenk mit se tenni, mert csak jtka az elemeknek. Ha az illet mr tud jl szni, akkor kevesebb baj ri, mert ki kpes kerlni sziklkat, el tud jnni egy homokpadrl, s ltalban kpes egytt mozogni a fsordrssal. A legjobb viszont annak, aki tudja, hogy mirt van a folyban, honnan jn a foly, hova akar eljutni s ehhez mit tud segtsgknt felhasznlni. Az ilyen ember jl szik, ismeri a foly minden csnjt-bnjt, az rvnyek termszett, a sziklk helyt, a homokpadra jellemz vzfodrozdst, ... mindennel tisztban van s ezltal semmilyen meglepets sem ri a folyban: tudja, hova akar eljutni, s ehhez felhasznlja a foly erejt, cltudatosan kerli el a fjdalmas lmnyt okoz sziklkat s gy szik az rral, hogy ura marad helyzetnek. Felesleges srlsek nlkl ri el cljt, hamarabb, mint az, aki sszeverten, vzzel telve, flholtan sodrdik ktannyi hnyds utn partra ugyanott. gy igaz ez az letre is; lehet benne vakon botorklni s pofonok tjn tanulni a helyes viselkedst s lehet tudatosan, odafigyelve jobb, fejlettebb kpeznnk magunkat.

 

nnyi bevezet utn nzzk, hogyan kpzeli el a teozfiai felfogs a vilg keletkezst s mkdst. Ebben a vonatkozsban vissza kell mennnk a rgi indiai filozfikhoz, mert a legrszletesebben azok vilgtjk meg a szmunkra jelenleg rdekes fogalmakat s trtnseket.

