A vallsos szvegek legfontosabb megklnbztet formai eleme //–// a //„//tisztn//“// mgikusszvegekkel szemben //–// a felsbb lnyre, a C-re val hivatkozs valamilyen formja. Abetegsgelkld rolvassoknak egsz Eurpban gyakori tartozka //–// lland szvegelemknt //–// a B-nek C-re val hivatkozssal adott parancs, amely C klnbz attribtumait tartalmazza.[768] A hivatkozsok kibvtse Jzus, Szz Mria vagy a szentek letnek egy-egy esemnyvel a hivatalos benedikci- s exorcizmus-szvegeknek is kzkelet tartozka volt. A Krisztusra, Szz Mrira, szentekre, ezek attributumaira s tetteire val hivatkozsok a szveges mgia valls szolglatba lltsnak kzkelet eszkzei. Brmilyen mgikus, betegsgnek parancsol, dmonelkld szveg knnyen alkalmazhat tbbletelemei lehetnek; mintegy fokozzk a mgikus parancs hatsossgt. Rszlet egy 11. szzadi vihar, zivatar-eloszlat benedikcibl:
Coniuro te, demon et satanas,
per illum te coniuro,
qui dexteram suam in cruce posuit,
per patrem et filium et spiritum sanctum te coniuro;
per angelum Michaelem...//“// [769]
A magyar rolvassokban leggyakoribbak a szenvedstrtnet klnbz mozzanatai strgyi kellkei: Atya, Isten, Boldogasszony hatalma, parancsolata, igje; Jzus, Krisztusmegfogattatsa, ldozata, vre, halla, tviskoronja stb., tovbb Krisztus, Szentllekhatalma, ereje; Boldogasszony, Szz Mria szzessge, szlse, szlttje, teje. Ez a parancs bevezet formuljba pl bele: //„//megktlek tged//“//, //„//elzlek tged//“//, //„//tiltalak tged//“//, ’Isten, Boldogasszony stb. nevben, rdemrt, ill. valamilyen attribtumrt/miatt’. Mind a parancs-formulk, mind az attribtumok igen egyntetek egsz Kzp- s Nyugat-Eurpa rolvass-anyagban; de a hivatkozsok tbbsge meglehetsen tletszer felsorolsokban jelenik meg, pldul egy 1735-s boszorknyperben elhangzottszveg rszlete, //„//Formulja Varga Istvnnnak szvfjs ellen//“//:
...ktm az l Istennek szent erejnek,
szent hatalmnak,
szent ujjabeli arany gyrjnek [miatta],
pecstelje el ezt a gonosz lidrcet…[770]
Mskor tartalmi rokonsg ltal is sszekapcsold ketts vagy hrmas szerkezeteket alkotnak a hivatkozsok (pldul Krisztus szletse, keresztelse, halla, feltmadsa vagy Atya, Fi, Szentllek egy-egy attribtuma):
Uram Jzus, ki az eget, fldet teremtetted, a Jordn vizt megldottad,
megllvn benne megkeresztelkedtl, keresztfn fggve minket megvltottl,
...krlek szpen a szent kereszt jelvel jelld meg ezen llatnak fjdalmt...[771]
A rolvassokban gyakori az attributumok halmoz, //„//vgtelen//“// felsorolsa (pl. egy1545-ben feljegyzett, szintn lidrc elleni szvegben: Atya, Fi, Szentllek hatalmassga, Atyaisten igaz volta, Jzus hatalmassga, Jzus vre hullsa, szent tviskoronjnakmltsga, keresztfjnak mltsga s hatalma, szent koronjnak mltsga, szz Mria szent teje, mennyorszgbeli szentek dicssge s hatalmassga).[772] Flhivatalos hasznlatot sejttet adataink is gazdagok e formkban: a hivatalos exorcizmusok hivatkozsainak szinte sz szerinti ismtlsvel tallkozunk pldul a fent emltett, kincskeresvarzsvessz kilvsekor mondott, vszzadokon t tbbszr majdnem azonosan feljegyzett szvegben, amely elszr a Peer-kdex //„//fegyverek ellen val//“// imdsgban jelenik meg:
