|
|
lmok |
|
lmok : Fontosak-e az lmok |
Fontosak-e az lmok
Az korban az lomfejtst a mvszetek kz soroltk. Az lomfejtk megbecslt tagjai voltak az kori trsadalmaknak.
Az kori birodalmak buksa utn az lomfejts tudomnyt a smnok, varzslk, boszorknyok rizgettk, ami gy egszen a mlt szzad elejig a babonasg trgykrbe tartozott. Hivatalosan legalbbis bolondsgnak minstettk az lmok rtelmezst. A npi hagyomnyok azonban nem sokat trdtek a hivatalos minstssel, ezrt is tudta nhny tuds behatan tanulmnyozni az lmok jelentst.
Az els nagy rendszerez elme, aki tudomnyos mdszeressggel vizsglta az lmokat, Sigmund Freud bcsi orvos-pszichiter volt.
Freud ta egszen napjainkig szmos tuds bizonytotta az lomfejts ltjogosultsgt mindennapi letnkben. Carl Gustav Jung, svjci orvos tovbb fejlesztette az lomrtelmezs tudomnyos mdszert.
Ma mr szmtalan, az lomra pl, s az lmot felhasznl mdszer ltezik, amit akr tanfolyami keretek kztt, akr egynileg is elsajtthatnak az rdekldk.
Az lom mindig valami sokkal mlyebb dologrl szl, mint amilyenek a felsznen vagyunk. A tudattalanbl hoz fel zenetet szmunkra. Ugyanakkor egyenslyoz szerepe is van. Felszni letnk ltalban a ktelessgekrl s a klnbz elvrsoknak val megfelelsrl szl, mg lmaink mindig igazn rlunk szlnak, rzelmeinkkel vannak kapcsolatban.
Az jszakai alvs nagyobb rszt kitev mlyalvs sorn, amikor nem ltunk lmokat, vagy legalbbis nem emlksznk r, testnk viszonylag feszlt. Az lomlt peridus egy egszsges alvsi folyamatban jszaka ngy-t alkalommal kvetkezik be, krlbell msfl rnknt. Idtartama egyre hosszabbodik, s a ksbbi lmok hatsra a korbbiak gyakran elfelejtdnek. Emiatt rendszerint a legutols, hajnali lomra emlkeznk, st, esetleg ngy-t klnll lomjelenetre is. Az lomlt peridust “paradox alvsnak” vagy REM - fzisnak is nevezik, mert ilyenkor a testnk teljesen ellazult, csak a szemgolyk mozognak. Valsznleg az lomkpeket kvetjk ilyenkor a tekintetnkkel. A csukott szemhjak mgtt mozg szemek ruljk el, hogy mikor lmodik valaki.
ldott llapotban ltalban megvltoznak az emberek alvsi szoksai. Kezdetben sokszor felletesebb vlik az alvs, majd egyre hosszabb idt tlt a kismama gyban, prnk kztt. Bioritmusa megvltozik. Szinte visszamegynk a magzati korba mi is. ppen ezrt a terhes nk ltalban tbbet s intenzvebben lmodnak. Valamint lmaiknak sokkal nagyobb jelentsget tulajdontanak, hiszen ez az egsz idszak kiemelt jelentsggel br az ember letben. Elg, ha pr hres „anyalomra” gondolunk. Ilyen volt Emese (a magyarok sanyja) lma, amikor megrezte, hogy fia szletik, s azt lmosnak nevezi el. De gondolhatunk Mria lmra is, mikor megrezte Jzus szletst.
Az lmok mvszi elemzse nincs messze a valsgtl. Az lmok ugyanis a mvszet nyelvn, metaforkkal beszlnek. Jelentsk nem egy az egyben rtelmezhetek, de ha megtalljuk, hogy egy kp, egy rzs miknt illeszthet be a htkznapjaink trtnseibe, vgyaink, nmegvalstsunk tjn hol lehet a helye, akkor nagy segtsgnkre lehetnek ezek az zenetek. A megvalsts fel tudnak vinni az lmok, ha figyelnk rjuk. Sok hasznos tanccsal szolglnak mindennapi letnkre vonatkozan. Nem felttlenl kell szakembernek lennnk ahhoz, hogy megrtsk lmaink zenett. Elg, ha szabadon engedjk fantzinkat.
