Nevra oldala
.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmll
Induls: 2006-11-03
 
Translation

 
 

FOLDAL

 

Isten hozott nlam...  

 

 

 

 

 


Nvnapi idzetek kldse...

Boldog nvnapot kvnok az nnepelteknek!

 

 

AYURVEDA TESZT

 Naptr

 

PRKAPCSOLAT KALKULTOR

 

SZERELEM TESZT

 

 

 

 

Angyalok

Dmonok

Galria

lmok

Ksrtetek

Vmprok

Boszorknykonyha

Aura

Csakrk

Varzslatok

Meditci / jga

Termszetfeletti kpessgek

Bjitalok

Gygynvnyek

Grafolgia

svnyok s drgakvek

Akupresszra

Gygyts

letmd

Versek

Nomen est omen

Karma

Boszorknysg

Illolajok

Knai horoszkp

Etikett

Prkapcsolat

Gyermeknevels

Szpsgpols

Sznhidrt kalkultor

 

 

Diavettsek-PPS

Tanulmnyok

Testbeszd

Tlvilg

Ltskok

Horoszkp

Humor

Inkvizci

Jtkok

Jegyzetek

Jslsok

Mgikus lnyek

Romantika

Babonk

Bioritmus

Elemek

Hipnzis

Rejtlyek

Buddhizmus

Mantra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Gygyts
Gygyts : Npi rolvassok IV.

Npi rolvassok IV.

  2007.04.20. 20:11


A vallsos szvegek legfontosabb megklnbztet formai eleme //–// a //„//tisztn//“// mgikusszvegekkel szemben //–// a felsbb lnyre, a C-re val hivatkozs valamilyen formja. Abetegsgelkld rolvassoknak egsz Eurpban gyakori tartozka //–// lland szvegelemknt //–// a B-nek C-re val hivatkozssal adott parancs, amely C klnbz attribtumait tartalmazza.[768] A hivatkozsok kibvtse Jzus, Szz Mria vagy a szentek letnek egy-egy esemnyvel a hivatalos benedikci- s exorcizmus-szvegeknek is kzkelet tartozka volt. A Krisztusra, Szz Mrira, szentekre, ezek attributumaira s tetteire val hivatkozsok a szveges mgia valls szolglatba lltsnak kzkelet eszkzei. Brmilyen mgikus, betegsgnek parancsol, dmonelkld szveg knnyen alkalmazhat tbbletelemei lehetnek; mintegy fokozzk a mgikus parancs hatsossgt. Rszlet egy 11. szzadi vihar, zivatar-eloszlat benedikcibl:

Coniuro te, demon et satanas,

per illum te coniuro,

qui dexteram suam in cruce posuit,

per patrem et filium et spiritum sanctum te coniuro;

per angelum Michaelem...//“// [769]

A magyar rolvassokban leggyakoribbak a szenvedstrtnet klnbz mozzanatai strgyi kellkei: Atya, Isten, Boldogasszony hatalma, parancsolata, igje; Jzus, Krisztusmegfogattatsa, ldozata, vre, halla, tviskoronja stb., tovbb Krisztus, Szentllekhatalma, ereje; Boldogasszony, Szz Mria szzessge, szlse, szlttje, teje. Ez a parancs bevezet formuljba pl bele: //„//megktlek tged//“//, //„//elzlek tged//“//, //„//tiltalak tged//“//, ’Isten, Boldogasszony stb. nevben, rdemrt, ill. valamilyen attribtumrt/miatt’. Mind a parancs-formulk, mind az attribtumok igen egyntetek egsz Kzp- s Nyugat-Eurpa rolvass-anyagban; de a hivatkozsok tbbsge meglehetsen tletszer felsorolsokban jelenik meg, pldul egy 1735-s boszorknyperben elhangzottszveg rszlete, //„//Formulja Varga Istvnnnak szvfjs ellen//“//:

...ktm az l Istennek szent erejnek,

szent hatalmnak,

szent ujjabeli arany gyrjnek [miatta],

pecstelje el ezt a gonosz lidrcet…[770]