O keth el thr o the lancea
...parancoloth + en t nektek
... Kri tunak kyn
envede enek menben mene enek myatta
… my wronk Ie us cri tu nak
meg foga anak boz o aganak fohazkoda anak
es menden nem kyn cenwede enekh [miatta]…[773]
A mgia szolglatba lltott vallsos tartalmak-formk leggazdagabb adatanyagt ezeka hivatkozsos formk kpviselik, mint brmilyen, B-hez fordul, B-nek parancsol //–// tisztn mgikus //–// szvegben knnyen alkalmazhat tbbletelemek. A rolvass-szvegek szinkretikus jellegt a //„//valls szolglatba lltott mgia//“// egyidej kifejezdsehangslyozza: az effajta hivatkozsos szvegek Eurpa nagy rszn ismert kezd vagyzrformulja: //„//nem a magam erejbl, hanem a Szentllek risten erejbl//“// (pldulegy rutn rolvassban: //„//Nem n kiltottam... a szent... kiltott//“//).[774]
A testbl kikld, betegsget elkld rolvassnak a testrszeket felsorol szvegekmellett legelterjedtebb fajtja a hrmas tagols //–// hivatkozsos //–// lds- s tok-forma. A vgtelen felsorols mgikus szerkezetvel ellenttben a hrmas szerkezetek //–// az eurpai rolvassok viszonylatban legalbbis //–// mindig vallsos tartalmak, vagy ppenegyhzi eredetek. E hrmas szerkezetek a hivatalos exorcizmusok/benedikcik rszeiknt kzkeletek. A vihar, jges elkldse az exorcizmusokban pldul mint a vihartokoz Stn rtalmatlann ttele jelenik meg. A viharz szvegek elmondsakor keresztet vetettek a ngy gtj fel (//„//Signo te aer...//“//) s mindannyiszor ismteltk a hivatkozsokat tartalmaz tokszveget.[775] Egy jgesre mondott exorcizmus-szveg rszlete:
Signo vos, nubes, signo sancte crucis et passionis domini nostri Iesu Christi, qui vivit et regnat.
Signo vos, nubes, signo Christi, in nomine patris et filii et spiritus sancti.
Signo vos, sanctus, sanctus dominus deus sabaoth.[776]
Gygyt benedikci-szvegekben is megtallhat a hrmas lds- s tok-forma tbbvltozata. gy pl. egy szembetegsg-gygyt szveg rszlete:
Sanet te deus pater,
sanet te deus filius,
sanet et illuminet te spiritus sanctus amen.[777]
Egy //„//mr//“// rolvassnak tekinthet, 1650//–//52 kztt feljegyzett erdlyi szsz szveg:
Gott der Vater sendet dich,
Gott der Sohn der fhret dich,
die heilige Dreifaltigkeit, die fhre dich in einen grnen wilden Wald…[778]
Mint rolvass a 20. szzadban is igen elterjedt; az orszg dli s szaki terletein gyjttt magyar szvegek viharz, valamint brbetegsg-gygyt rolvassok, csakgy, mint a nhny 16. szzadi, a 20. szzadiakkal nagymrtkben egyez szvegnk. EgyTemes megyei, daganat elleni rolvassban:
Atynak, Finak, Szentlleknek,
teljes Szenthromsg nevben. men.