Nem kell megijednnk a rossz lmoktl sem. Sokan flnek a rossz lmoktl, holott azok taln mg fontosabb zenetet hoznak, mint a j lmok. Ha szembe tudunk nzni negatv lmainkkal, az abban megjelen alakokkal, akkor j tancsadinkk vlhatnak. A rossz lmokkal val foglalkozs hoz leggyorsabban vltozst az letben. Klns taln, de a hallrl lmodni sem jelent felttlenl rosszat. A hall nagyon hasznos dolog az lomban. Azt jelenti, hogy meghal valamilyen szakasz az letnkben, valamit el kell gyszolnunk. Ilyen rtelemben j is lehet, mert lehetsget ad egy j letszakasz megkezdsre. Arra figyelmezet, hogy minden j kezdete egyben egy rginek a vgt jelenti. Ebben az rtelemben minden szlets egy pici hall is. Amikor anyv vlnunk meg kell gyszolnunk lnysgunkat, amikor mg nem tartoztunk ekkora felelsggel egy msik embernek. Ez nem is olyan egyszer dolog, mint gondolnnk. Az lom azltal segti a vltozst, hogy kzelebb visz nmagunkhoz.
Sokszor visszatr lmaink vannak, amik, azrt jnnek el tbbszr, mert nem foglalkozunk az ltaluk zent tartalommal. Dr. Pardi Jzsef lomkutat, pszichiter szerint a visszatr lom olyan, mint egy hivatalos levl, amit nem bontunk fel, s nem vlaszolunk r. Addig rkezik a levl, amg nem mltatjuk vlaszra. A visszatr lom is megsznik, illetve tvltozik, ha zenetnek megfelelen reaglunk r. Azt zeni az lom, hogy rossz irnyba msz, vltoztass! Ha kpes vltoztatni az letn az lomnak megfelelen, nem tr vissza.
Nagyon fontosak ugyanakkor a j, s szp lmok is. Energit, ert adnak. A j lmok esetben nem csak azok megrtse a lnyeges, hanem az ltaluk kibocstott energia hasznostsa is.
Lteznek gy nevezett testi rzet miatt tlt lmok. Ilyenre tipikus plda az erotikus lom. Terhessg alatt sok n szmol be az effajta lmok gyakori jelentkezsrl. Ennek egyszer oka az, hogy a magzat csiklandozza a mhfalat, s ez okoz erotikus rzst. Ennek semmi jelentsge, de rlni azrt lehet neki.
Sokan gondoljk, hogy nem lmodnak semmit, mert felbreds utn nem emlkeznek az lmaikra. Azonban megfigyelhet, hogy amint elkezd rdekldni az ember az lmai irnt, emlkezni is fog rjuk. Ez csak elhatrozs krdse. A „ms” llapot kitn alkalom arra, hogy kilpjnk megszokott gondolkodsi keretnkbl s nyitott vljunk sajt bels vilgunkra. A kalandos utazshoz nem kell ms, mint egy gy, egy kis fzet s rszerszm. Mieltt elaludnnk, pontrl-pontra gondoljuk vgig napunkat. De ne csak a trtns szintjn. Vegyk sorra rzseinket is, vgyainkat, flelmeinket. Akr mg kvnhatunk is magunknak lmot. Aztn szpen szenderedjnk el, merljnk lomba. Reggel, mikor felbrednk, szinte mg fllomban rjuk le azt, amire emlksznk az lombl. Nem baj, ha az csak pr sz, vagy kp, vagy rzs, egy hangulat. Ahogy belejvnk az un. lom munkba, egyre tbbet s egyre hasznosabbakat fogunk lmodni. Magunktl is fel fogjuk ismerni, az lom szimbolikjt. R fogunk rezni, hogy melyek lmunk igazn fontos, s melyik nem annyira.
sszefoglalva elmondhatjuk, hogy az lom hd nmagunk megismershez.
Regs Judit, csaldi tancsad
|
| |
|
|
rknaptr
Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:
|
|
|
|
Kapcsold irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottasknyv.
|
Kapcsold filmek
A bks harcos tja
Kis Buddha
Szamszra
Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz
Dmonok a vilg tetejn
Tibeti halottasknyv
Kundun
Tibeti jgik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tz a h alatt
Ht v Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|