Kezdjk az istenfogalommal. A teozfiai felfogs lnyegben az indiaiak Parabrahmanjt fogadja el. Errl a legfontosabb azt tudni, hogy a definicija vgtelenl egyszer: a Parabrahman (= Isten) az a valami, ami mindennek okozja, de maga nem okozat. Teht az a kiinduls, aminek nincs oka. Az a meghatrozhatatlan, ami mindent tartalmaz, ezrt nincsenek is tulajdonsgai. Minden tulajdonsg valami minsget fejez ki, de a vgtelennek, a mindent magban foglalnak ilyen korltai nincsenek. Ez a Valami annyira elvont s meghatrozhatatlan, hogy egy sz illik csak r: az Egyetlen. Az Egyetlennek kt llapota van; egy megnyilvnulatlan s egy megnyilvnult. Amikor megnyilvnul, akkor keletkezik a vilg. Amikor nem nyilvnul meg, akkor nem tudjuk, mi van. A fizika nagyon kpletesen lerja ezt a megnyilvnulst a Nagy Bumm elmletben: elszr van a nagy semmi, aztn egy pillanat alatt berobban a trbe az anyag s az energia, s mris ltrejtt a vilg. Ms megkzeltsben ezt kpletesen gy jelenti meg HPB, hogy a tr Isten egyik statikus formja, az id meg a dinamikus forma.
Teht Isten az anyag s az energia manifesztlsval megnyilvnul s megalkotja a finom- illetve durvaanyagi vilgot. Igen, de hol a lak? Ha van anyagi aspektus, kell lennie nem anyaginak is. Van is; ez a szellem. Nem megynk most mlyebben ebbe bele, elg annyit megjegyeznnk, hogy az anyag s a szellem egymstl elvlaszthatatlanok, amg a vilgban tartzkodnak, ugyanis a szellem csak az anyagon keresztl tud fejldni. A vilgot trvnyek igazgatjk. Ezek egyike az analgia trvnye, amit legszebben a hermszi axima fejez ki: "amint fenn, gy lenn, amint kint, gy bent, amint kicsiben, gy nagyban". A szellemben rejlik Isten kpe kicsiben... Isten, miutn megalkotta a vilgot, szeretn mindazt a sok lehetsget megvalstani, ami a vilgban rejlik. Ezt nmaga megsokszorozsval teszi meg: kibocst magbl - szellemi aspektusbl, az Atmanbl - isteni szikrkat s ezek a szikrk reprezentljk azt a megannyi lehetsget, amik a teremtett vilgban rejlenek.
Nos, amikor Isten egyik megnyilvnulsi formja - kibocstja magbl a dzsivtmkat (az isteni szikrkat), voltakppen nmagt sokszorozza meg s kldi millirdnyi latens individuumknt az anyag vilgba. Ez a sok millirdnyi (de nem vgtelen szm) identits-kezdemny gyakorlatilag megannyi receptor, ami az anyaggal val klcsnhatsok eredmnyeit gyjti, hasznostja s maga is fejldik ezltal, de az anyagvilgokban val tapasztalsok sokasgval manifesztlja az Atmanban lehetsgknt megbv sokflesget. A dzsivtma szempontjbl egy lehetsg, egy pici katona, aki tarsolyban hordja a marsallbotot; minden tapasztalssal csiszoldik, fejldik, minden hats, ami ri, elhv valami konkrtat a benne rejtez elvontbl. Kezdetben a dzsivtma a legsrbb anyagban, a fizikaiban kezdi "nll lett", az svnyvilgban. Itt mg sz sincs finomanyagi testekrl, ezek csak a fejlds magasabb lpcsin alakulnak ki. Az svnyi lt a magasabb szervezeti struktrk ptst kszti el, ez egy meglehetsen hossz, passzv, de nem kihagyhat llapot. Minl bonyolultabb vlik a szervezet, amit a dzsivtma (nevezzk mondnak) az anyagvilgban val haladsval felpt magnak, annl bonyolultabbak a krlmnyek is, amik segtik elrehaladst. Az svnyvilg a maga fizikumval a szunnyads idszaka, a fejlds a nvnyvilgban kezd rzkelhet mretet s formkat lteni. A nvnyeknek mg nincs lelkk, br az alsbb asztrlis mkds kezdemnyei mr megmutatkoznak rajtuk; reznek bizonyos fjdalmakat, flelmeket, emcikat kpesek felfogni. A nvnyvilg elhagysval marknsabb vlik az asztrltest s elszr a csoportllek alakul ki a hasonl - immr llati - egyedek csoportjban. A haladbbak individualizcijval egyre inkbb cskken a csoport nagysga s vgl a mond egyni llekkel s a hrom emberi testtel megkezdi azt a sorozatot, ami az emberi fejldst foglalja magban; az jjszletsek ltali vltozatos letek abszolvlst.
A hrom emberi test az ltalunk "test"-nek nevezett fizikai, amivel az ember ltalban azonostja magt, az asztrlis, s a mentltest. A fizikai test kt rszbl ll; a durva fizikai testbl, ami a hs-vr-csont-ideg...stb halmazt jelenti, valamint az tertestbl, ami egy energiahalmaz, s magba foglalja, valamint mkdteti a fizikai testet. Ezt lehet is ltni, ha az ember ellaztott szemekkel nz a msikra (kb egy-kt centis vilgosabb kontr a test krl). Az asztrltest egy (az azt ltk elmondsa szerint) egy villdz, vltoz klsej burok, amiben az sztnk, rzsek s az rzelmek kapnak helyet, a mentltest pedig egy tbb-kevsb szrks-fehres gmbforma, ami a mentlis, vagyis gondolati tartalmakat foglalja magba. Az ember komplex egszknt mkdik, teht ezeknek a tartomnyoknak az ingereire is kpes reaglni gy, ahogy a fizikai test is a fizikai, illetve kmiai termszet ingereket veszi, de csak msodlagosan (a nem fizikai testeken keresztl) tudja a msfajta hatsokat szlelni. Az asztrl- s mentltest a finomanyagi vilgok finomanyagi termszet ingereire rzkeny s befolysolja ezltal mkdsnket, mgha ennek ltalban nem is vagyunk tudatban. Ezek a finomanyagi hatsok tbbflk lehetnek, az egyszerbb energitermszetektl kezdve (ilyen pldul a reiki) az elementlokon keresztl az ezen vilgokat lak ms lnyek okozta behatsokig. Kt fogalmat kell mg tisztznunk; a reinkarncit s a karmt.
A reinkarnci sz szerint jra testetltst jelent s az egyik nagy, a vilgot mozgat trvny, a periodicits egyik megnyilvnulsa. A periodicits azrt nagy trvny, mert egyike a vilg alap-ptkveinek. Minden periodikus alapokon pl fel, kezdve a vilg ltn-nemltn, a termszet krforgsainak vltozatos egyhangsgn t az egyni analgiig; testek szletnek, elmlnak, majd jra szletnek s jra elmlnak. Mindenben megnyilvnul egy lassan vltoz peridus, ami lnyegben megad egy lland smt, amire jra meg jra egy az elzhz hasonl, de mgsem ugyanaz a felptmny kerl. Ez a mgsem ugyanaz az a pici" tbblet, ami miatt rtelme van az egsznek; ez ugyanis a fejlds. Minden fejldik, vagy lassan, vagy gyorsan, de az egyszerbbl a bonyolultabb, illetve a fejlettebb fel halad. Ennek a fejldsnek az egyik nagy kereteszkze a reinkarnci, ami a legkzelebbi elads tmja lesz Minket ma az a mechanizmus rdekel, aminek a vezrlsvel ez a periodikus folyamat - mint egy nfenntart rendszer - vgbe megy. Ez a vezrls a karma. A karma sz cselekedetet jelent s az akci-reakci trvnyt jelenti, persze kozmikus mretben (figyeljk meg: itt is analgia van a kis s a nagy rendszerek kztt). A trvny alapja az, hogy minden hatsra rkezik egy ellenhats, minden tettnek van egy eredmnye, brmilyen cselekedetre kvetkezik egy azonos nagysg s tlts ellen-cselekedet. Voltakppen nincs ebben semmi csodlatos, ha egy picit is belegondolunk, hogy a vilg - brmilyen nagy is - de vges, mind idben, mind anyagban s energiban. Egyszer, a "teremtskor" a Parabrahman megnyilvnul egy bizonyos mennyisggel, amibl az egsz rendszer gazdlkodik az egsz ciklus alatt. Brmilyen kimozduls brmely irnyba a rendszeren bell marad s kifel semmi nem vltozik. Igaz, nincs is "kifel", mert a rendszer zrt (egy Istennek egyszerre csak egy teremtse van), teht minden ert kvet egy ellener, ezltal az ered nulla lesz. Visszatrve a karmra: minden cselekedet szl egy msikat, minden okot kvet egy okozat. Ha felttelezzk, hogy a rendszer igazsgos - mr pedig semmi okunk nincs az ellenkezjt (tudniillik hogy Isten nem igazsgos) felttelezni - akkor teljessggel elfogadhat, hogy minden cselekvsnek van egy azzal arnyos kvetkezmnye. Ezeket a kvetkezmnyeket a vizsglt szemlyre, csoportra, vagy rendszerre vonatkoztatva nevezzk karmnak. A karma teht egy cselekedet esszencija, amiben egy a cselekedetre s az elindtra jellemz informci (tlts) van