Atya elveszijje, Fi eltemesse,
Szentllek risten semmiv tegye.[779]
E hrmas szerkezetek alapja a Szenthromsgra val hivatkozs: teht a C tartalmi hrmassgbl kvetkezik az lds/tok formai hrmassga. A vallsos hivatkozsokbanegybknt is megfigyelhet a hrmassg tendencija: a legklnbzbb, ad hoc jelleghrmassgokra vannak pldk rolvassokban s flhivatalos ldsokban. Egy fejfjs elleni szveg pldul Pterre, Plra s Illsre hivatkozik.[780] //„//Az Atynak hatalma, Finak szerelme, Szentllek ereje//“// mint a C-re val hivatkozs hrmas szerkezete is ltalnosanhasznlt volt rolvassknt. E szerkezet nmagban is ismert trtneti adatokbl gygyt rolvassknt, pl. az 1614 utni vekbl: //„//Hideglels ellen val orvossg prbltatott. Inautoritate Patris, sapientia Filii...//“//[781]
Egsz Eurpban nyomon kvethetk ezek a motvumok, nemcsak //„//elkld//“// szvegek hivatkozsainak rszeknt, hanem nllan is. Ugyanezek az esemnyek gyakranhasonlatba foglalva jelennek meg a hivatalos szvegekben. A hivatkozsos forma csakvallsos tartalommal ismert az eurpai rolvass-gyakorlatban; annak egyhzi-vallsosrksghez tartozik. A hasonlat viszont //–// mint a szimpatetikus mgia legkzenfekvbb kifejezdse //–// a parancs s felsorols mellett a mgia egyik alapszerkezete. A tisztn mgikus szvegek hasonlata tartalmazhat brmilyen klti kpet, vagy akr a rolvass elmondsa kzben vgzett ksr cselekmnyre val utalst //–// brmit, amihez azelrni kvnt clt hasonltani lehet. Pldul egy varas gyerek gygytsra szolgl szveg:
Amilyen hamar lefolyik ez a vz,
olyan hamar gygyuljon meg a gyermekem.[782]
A vallsos hasonlatot tartalmaz rolvassokban szinte ltalnos a cl s tartalom meg nem felelse. Pldul egy 1614-ben feljegyzett magyar szveg rszlete:
Mheknek raja, ti meg szlljatok ron vesszejre
s meg figgjetek
mikppen meg figgede Urunk Isten az szent keresztfn…[783]
Vagy egy jellemz francia plda:
Feu, feu, teins ta fureur,
Comme Judas changea de couleur
En trahissent Notre Seigneur Jsus-Christ.//“//[784]
Ez azt jelzi, hogy tulajdonkppen brmilyen vallsos tartalom //–// a konkrt jelentstl fggetlenl //–// alkalmas eszkz a mgikus parancs hatsossgt fokozni. E tetszlegestartalmak mint a C hatalmba vetett hit tnyei szolglnak prhuzamul a B fltti hatalom gyakorlshoz; ‘ha a C-vel kapcsolatos dolog igaz, a B-vel kapcsolatos dolog is igaz lesz’ jelentssel, amelyre tbb szveg konkrtan utal:
...du sollst dich in deinem Leben nicht wieder verfangen,
so wahr unser Herr Jesus Christus am Kreuze gehangen.[785]
A hivatkozsokban s hasonlatokban megjelen epikumok egy rsze nll rolvass-tpusknt terjedt el szinte egsz Eurpban. Nem ll mdomban itt az erre vonatkozgazdag anyagot ismertetni; csak nhny pldt ragadok ki. A Jzus szletsre val hivatkozsok kzl leggyakoribb a fleg nmet nyelvterleten elterjedt //„//Mria teje s vre...//“//, valamint egsz Kzp-Nyugat- s szak-Eurpban ismert a szletsre s keresztelsre, vagy a szletsre s hallra val hivatkozsok hasonlatba s egyb prhuzamos szerkezetekbe foglalsa, ltalban vrmegllt rolvassknt. Egy angol szveg:
Our Saviour Christ was of a virgin born,
And he was crowned with a thorn,
I hope it may not rage or swell.[786]
Szintn ltalnosan elterjedtek a legklnbzbb cl rolvassokban a szletsre//–//keresztelsre//–//hallra, valamint a szletsre//–//jeruzslemi bevonulsra//–//keresztelsreutal hrmas hivatkozsok. Pldul az egsz Kzp-, Nyugat- s szak-Eurpban
Kopt varzsszveg rszlete
azonos formban ismert tpus szlovn vltozata:
Kristus rojen v Betlehemu,
ujet v Jruzalemu,
kr¹èen pri Jordanu...[787]
A Jzus keresztelsre val hivatkozs (s ennek hasonlatba foglalsa) nllan is elterjedt rolvassknt, leggyakrabban a Jordn foly //„//megllsa//“////–// vrzs megllsa kapcsolatban. Egy norvg szveg:
I Jesu Navn, stogge Blo,
Som Vatne sto i Jordans Flo![788]
A Jzus hallra trtn nll hivatkozsok a 6. szzadtl ismertek (grg, latin nyelven, majd klnbz nemzeti nyelveken);[789] nmelyik ezek kzl //–// flhivatalos rsoshagyomnyozson keresztl //–// nagy elterjeds rolvass-tpuss lett. Ilyenek pldul azegsz Kzp-, Nyugat- s szak-Eurpban ismert Longinus-Segen; vagy a majd egszEurpban mg a kzelmltban is feljegyzett vrzs-megllt tpusok, amelyek ltalban Jzus kiml vrnek megllst lltjk prhuzamba a kvnt cllal. Egy olaszorszgi latin nyelv plda:
Sangue sta nella tua vena,
Comme stette quello di Cristo nella sua.[790]
E tpusoknak csak nhny magyar megfelelje ismert; fleg 17. szzadi latin nyelv feljegyzsekbl, nyilvnvalan rsos, egyhzi//–//fri kzvetts rvn.