Mskor tartalmi rokonsg ltal is sszekapcsold ketts vagy hrmas szerkezeteket alkotnak a hivatkozsok (pldul Krisztus szletse, keresztelse, halla, feltmadsa vagy Atya, Fi, Szentllek egy-egy attribtuma):

Uram Jzus, ki az eget, fldet teremtetted, a Jordn vizt megldottad,

megllvn benne megkeresztelkedtl, keresztfn fggve minket megvltottl,

...krlek szpen a szent kereszt jelvel jelld meg ezen llatnak fjdalmt...[771]

A rolvassokban gyakori az attributumok halmoz, //„//vgtelen//“// felsorolsa (pl. egy1545-ben feljegyzett, szintn lidrc elleni szvegben: Atya, Fi, Szentllek hatalmassga, Atyaisten igaz volta, Jzus hatalmassga, Jzus vre hullsa, szent tviskoronjnakmltsga, keresztfjnak mltsga s hatalma, szent koronjnak mltsga, szz Mria szent teje, mennyorszgbeli szentek dicssge s hatalmassga).[772] Flhivatalos hasznlatot sejttet adataink is gazdagok e formkban: a hivatalos exorcizmusok hivatkozsainak szinte sz szerinti ismtlsvel tallkozunk pldul a fent emltett, kincskeresvarzsvessz kilvsekor mondott, vszzadokon t tbbszr majdnem azonosan feljegyzett szvegben, amely elszr a Peer-kdex //„//fegyverek ellen val//“// imdsgban jelenik meg:

O keth el thr o the lancea

...parancoloth + en t nektek

... Kri tunak kyn

envede enek menben mene enek myatta

… my wronk Ie us cri tu nak

meg foga anak boz o aganak fohazkoda anak

es menden nem kyn cenwede enekh [miatta]…[773]

A mgia szolglatba lltott vallsos tartalmak-formk leggazdagabb adatanyagt ezeka hivatkozsos formk kpviselik, mint brmilyen, B-hez fordul, B-nek parancsol //–// tisztn mgikus //–// szvegben knnyen alkalmazhat tbbletelemek. A rolvass-szvegek szinkretikus jellegt a //„//valls szolglatba lltott mgia//“// egyidej kifejezdsehangslyozza: az effajta hivatkozsos szvegek Eurpa nagy rszn ismert kezd vagyzrformulja: //„//nem a magam erejbl, hanem a Szentllek risten erejbl//“// (pldulegy rutn rolvassban: //„//Nem n kiltottam... a szent... kiltott//“//).[774]

A testbl kikld, betegsget elkld rolvassnak a testrszeket felsorol szvegekmellett legelterjedtebb fajtja a hrmas tagols //–// hivatkozsos //–// lds- s tok-forma. A vgtelen felsorols mgikus szerkezetvel ellenttben a hrmas szerkezetek //–// az eurpai rolvassok viszonylatban legalbbis //–// mindig vallsos tartalmak, vagy ppenegyhzi eredetek. E hrmas szerkezetek a hivatalos exorcizmusok/benedikcik rszeiknt kzkeletek. A vihar, jges elkldse az exorcizmusokban pldul mint a vihartokoz Stn rtalmatlann ttele jelenik meg. A viharz szvegek elmondsakor keresztet vetettek a ngy gtj fel (//„//Signo te aer...//“//) s mindannyiszor ismteltk a hivatkozsokat tartalmaz tokszveget.[775] Egy jgesre mondott exorcizmus-szveg rszlete:

Signo vos, nubes, signo sancte crucis et passionis domini nostri Iesu Christi, qui vivit et regnat.

Signo vos, nubes, signo Christi, in nomine patris et filii et spiritus sancti.

Signo vos, sanctus, sanctus dominus deus sabaoth.[776]

Gygyt benedikci-szvegekben is megtallhat a hrmas lds- s tok-forma tbbvltozata. gy pl. egy szembetegsg-gygyt szveg rszlete:

Sanet te deus pater,

sanet te deus filius,

sanet et illuminet te spiritus sanctus amen.[777]

Egy //„//mr//“// rolvassnak tekinthet, 1650//–//52 kztt feljegyzett erdlyi szsz szveg:

Gott der Vater sendet dich,

Gott der Sohn der fhret dich,

die heilige Dreifaltigkeit, die fhre dich in einen grnen wilden Wald…[778]

Mint rolvass a 20. szzadban is igen elterjedt; az orszg dli s szaki terletein gyjttt magyar szvegek viharz, valamint brbetegsg-gygyt rolvassok, csakgy, mint a nhny 16. szzadi, a 20. szzadiakkal nagymrtkben egyez szvegnk. EgyTemes megyei, daganat elleni rolvassban:

Atynak, Finak, Szentlleknek,

teljes Szenthromsg nevben. men.