 

 

Szlj hozz te is!
Nv:
E-mail cm:
Amennyiben megadod az email-cmedet, az elrhet lesz az oldalon a hozzszlsodnl.
Hozzszls:
Azrt, hogy ellenrzhessk a hozzszlsok valdisgt, krjk rd be az albbi kpen lthat szt. Ha nem tudod elolvasni, a frissts ikonra kattintva krhetsz msik kpet.
rd be a fenti szt: j CAPTCHA krse
 
 
Mg nincs hozzszls.
 

  

 

 

Frisstsek

Flrt tippek csajoknak

Flrtlsi tippek pasiknak

Flrtlsi tancsok nknek

SMS flrtls szablya

Szerelmes /flrtls sms-ek

rknaptr
 

Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:

v: . Hnap: Nap:

A ht megfelel napja:

 

 

 

Kapcsold irodalom

 

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Tibeti halottasknyv.

Kapcsold filmek

A bks harcos tja

Kis Buddha

Szamszra

Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz

Dmonok a vilg tetejn

Tibeti halottasknyv

Kundun

Tibeti jgik

Milarepa

Chihiro

Totoro

Saint Oniisan

Tz a h alatt

Ht v Tibetben

 

 

rdekessgek

Orvosok a  skype-on

Egszsgfigyel

Orosi sztr

Orvosi sztr 2

Google maps

Virtulis fldgmb

H s felhtrkp

 

 

 

 

Izgalmas irodalom

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Foldal design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!