Ezek mellett a kolostori feljegyzsek, receptknyvek, varzsknyvek ltal is kzvettett, nagy elterjeds formk mellett ismertek a hasonlatokban, hivatkozsokban megjelen epikumok npies formi, amelyek egyedi elforduls vltozatos tartalmai a Jzus letvel kapcsolatos kzismert esemnyeknek a mgia strukturiba (pldul hasonlat, felsorols, egyb gondolatprhuzamos szerkezetek) szinte rgtnzsszer beptst, konkrt szksglet megszabta egyni jrafogalmazsait jelzik. gy szl pldul egyNgrd megyben gyjttt, kenyrsts kzben mondott rolvass:
hatst//“// kzrtheten, pldul a betegsg megsznsnek hajt imperativusszal kifejez mondat. ppen ezek a mgikus kontextus nlkli szvegek voltak gyakoriak amulett-szvegekknt (nyakban hordott, gyban tartott, kenyrblben megevett cdulkrarva). Eurpa sok helyn jegyeztk fel pldul //„//az Ige testt lett//“// kijelents rolvasskntval hasznlatt. Vagy gy szl egy 1511 utni feljegyzsbl ismert epilepszia elleni magyar szveg:
Atya ristennek igije,
Zewsz Mrinak mhbenbizon test is leenaz mi urunk Jzus Krisztus.
men.[791]
A parasztsg benedikcikbl rklt szvegkincsnek jellegzetessge az amulettszerszveghasznlat, amelynek sok pldjt hozhatnnk a jelenkori rolvas gyakorlatbl. Pldul mindssze ebbl ll egy torokfjst gygyt szveg, amelyet a gygyt a beteg fjs torkra s nmagra keresztet vetve mondott el:
Az r angyala ksznttte Szz Mrit s mhbe fogad. [792]
Ilyen szerepben latin //–// olykor grg //–// nyelv szvegtredkek rtelmetlenl sszezavart halmazai, vagy idegen //–// tbbnyire szintn az egyhzi szvegkinccsel kzvettett hber //–// varzsszavak, nevek is elfordulnak, ugyangy, mint a maguknl hordott, vagy lenyelt amulettszvegeken. Az idegen, rthetetlen szvegek hasznlata mindig is a professzionista varzsl repertorjra volt jellemz.[793]
vallsos szvegkincs npiesedse sorn trvnyszeren lett a papi eredet szvegek rtelmetlennek nyilvnul rsze azegyhzi professzionista helyett a paraszti specialista eszkzkszletnek //–// tekintlyt, mdszerei hathatssgt nvel //–// rszv. Szaportsd meg a kenyeret, mint az t rpakenyeret ahogy megszaportottad![794]
A vallsos epikumok hasznlatnak elterjedt mdja az nll, a rolvassok brmelyszokvnyos szerkezete nlkli alkalmazs: a konkrt jelentstl fggetlenl, szinte //„//mgikus trgy//“//-szerepben. Eszerint brmilyen vallsos szveg, vagy annak rtelmetlennzavarodott tredke ugyangy megfelel a mgia eszkzeknt, mint egy, a mgikus //„//r
A //„//Jesse fja//“// ( Jzus nemzetsgfja) motvum klnbz vltozatait Dl-, Kzp-,szak- s Nyugat-Eurpban egyarnt hasznltk szletsknnyt amulettknt, latin nyelven, de mr korai szvegemlkekben megjelent nemzeti nyelveken is. A szls alkalmval mondott benedikciknak is rsze volt, [795] s ismert a mai, paraszti rolvasshasznlatbl is, vltozatos clokra. Vagy a //„//boldog ra//“// (= Jzus szletsnek rja) motvumra val hivatkozs nllan (de a legklnflbb kontextusokban is) egsz Kzp- s Nyugat-Eurpa rolvass-gyakorlatbl ismert (mr egy a 11. szzadban feljegyzett nmet rolvassban is megjelenik).[796] Egy 1635 utni magyar feljegyzs szerint pldul zablt l gygytsa cljbl itats eltt hromszor kell mondani:
Soha nem vt boldogb ra,
mind az melyben Urunk szletett.[797]
Az efajta szveghasznlat azt bizonytja, hogy brmifle vallsos szveg //–// mintegyfegyverknt val felmutatsa //–// megfelelt a Stn hatalmnak megtrsre. Mgis, aznllan hasznlt vallsos szvegek, szvegtredkek kzl legnagyobb szmban azokismertek rolvassknt, amulettszvegknt, amelyek tartalma valamilyen mdon C hatalmra utal. gy pl. Eurpa nagy rszn elterjedt amulett-szveg volt a kzpkorban, majd rolvassoknak is gyakori motvuma lett a nlunk a Peer-kdexbl //„//Contra febres//“//imdsgknt ismert szveg:
Cri tus orzagol + Cri tus paranchol + Cri tus goz +[798]
kittele, amely a hivatalos benedikciknak is gyakori eleme volt. Pldul egy szlremondott ldsban:
Christus vincit,
Christus regnat,
Christus imperat.[799]
Az exorcizmusok //„//Isten hatalmasabb a dmonnl//“// alapgondolata[800] gyakorta jelenik meg ‘C hatalmasabb B-nl’ jelents npies rolvassok egyszer megfogalmazsaiban; brmilyen fajta B-hez alkalmazva. gy pldul egy kzpkori nmet szvegben:
Christ wurde geboren Eher als Wolf oder Dieb.[801]
Vagy egy magyar, igzet elleni szveg:
Nagyobb az risten igje, mint a szemek nzse.[802]
Ugyanez a gondolat lehet tartalma az n. lehetetlensgi formulknak is. Ezeket flegEurpa dlkeleti, keleti terleteirl imserjk, de rsos forrsokban kori latin szvegekig nyomon kvethetk (a rgi adatok tisztn mgikus tartalmakra utalnak: a k nemnvel gyapjat, a kgy nem harapja meg a holdat stb.).[803] Legegyszerbb, a rolvassksr cselekmnyre vagy valamely //„//termszeti lehetetlensgre//“// utal formi‘akkor legyen baj, ha valami lehetetlensg megtrtnik’ jelentsek; pldul:
Akkor gyjjn vissza a betegsg, mikor a foly fordtva folyik.[804]
//„//Jzus szletsnek megismtldse//“// mint lehetetlensg Eurpa tbb pontjrl ismert(pl. egy nmet szveg rszlete: //„//...wenn die Mutter Gottes Maria einen andern Sohnwird gebren//“//),[805] magyar adatokkal is rendelkeznk. Pldul:
Az igzzen meg, aki a Jzusnl szebb fiat szl.[806]
Hivatalos egyhzi szvegekben nincs nyoma az egybknt vltozatos formkban kifejezd gondolat ilyen megfogalmazsnak; nyilvnvalan a paraszti mgia elterjedtszerkezetbe plt be a vallsos tartalom, noha ismertek bonyolultabb felpts, rsoskzvettsre utal (16//–//17. szzadban feljegyzett) szvegek is. gy pl. egy Bod Pter ltal feljegyzett rolvassban: //„//...az rthasson, vthessen…//“//, aki elveszi Mria ftyolt, akiKrisztus vrben megmosdik stb.;[807] vagy egy 1613-as nemesi feljegyzsben megmaradt szveg rszlete:
Valaki az mi Urunk Jzus Krisztusnl
nagyobb urat uralhat,
asszonyunk szz Mrinl
nagyobb asszonyt asszonyolhat,
az magas egeknl
magasabbat ismerhet,
az fekete fldnl
nehezebbet nyomhat,
az rthasson, az vthessen
a mai napon nnekem...[808]