Atya elveszijje, Fi eltemesse,

Szentllek risten semmiv tegye.[779]

E hrmas szerkezetek alapja a Szenthromsgra val hivatkozs: teht a C tartalmi hrmassgbl kvetkezik az lds/tok formai hrmassga. A vallsos hivatkozsokbanegybknt is megfigyelhet a hrmassg tendencija: a legklnbzbb, ad hoc jelleghrmassgokra vannak pldk rolvassokban s flhivatalos ldsokban. Egy fejfjs elleni szveg pldul Pterre, Plra s Illsre hivatkozik.[780] //„//Az Atynak hatalma, Finak szerelme, Szentllek ereje//“// mint a C-re val hivatkozs hrmas szerkezete is ltalnosanhasznlt volt rolvassknt. E szerkezet nmagban is ismert trtneti adatokbl gygyt rolvassknt, pl. az 1614 utni vekbl: //„//Hideglels ellen val orvossg prbltatott. Inautoritate Patris, sapientia Filii...//“//[781]

Egsz Eurpban nyomon kvethetk ezek a motvumok, nemcsak //„//elkld//“// szvegek hivatkozsainak rszeknt, hanem nllan is. Ugyanezek az esemnyek gyakranhasonlatba foglalva jelennek meg a hivatalos szvegekben. A hivatkozsos forma csakvallsos tartalommal ismert az eurpai rolvass-gyakorlatban; annak egyhzi-vallsosrksghez tartozik. A hasonlat viszont //–// mint a szimpatetikus mgia legkzenfekvbb kifejezdse //–// a parancs s felsorols mellett a mgia egyik alapszerkezete. A tisztn mgikus szvegek hasonlata tartalmazhat brmilyen klti kpet, vagy akr a rolvass elmondsa kzben vgzett ksr cselekmnyre val utalst //–// brmit, amihez azelrni kvnt clt hasonltani lehet. Pldul egy varas gyerek gygytsra szolgl szveg:

Amilyen hamar lefolyik ez a vz,

olyan hamar gygyuljon meg a gyermekem.[782]

A vallsos hasonlatot tartalmaz rolvassokban szinte ltalnos a cl s tartalom meg nem felelse. Pldul egy 1614-ben feljegyzett magyar szveg rszlete:

Mheknek raja, ti meg szlljatok ron vesszejre

s meg figgjetek

mikppen meg figgede Urunk Isten az szent keresztfn…[783]

Vagy egy jellemz francia plda:

Feu, feu, teins ta fureur,

Comme Judas changea de couleur

En trahissent Notre Seigneur Jsus-Christ.//“//[784]

Ez azt jelzi, hogy tulajdonkppen brmilyen vallsos tartalom //–// a konkrt jelentstl fggetlenl //–// alkalmas eszkz a mgikus parancs hatsossgt fokozni. E tetszlegestartalmak mint a C hatalmba vetett hit tnyei szolglnak prhuzamul a B fltti hatalom gyakorlshoz; ‘ha a C-vel kapcsolatos dolog igaz, a B-vel kapcsolatos dolog is igaz lesz’ jelentssel, amelyre tbb szveg konkrtan utal:

...du sollst dich in deinem Leben nicht wieder verfangen,

so wahr unser Herr Jesus Christus am Kreuze gehangen.[785]

A hivatkozsokban s hasonlatokban megjelen epikumok egy rsze nll rolvass-tpusknt terjedt el szinte egsz Eurpban. Nem ll mdomban itt az erre vonatkozgazdag anyagot ismertetni; csak nhny pldt ragadok ki. A Jzus szletsre val hivatkozsok kzl leggyakoribb a fleg nmet nyelvterleten elterjedt //„//Mria teje s vre...//“//, valamint egsz Kzp-Nyugat- s szak-Eurpban ismert a szletsre s keresztelsre, vagy a szletsre s hallra val hivatkozsok hasonlatba s egyb prhuzamos szerkezetekbe foglalsa, ltalban vrmegllt rolvassknt. Egy angol szveg:

Our Saviour Christ was of a virgin born,

And he was crowned with a thorn,

I hope it may not rage or swell.[786]

Szintn ltalnosan elterjedtek a legklnbzbb cl rolvassokban a szletsre//–//keresztelsre//–//hallra, valamint a szletsre//–//jeruzslemi bevonulsra//–//keresztelsreutal hrmas hivatkozsok. Pldul az egsz Kzp-, Nyugat- s szak-Eurpban

Kopt varzsszveg rszlete

azonos formban ismert tpus szlovn vltozata:

Kristus rojen v Betlehemu,

ujet v Jruzalemu,

kr¹èen pri Jordanu...[787]

A Jzus keresztelsre val hivatkozs (s ennek hasonlatba foglalsa) nllan is elterjedt rolvassknt, leggyakrabban a Jordn foly //„//megllsa//“////–// vrzs megllsa kapcsolatban. Egy norvg szveg:

I Jesu Navn, stogge Blo,

Som Vatne sto i Jordans Flo![788]

A Jzus hallra trtn nll hivatkozsok a 6. szzadtl ismertek (grg, latin nyelven, majd klnbz nemzeti nyelveken);[789] nmelyik ezek kzl //–// flhivatalos rsoshagyomnyozson keresztl //–// nagy elterjeds rolvass-tpuss lett. Ilyenek pldul azegsz Kzp-, Nyugat- s szak-Eurpban ismert Longinus-Segen; vagy a majd egszEurpban mg a kzelmltban is feljegyzett vrzs-megllt tpusok, amelyek ltalban Jzus kiml vrnek megllst lltjk prhuzamba a kvnt cllal. Egy olaszorszgi latin nyelv plda:

Sangue sta nella tua vena,

Comme stette quello di Cristo nella sua.[790]

E tpusoknak csak nhny magyar megfelelje ismert; fleg 17. szzadi latin nyelv feljegyzsekbl, nyilvnvalan rsos, egyhzi//–//fri kzvetts rvn.

Ezek mellett a kolostori feljegyzsek, receptknyvek, varzsknyvek ltal is kzvettett, nagy elterjeds formk mellett ismertek a hasonlatokban, hivatkozsokban megjelen epikumok npies formi, amelyek egyedi elforduls vltozatos tartalmai a Jzus letvel kapcsolatos kzismert esemnyeknek a mgia strukturiba (pldul hasonlat, felsorols, egyb gondolatprhuzamos szerkezetek) szinte rgtnzsszer beptst, konkrt szksglet megszabta egyni jrafogalmazsait jelzik. gy szl pldul egyNgrd megyben gyjttt, kenyrsts kzben mondott rolvass:

hatst//“// kzrtheten, pldul a betegsg megsznsnek hajt imperativusszal kifejez mondat. ppen ezek a mgikus kontextus nlkli szvegek voltak gyakoriak amulett-szvegekknt (nyakban hordott, gyban tartott, kenyrblben megevett cdulkrarva). Eurpa sok helyn jegyeztk fel pldul //„//az Ige testt lett//“// kijelents rolvasskntval hasznlatt. Vagy gy szl egy 1511 utni feljegyzsbl ismert epilepszia elleni magyar szveg:

Atya ristennek igije,

Zewsz Mrinak mhbenbizon test is leenaz mi urunk Jzus Krisztus.

men.[791]

A parasztsg benedikcikbl rklt szvegkincsnek jellegzetessge az amulettszerszveghasznlat, amelynek sok pldjt hozhatnnk a jelenkori rolvas gyakorlatbl. Pldul mindssze ebbl ll egy torokfjst gygyt szveg, amelyet a gygyt a beteg fjs torkra s nmagra keresztet vetve mondott el:

Az r angyala ksznttte Szz Mrit s mhbe fogad. [792]

Ilyen szerepben latin //–// olykor grg //–// nyelv szvegtredkek rtelmetlenl sszezavart halmazai, vagy idegen //–// tbbnyire szintn az egyhzi szvegkinccsel kzvettett hber //–// varzsszavak, nevek is elfordulnak, ugyangy, mint a maguknl hordott, vagy lenyelt amulettszvegeken. Az idegen, rthetetlen szvegek hasznlata mindig is a professzionista varzsl repertorjra volt jellemz.[793]

vallsos szvegkincs npiesedse sorn trvnyszeren lett a papi eredet szvegek rtelmetlennek nyilvnul rsze azegyhzi professzionista helyett a paraszti specialista eszkzkszletnek //–// tekintlyt, mdszerei hathatssgt nvel //–// rszv. Szaportsd meg a kenyeret, mint az t rpakenyeret ahogy megszaportottad![794]

A vallsos epikumok hasznlatnak elterjedt mdja az nll, a rolvassok brmelyszokvnyos szerkezete nlkli alkalmazs: a konkrt jelentstl fggetlenl, szinte //„//mgikus trgy//“//-szerepben. Eszerint brmilyen vallsos szveg, vagy annak rtelmetlennzavarodott tredke ugyangy megfelel a mgia eszkzeknt, mint egy, a mgikus //„//r

A //„//Jesse fja//“// ( Jzus nemzetsgfja) motvum klnbz vltozatait Dl-, Kzp-,szak- s Nyugat-Eurpban egyarnt hasznltk szletsknnyt amulettknt, latin nyelven, de mr korai szvegemlkekben megjelent nemzeti nyelveken is. A szls alkalmval mondott benedikciknak is rsze volt, [795] s ismert a mai, paraszti rolvasshasznlatbl is, vltozatos clokra. Vagy a //„//boldog ra//“// (= Jzus szletsnek rja) motvumra val hivatkozs nllan (de a legklnflbb kontextusokban is) egsz Kzp- s Nyugat-Eurpa rolvass-gyakorlatbl ismert (mr egy a 11. szzadban feljegyzett nmet rolvassban is megjelenik).[796] Egy 1635 utni magyar feljegyzs szerint pldul zablt l gygytsa cljbl itats eltt hromszor kell mondani:

Soha nem vt boldogb ra,

mind az melyben Urunk szletett.[797]

Az efajta szveghasznlat azt bizonytja, hogy brmifle vallsos szveg //–// mintegyfegyverknt val felmutatsa //–// megfelelt a Stn hatalmnak megtrsre. Mgis, aznllan hasznlt vallsos szvegek, szvegtredkek kzl legnagyobb szmban azokismertek rolvassknt, amulettszvegknt, amelyek tartalma valamilyen mdon C hatalmra utal. gy pl. Eurpa nagy rszn elterjedt amulett-szveg volt a kzpkorban, majd rolvassoknak is gyakori motvuma lett a nlunk a Peer-kdexbl //„//Contra febres//“//imdsgknt ismert szveg:

Cri tus orzagol + Cri tus paranchol + Cri tus goz +[798]

kittele, amely a hivatalos benedikciknak is gyakori eleme volt. Pldul egy szlremondott ldsban:

Christus vincit,

Christus regnat,

Christus imperat.[799]

Az exorcizmusok //„//Isten hatalmasabb a dmonnl//“// alapgondolata[800] gyakorta jelenik meg ‘C hatalmasabb B-nl’ jelents npies rolvassok egyszer megfogalmazsaiban; brmilyen fajta B-hez alkalmazva. gy pldul egy kzpkori nmet szvegben:

Christ wurde geboren Eher als Wolf oder Dieb.[801]

Vagy egy magyar, igzet elleni szveg:

Nagyobb az risten igje, mint a szemek nzse.[802]

Ugyanez a gondolat lehet tartalma az n. lehetetlensgi formulknak is. Ezeket flegEurpa dlkeleti, keleti terleteirl imserjk, de rsos forrsokban kori latin szvegekig nyomon kvethetk (a rgi adatok tisztn mgikus tartalmakra utalnak: a k nemnvel gyapjat, a kgy nem harapja meg a holdat stb.).[803] Legegyszerbb, a rolvassksr cselekmnyre vagy valamely //„//termszeti lehetetlensgre//“// utal formi‘akkor legyen baj, ha valami lehetetlensg megtrtnik’ jelentsek; pldul:

Akkor gyjjn vissza a betegsg, mikor a foly fordtva folyik.[804]

//„//Jzus szletsnek megismtldse//“// mint lehetetlensg Eurpa tbb pontjrl ismert(pl. egy nmet szveg rszlete: //„//...wenn die Mutter Gottes Maria einen andern Sohnwird gebren//“//),[805] magyar adatokkal is rendelkeznk. Pldul:

Az igzzen meg, aki a Jzusnl szebb fiat szl.[806]

Hivatalos egyhzi szvegekben nincs nyoma az egybknt vltozatos formkban kifejezd gondolat ilyen megfogalmazsnak; nyilvnvalan a paraszti mgia elterjedtszerkezetbe plt be a vallsos tartalom, noha ismertek bonyolultabb felpts, rsoskzvettsre utal (16//–//17. szzadban feljegyzett) szvegek is. gy pl. egy Bod Pter ltal feljegyzett rolvassban: //„//...az rthasson, vthessen…//“//, aki elveszi Mria ftyolt, akiKrisztus vrben megmosdik stb.;[807] vagy egy 1613-as nemesi feljegyzsben megmaradt szveg rszlete:

Valaki az mi Urunk Jzus Krisztusnl

nagyobb urat uralhat,

asszonyunk szz Mrinl

nagyobb asszonyt asszonyolhat,

az magas egeknl

magasabbat ismerhet,

az fekete fldnl

nehezebbet nyomhat,

az rthasson, az vthessen

a mai napon nnekem...[808]



[768] Az exorcizmusokban: //„//dieser Dmon wird unter Scheltworte im Namen Christi aufgefordert, dem Besessenen zu verlassen//“// (Franz, 1909, II. 581).

[769] [Ellened eskszm, dmon s stn, / arra eskszm ellened, / aki jobbjt a keresztre helyezte, /az Atyra, a Fira s a Szentllekre eskszm ellened; / Mihly arkangyalra... ] 15. szzadi msolat; Franz 1909, II. 80//–//81.

[770] Debrecen; Komromy 1910, 483//–//484.

[771] Cskszentdomokos, volt Csk m.; Szkely 1943, 9.

[772] M. J. 1898, 324.

[773] Nyelvemlktr, II. 89. //–// Lsd: 22. jegyzet.

[774] Kupczanko 1891, 62.

[775] Franz 1909, II. 79, 87.

[776] 82 [Megjelllek benneteket felhk, a szent kereszt jelvel, a mi Urunk, Jzus Krisztus szenvedsnek jelvel, aki l s uralkodik. Megjelllek benneteket felhk a Krisztus jelvel, az Atya, a Fi s aSzentllek nevben. Megjelllek benneteket. Szent, szent, szent az r, Sabaoth Istene.] Uo. 75//–//76.

[777] [Kldjn el az Atyaisten, / kldjn el a Fiisten, / kldjn el s puszttson el tged a Szentllek.men.] Uo. 498.

[778] [Az Atyaisten kld tged, a Fiisten vezet tged, a Szenthromsg pedig vezessen tged egy zld,vad erdbe...] Corpus, Unwetter, 25.

[779] Gild, volt Temes m., Klmny 1891a, 69.

[780] Corpus, Kopfweh, 20.

[781] [Az Atya hatalmval, a Fi blcsessgvel...] Radvnszky csald levltra, OL P 566, V. osztly, 14. csom, 616. //–// Valsznleg mlt szzadi msolat Mrissy Gyrgy 1614 utn sszert //„//Egy nhnyrendbeli orvossgok//“// c. receptgyjtemnybl. //–// Ezton fejezem kiksznetemet Mndoky Lszlnak, aki felhvta figyelmemet a Radvnszky csald levltrban tallhat gazdag rolvass-anyagra.

[782] Jank 1893, 250.89 Radvnszky csald levltra, Radvnszky csald levltra, OL P 566, V. osztly, 14. csom, 615.

[783] A 79. jegyzetben emltett receptgyjtemnybl.

[784] [Tz, tz, oltsd ki dhngsed, / mint ahogy Jds elspadt, / mikor elrulta a mi urunkat, JzusKrisztust]. Leproux 1954, 149.

[785] [...nem kerlsz tbb soha letedben bajba, / olyan igaz, mint hogy a mi Urunkat, Jzus Krisztust keresztre fesztettk.] Wossidlo Archiv, Rostock, Agl. VII/05.

[786] [Mi megvlt Krisztusunk szztl szletett, / tvissel koronztk, / remlem (a betegsg) nemdhnghet, dagadhat] Henderson 1879, 171. //–// Ferdinand Ohrt (1938) kzli az erre vonatkoz korakzpkori anyagot.

[787] [Krisztus Betlehemben szletett, / elment Jeruzslembe, / megkeresztelkedett a Jordnban...]Mderndorfer 1964, 197.

[788] [ Jzus nevben, llj meg vr, mint ahogy a vz megllt a Jordn folyban!] Brie 1906, 30.

[789] Pl. Ohrt (1938) anyagbl kvethet a hivatalos benedikcik profn hasznlatba val tvltsa.

[790] [lljon meg a vr ereidben, / mint ahogy megllt a Krisztus az vben.] Bonomo 1953, 64.

[791] Magyary//–//Kossa 1940, 136. Egy 1511-es miseknyvben, latin imdsgok kzt tallt feljegyzs;cdulra rva, nyakba ktve kellett hordani.

[792] Szajn, volt Torontl m., Klmny 1891b, II.13.

[793] Webster 1948, 94.

[794] Ngrdsipek; sajt gyjts.

[795] Pl. Franz 1909, II. 199//–//200. //–// Archaikus imknak is gyakori motvuma: Erdlyi 1976, 134, 182,185 stb. Egyb mfajokban lsd: Dmtr 1974, 132//–//138. Blint Sndor (1943, 38) karcsonyi liturgikus hagyomnyokkal val kapcsolatra utal.

[796] 102 Mettke, 1976, 97.

[797] Radvnszky csald levltra, 1107, 37. pont. Mlt szzadi msolat a 79. jegyzetben emltett receptgyjtemnybl.

[798] A kdexben mellette tallhat a latin eredeti, amelybl fordtottk. Nyelvemlktr, II., 88; Bolgr1934, 15//–//17; Pradel 1907, 254.

[799] Franz 1909, II. 96.

[800] Franz 1909, I. 515.

[801] [Krisztus elbb megszletett, / mint a farkas, vagy a tolvaj.] Mettke 1976, 89.

[802] Dvod, Bcs-Kiskun m., Grynaeus Tams gyjtse.

[803] Heim 1892, 561; Mansikka 1909, 84, 90//–//91.

[804] Erdcsokonya, Somogy megye, Pittner Kroly gyjtse. EA 1388, 65.

[805] [...ha Mria, Isten anyja msik fiat szl] Corpus, Reisen, 56.

[806] Korlt, Abaj megye; Hoppl Mihly gyjtse

[807] Dzsi 1898, 249//–//250. Erdlyi Zsuzsanna (1976, 187) foglalkozik e szveggel.

[808] Radvnszky 1879, 81//–//82.

 

  

 

 

Frisstsek

Flrt tippek csajoknak

Flrtlsi tippek pasiknak

Flrtlsi tancsok nknek

SMS flrtls szablya

Szerelmes /flrtls sms-ek

rknaptr
 

Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:

v: . Hnap: Nap:

A ht megfelel napja:

 

 

 

Kapcsold irodalom

 

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Tibeti halottasknyv.

Kapcsold filmek

A bks harcos tja

Kis Buddha

Szamszra

Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz

Dmonok a vilg tetejn

Tibeti halottasknyv

Kundun

Tibeti jgik

Milarepa

Chihiro

Totoro

Saint Oniisan

Tz a h alatt

Ht v Tibetben

 

 

rdekessgek

Orvosok a  skype-on

Egszsgfigyel

Orosi sztr

Orvosi sztr 2

Google maps

Virtulis fldgmb

H s felhtrkp

 

 

 

 

Izgalmas irodalom

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Foldal design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU