Nevra oldala
.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmll
Induls: 2006-11-03
 
Translation

 
 

FOLDAL

 

Isten hozott nlam...  

 

 

 

 

 


Nvnapi idzetek kldse...

Boldog nvnapot kvnok az nnepelteknek!

 

 

AYURVEDA TESZT

 Naptr

 

PRKAPCSOLAT KALKULTOR

 

SZERELEM TESZT

 

 

 

 

Angyalok

Dmonok

Galria

lmok

Ksrtetek

Vmprok

Boszorknykonyha

Aura

Csakrk

Varzslatok

Meditci / jga

Termszetfeletti kpessgek

Bjitalok

Gygynvnyek

Grafolgia

svnyok s drgakvek

Akupresszra

Gygyts

letmd

Versek

Nomen est omen

Karma

Boszorknysg

Illolajok

Knai horoszkp

Etikett

Prkapcsolat

Gyermeknevels

Szpsgpols

Sznhidrt kalkultor

 

 

Diavettsek-PPS

Tanulmnyok

Testbeszd

Tlvilg

Ltskok

Horoszkp

Humor

Inkvizci

Jtkok

Jegyzetek

Jslsok

Mgikus lnyek

Romantika

Babonk

Bioritmus

Elemek

Hipnzis

Rejtlyek

Buddhizmus

Mantra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Gygyts
Gygyts : Npi rolvassok VI.

Npi rolvassok VI.

  2007.04.20. 20:22


Kempelen Farkas Felsoktatsi Digitlis Tanknyvtr
A Kempelen Farkas Felsoktatsi Digitlis Tanknyvtr/vagy ms megjelent ltal kzvettett digitlis tartalmat a felhasznl a szerzi jogrl szl 1999. vi LXXVI. tv. 33. paragrafus (4) bekezdsben meghatrozott oktatsi, illetve tudomnyos kutatsi clra hasznlhatja fel. A felhasznl a digitlis tartalmat kpernyn megjelentheti, letltheti, arrl elektronikus adathordozra vagy papralapon msolatot kszthet, adatrgzt rendszerben trolhatja. A Kempelen Farkas Felsoktatsi Digitlis Tanknyvtr/vagy ms megjelent weblapjn tallhat digitlis tartalmak zletszerû felhasznlsa tilos, valamint kizrt a digitlis tartalom mdostsa s tdolgozsa, illetve az ilyen mdon keletkezett szrmazkos anyag tovbbi felhasznlsa.

A 16. szzadot a rolvassok //„//keresztny//–//npi//“// korszaknak nevezi Ebermann;[826] e szzadban jelennek meg nlunk is a latin szvegek mellett//–//helyett azok magyarra fordtottvltozatai. A paraszti gygytk gyakran titkos rklsi rendszere, olykor szintn rsbeli hagyomnyozsa[827] szzadokon keresztl biztostotta a szveghsg bizonyos mrtkt: ennek kvetkeztben jelennek meg a benedikciszvegek tbb-kevsb pontosan felidzett tredkei a 20. szzadi szjhagyomnyozott rolvassokban.

A vallsos s profn mgia kzs rendszere szttredezni, hatalmi harca megszakadni ltszik a 16//–//18. szzad folyamn. Mint Thomas rja: A reformci utn a mgit tbb nem //„//hamis vallsnak//“// tekintettk, hanem teljesen ms jelleg tevkenysgnek. A reformci elutastotta a mgit mint olyat.[828] ldzse nem a rendszeren bell folyt, hanem kvlrl indult a frontlis tmads. A babona elleni harc mr a katolikus egyhzon bell is felersdtt a 15. szzadtl. A benedikcikra vonatkoz egyhzi reform pldul azok gyakorlatban is siettette a profn mgival val kapcsolatcskkenst, megszakadst.[829] A helyi ritulk egyszerstsei, majd a 15. szzadtl ahivatalos ritulk lefektetse is ltalban a //„//pogny//“// elemektl val megtiszttst jelentette.[830] Mr a helyi ritulk kinyomtatsa is megmerevedst, a helyi hagyomnyokt1val elszakadst okozott, de klnsen ilyen hatsa volt a Rituale Romanum megjelensnek, amely kzpontilag egysgestette a gyakorlatot. Ez kizrta az alulrl jv kezdemnyezseket, a helyi normkhoz, a profn, laikus gyakorlathoz val igazodst, cskkentette az adott konkrt szksgletek kielgtsnek lehetsgt.[831] Az j normknak meg nem felel szvegeket trltk, hasznlatukat megtiltottk. Ersen cskkent a benedikci alkalmainak szma is (pldul mr a Rituale Romanum megjelense eltt is volt olyan ritul, amely nem tartalmazott jgvers fenyegetsekor mondhat benedikcit). A reformcival a protestns terleteken termszetesen gyorsan megsznt a benedikci gyakorlata, de a katolikus egyhz keretein bell is rohamosan cskkent, egszen a 18//–//19. szzadig, amikorra majdnem teljesen visszaszorult.

A benedikciszvegek tisztogatsa rsze volt az egyhz minden fronton zajl mgiaellenes akciinak, a babonsnak minstett eszkzk s mdszerek elleni tiltakozsnak: Pldul a gonosz elzse harangszval, rfjssal, a szentelt trgyak amulettszer hasznlata, amikor a //„//sz nmagban hat//“//, az //„//emberi formula kiknyszerti az isteni kegyet//“//. A szentelmnyek szimbolikus magyarzatot nyertek; megsznt a kzvetlen //–//mintegy fizikai //–// hatsukba vetett hit.[832] A trgyak, gesztusok, szvegek //„//kzvetlen//“// hatsnak tagadsval cskkent az egyhz valamint a papsg kzvetlen kapcsolata is a mgikus ton befolysolhat objektumokkal: a parasztsg mindennapi letnek szntereivel, hasznlati trgyaival, s magukkal az emberekkel is. Szemlletes plda erre az oltriszentsg s a krmenetek krli hossz, mindig megjul vita: ahhoz, hogy a mezldst nyerjen, szksges-e odavinni az oltriszentsget a krmenet alkalmval, szksges-e egyltaln a krmenet?[833] A szntfld krljrsval a befolysolni kvnt objektumot kerltk meg csakgy, mint a hzat mgikus ton //„//bolhtlant//“// parasztasszonya 20. szzadban; ha azonban elg a templomban imdkozni j termsrt, mr minden mgikus kapcsolat megsznik. Ha a katolikus egyhz gyakorlatban fenn is maradt a krmenetek egy rsze, a kapcsolatok mindenkppen gyengltek; itt is bekvetkezett, hogy a vallsgyakorlat (ami rszben //–// mdszereit tekintve //–// mgikus gyakorlat is volt) hit krdsv lett; vagy Thomas kifejezsvel //„//az let ritulis mdszerbl//“// elssorban //„//dogmk rendszerv//“// vlt.[834]

Azok a szksgletek, amelyeket a kzpkori egyhz benedikci-gyakorlata (a laikusmgival egytt, vele prhuzamosan) kielgtett, termszetesen nem vltoztak e szzadokban sem; hiszen pldul ppen a 20 szzadig fennmarad paraszti rolvas-gyakorlat jelzi, hogy az igny a mindennapi let (rolvasssal, mgival orvosolt) problminak valamifle megoldsra //–// legalbbis a parasztsg krben //–// mg sokig fennllt. Aza krds, hogy hogyan elgltek ki a tovbbiakban az eddig //–// a //„//szakads//“// eltt //–// azegyhz ltal kielgtett szksgletek. Mi tlttte be a tovbbiakban az egyhz e szerept?

Elszr is maga az egyhz, de mr nem //„//hivatalbl//“//. A 16. szzadtl j erre kap ahttrben mindig jelenvolt flhivatalos s tiltott gyakorlat a papok, szerzetesek kezn, de nem a hivatalos rtusok rszeknt. Mint emltettem, e szzadtl ismertek a latin szvegek mellett, helyett azok nemzeti nyelvekre lefordtott vltozatai, ltalban kolostorifeljegyzsekben.[835] A flhivatalos ldsszvegek mindig is a //„//hivatalos//“// benedikcik //„//hinyait//“// ptoltk, azok helyi ignyektl val elszakadsa csak fokozta ezt a hzagptlszerepet. Ez a szinte illeglis gyakorlat fokozottabban alkalmazkodott a szksgletekhez s a npi mgia helyi hagyomnyaihoz, szabadon kezelte a valamikori s kortrsivallsos s mgikus szvegkincset egyarnt. Hiszen ez az ab ovo tiltott vagy legfeljebbelnzett tevkenysget nem ktttk a rszletekre //–// bizonyos mgikus eszkzkre //–// vonatkoz tiltsok. Mint Franz //–// legjabb kori egyhzi tekintlyknt //–// megjegyzi: A17//–//18. szzadban nagy szmban felbukkan kolostori knyvek a Rituale Romanumelrsait nemcsak hogy nem tartottk be, hanem //„//babonikkal, ostobasgaikkal a kzpkori formulkat ismteltk, st, fell is mltk//“//.[836]

Hasonl kolostori kziratok nlunk is maradtak fenn. Mint Blint Sndor rja, //„//erre utalnak egyebek kztt a gyngysi s pozsonyi ferences kolostor kziratos exorcizmus-gyjtemnyei a 17. szzadbl//“//.[837] Katona Lajos tett kzz egy 17. szzadi //„//rdgz knyvecskt//“//, melyet a ferencrendiek gyngysi knyvtrban tallt, s amely egyrgebbi eredet knyv msolata. Mint rja: //„//Az rdgzsnek ilyesfle rolvasssal sazt kvet szertartsokkal val mdja… a katolikus Rituale keretei kzt is megvan. Ekeretet azonban az elttnk lv fzet nagyon kitgtja s szerfltt rdekes rszletekkel tlti ki.//“//[838] Ezek a szvegek a hivatalos benedikcik eltorzulsait illusztrljk az //„//illegalitsban//“//. A Franz emltette //„//ostobasgok//“// a mg a papsg kezn is tovbbl flhivatalos ldsszvegekre is jellemzek. Ezek pldi e korbl a Bornemisza kzlte //–// misemond paptl szrmaz //–// //„//bjol imdsgok//“//, amelyeket gy kommentl: //„//…JzusKrisztusnak, az Szz Mrinak, az apostoloknak kromlsi, kikre bolond dolgokat klttt, mint ltek aranyos szkbe, mint talltak el hetvenht cszt, kelevnyt, hasfjst, azokkal mint szltak, azokat mint kldtk tengerbe…//“//[839] A kdexeinkben kzlt latin, magyar //–// vagy ktnyelv //–// szvegek is ezt a flhivatalos-illeglis llapotot tkrzik, msszavakkal a benedikcik, s egyhzi ldsok tmeneti stdiumt a rolvass fel (pldul a Peer kdex fent idzett //„//Contra febres//“// s //„//Nyllvs ellen val//“// imdsgai, vagy a valsznleg szintn pap ltal feljegyzett, fentebb emltett //„//Bagonyai rolvassok//“//). Eza mg tbb-kevsb egyhzi szemlyek tevkenysghez ktd szveganyag sok szllal kapcsoldik a hivatalos benedikcikhoz, de a hasznlat mdjt tekintve mr rolvass. A szvegek feljegyzse s magyarra fordtsa gyakorlati clokat szolglt. Mint Blint Sndor jegyzi meg a Peer kdex //„//Contra febres//“// imdsgrl: //„//Jellemzen mutatjaa hivatalos hagyomny laikuss vlst az egyik latin szveg s magyar fordtsnak prhuzamos kzlse//“//.[840] jkori falusi rolvassaink trtneti gykereitl fggetlenl is figyelemre mlt tny ebben az tmeneti idszakban az egyhz s a //„//np//“// kzti szakadsktsgtelen tnye mellett az egyhzon bell regisztrlhat szakads, ha gy tetszik, ktkulacsos politika: egy, a np ignyeihez mg vagy jra alkalmazkod papi, szerzetesi rteg tevkenysge.

A flhivatalos egyhzi szvegkincs, a kolostorokban msolgatott receptknyvekjelentettk (a polgri-fri krk, kirlyi udvarok tuds mgija mellett) alapkszletts egyik forrst a 16. szzadtl terjed, s klnsen a 18. szzadban virgz varzs-knyveknek is. Ezek az rdgz szvegeket, kincskeres s fleg betegsggygyt rolvassokat tartalmaz kziratos majd nyomtatott knyvek rszint kolostorok tulajdonban voltak (gyakran mg latin nyelven), rszint nemesi, polgri s paraszti kzen forogtak s igen sokat tmentettek, rsban hagyomnyoztak tovbb az egyhzi szveganyagbl. [841] De tartalmaztak s az rsbeli hagyomnyozs folyamatba felvettek mindenkori paraszti hasznlat szvegeket, fleg a gygyt receptek tern. Ponyvanyomtatvnyknt val terjedsk a klnbz trsadalmi rtegek kzti kzvettst, egyben afolyamatos szvegh hagyomnyozst, a rolvas-gyakorlat minden trsadalmi rtegrekiterjed viszonylagos egysgessgt biztostotta. Ezek a rolvassok az egyhzi benedikcik szveganyagval ppgy kapcsolatot mutatnak, mint a 20. szzadban lejegyzett paraszti hasznlat szvegekkel; nyilvnvalan volt az egyhzi gyakorlattl valelszakadst s egy egyhztl fggetlen nemesi (s ahol volt polgrsg, polgri) rolvas-gyakorlat kialakulst segt-erst hatsuk is. Magyarorszgon nemigen tudunk parasztok, falusi gygytk ltal hasznlt varzsknyvekrl, ami pedig a polgri hasznlatot illeti, kevs kivteltl eltekintve csak a nmet vrosi polgrsg hasznlatbl ismertek. Ilyen kivtel pldul a kincskeres varzsvessz kilvsvel kapcsolatos szvegsorozat, amelynek a 16. szzadban feljegyzett vltozatai //„//Gyngysi rolvassok//“// nven ismertek (jellemz mdon egy ferencrendi knyvtrban rztt biblia lapjain maradtakfenn).[842] Els feljegyzsk a nmet nyelvterletrl ismert egy 10. szzadi latin nyelv flhivatalos egyhzi kziratbl. A 16. szzadban nyomtatott varzsknyvekben jelentekmeg ezek a szvegek, majd nemzeti nyelvekre fordtva ponyvanyomtatvnyokon terjedtek. Noha Magyarorszg terletn is elssorban a felvidki nmet bnyavrosokbanhasznltk nmet nyelv vltozataikat rclelhelyek felkutatsra,[843] ennek magyar nyelv kziratos feljegyzseirl is tudunk mg a 19. szzad elejrl is.[844] Rszlet egy 19.szzad eleji magyar kzirat szvegbl (amely mg mindig magn viseli a benedikci-eredet jegyeit):

Oh ti vesszk, vesszk, mik llotok

mozduljatok s lljatok az elrejtett kintsen,

knyszertlek titeket a tvises koszorra,

mely a mi urunk Jzus Krisztusnak fejre helyeztetk...//“//[845]

Teht nhny kivteltl eltekintve a 16//–//18. szzadbl Magyarorszgon a nem papi kzben lv receptknyvek elssorban nemesi, fri hasznlatban maradtak rnk. Ezekmindenfle gygyt recept s hztartsi tancs mellett bsgesen tartalmaznak rolva-ssszvegeket is (lsd pl. a Radvnszky Bla ltal 1897-ben s a Magyary-Kossa Gyula ltal 1929//–//1940 kzt kzlt szvegeket, vagy Jankovics Jzsef szvegkzlst aRadvnszky-csald levltrban rztt gazdag anyagbl).[846] E rolvass-anyagnak is aztmeneti llapotban lv egyhzi szvegkinccsel vannak kzs vonsai, lte azt is bizonytja, hogy a rolvass e szzadokban mg tbb-kevsb //„//ssznpi//“// mfaj volt, de azegyhzi rksget a klnbz trsadalmi rtegek mr eltr mdon hasznltk fel s kezeltk.

Az //„//elszakads//“// mdjt, mrtkt tekintve nemcsak az egyes trsadalmi rtegek kztvoltak klnbsgek; felekezetek kztti s fldrajzi eltrsek is megllapthatk. Amennyire t tudom tekinteni Eurpa jkori npi rolvass-gyakorlatt, Nyugat- s Kzp-Eurpban a falusi gygytk s a mgia egyb specialisti elssorban a szvegkincs rsbeli hagyomnyozsban emelkedtek ki a npies mgia tlagos lettemnyesei kzl. Az rsbelisg a varzsknyvek hasznlatn tl is jellemz volt rjuk; a parasztsgnak itt az jkorra kialakult egy szlesebb rstud rtege, amely az rsos egyhzi szvegkincs tvtelre, hasznlatnak folytatsra alkalmas volt. De volt mr polgrsg is, amely a 17//–//18. szzadban mg szintn rszese a varzsknyves-rsos hagyomnyozs gyakorlatnak. A rolvass ezrt Kzp- s Nyugat-Eurpban sokkal kevsb lettcsak paraszti mfajj, mint nlunk s Kelet-Eurpban //–// ahol azonban a rolvas papok is szinte napjainkig tevkenykedtek. (A varzsknyvek a nmetsgnl pldul nhol megrtk mg a 20. szzadi vrosi hasznlatot is.)[847]

gy ltszik, Kelet- s Dlkelet-Eurpban //–// az ortodox egyhz terletn //–// a flhivatalos hasznlat jval tovbb lt, mint Kzp- s Nyugat-Eurpban. Sok adatunk vanpapok, mg inkbb szerzetesek kezn l rolvass-gyakorlatra mg a 19. szzad vgrl, st a 20. szzadbl.[848] Krauss //–// dlszlv vonatkozsban //–// 17. szzadi egyhzi szlvnyelv varzsknyvek kapcsn npi szvegek kolostorokban trtnt feljegyzsrlbeszl,[849] ellenttben Mansikka tbbszr hangoztatott vlemnyvel, amely szerint Kelet-Eurpban elssorban egy fordtott folyamat ment vgbe: rsban (egyhzi kzen, ill. orvosi knyvekben) hagyomnyozott szvegek npiv vlsa.[850] Nyilvnval, hogymind a nyugati, mind a keleti egyhz terletn prhuzamos lehetett a kt folyamat, dea jelenkorbl ismert kelet-eurpai rolvass-szvegek nyugat-eurpainl kisebb mrtk egyntetsge arra vall, hogy itt a npi, illetleg helyi szveganyagot kevsb befolysolta a //„//hivatalos//“// szvegkincs.

A parasztsg rksge

A magyarorszgi nemesi rolvasshasznlat utols rsos dokumentumai a 18. szzadbl valk. Polgri gyakorlat nlunk lnyegben nem ltezett. A kzpkori egyhziszvegek 19//–//20. szzadi rkse a parasztsg: a falusi, mezvrosi gygyt specialistk. Nem vilgos az az t, amelyen a fent rajzolt flhivatalos vagy illeglis papi, szerzetesi gyakorlatbl a parasztsg kezre jutottak ezek a szvegek, de a jelenkorban gyjttt rolvassoknak vilgosan elklnl az egyhzi forrsokbl rklt rsze. A hivatalos gyakorlat beszklsvel, majd a flhivatalos gyakorlat felteheten a 17//–//18. szzadig tart lass megsznsvel prhuzamosan lettek a paraszti gygytk egyre hangslyosabban a pozitv mgia egyedlll, //„//magukra maradt//“// hivatsosai. A paraszti rolvassok egyhzi eredetre vall rtege elssorban az kezkn lt; a kznapi, mindenki ltal gyakorolt mgia s a hivatsosokhoz ktd, professzionista mgia kettssge nagyjbl a profn s vallsos eszkzkszlet kettssgnek felel meg.

A 19//–//20. szzadi rolvassokon mrhet le, hogyan olvasztotta a parasztsg mgikus vilgkpbe az egyhzi mgit. Ahogy Blint Sndor rja: //„//A pogny rolvassokmegfelel trtelmezssel, szublimlt alakban helyet kapnak a kzpkori ritulkban, hogy utna alkalmas pillanatban, de most mr liturgikus inspircikkal gazdagodva, anp jra adaptlja ket//“//. [851] E vilgkp mr nagyon rgta nem tisztn mgikus: az egszkzpkor folyamn tart szoros klcsnhats kvetkeztben a vallsos eszkzk mradaptlt kellkei a mgia fegyvertrnak. Az //„//elszakads//“// csak az egyhz hivatalosszemszgbl nzve kvetkezett be: a parasztsg szinkretikus, vallsosmgikus vilgkpben nem. ppen a vallsos eredet mdszerek, eszkzk (kztk az rott//–//mondott szvegek) lettek a mgia leghathatsabb fegyvereiv, az egyhzi rtusok szentsge ltalnyert tekintlyk rvn.

A gygyt, ldst mond pap szerepnek //„//tvllalst//“// tkrzik szemlletesen azoka szvegek, amelyek kzvetlenl //–// tartalmukban is //–// utalnak e szerepre s tevkenysgre; albbi Zobor-vidki rolvassunkban pldul a gygyt lemossra. A pap szvegttredkesen, de rtelemszeren idz szveg (v. a benedikcikbl idzett, tagrl-tagrakld formulval) a grammatikai 1. szemly tvtelvel illusztrlja a tudatos szerepvl-lalst:

...n lemosom szortst, igzetjit N-nek,

fejib, fej elejib,

szemib, szeme pupaib,

szjb, mellib...

gy oszoljon el a fjdalmad,

mint az gen sztoszlatja az risten a felhket...[852]

A 20. szzadi gygyt szvegek szintn gyakori formulja, az //„//t ujjal megfogs//“// a papkzrttelt idzi. A beteg //„//megkeresztelse//“// a dmonz keresztel szertartsra utal:

...n tgd megfoglak az t ujjammal!

Az Atya trjn, a Fiju rontson, a tejjes Szenthromsg eloszoltasson!

n tgd mgkrsztllekaz Atynak, Fijunak, Szentllk Istennek nevibe,

valamint Krisztus Urunkat szent Jnos a Jordn vizibe mkkrsztlte.[853]

A benedikcik //„//utnzsnak//“// mozzanatai kzl a zivatar eloszlatst emltjk mg, mint szemlletes pldt arra, hogyan ismtldhet az j szituciban egy egyhzi rtusszinte minden eleme. A fent idzett vihar-elkld benedikci elvgzsekor a pap a falu fterre llt ki, mind a ngy gtj fel keresztet vetve a felhkre, ngyszer mondta ela szveget.[854] 20. szzadi katolikus falvainkban a jgfelht //„//elint//“//, //„//elkeresztel//“// regasszony, tuds ember ugyanezt tette, csak a benedikci-szveg elemeibl ptkez rolvass volt rvidebb:

Oszlasson el az Atya

Oszlasson el a Fi,

Oszlasson el a Szentllek.[855]

Taln legfontosabb tendencia az jkori parasztsg szjhagyomnyoz rolvass-hasznlatban a vallsos //–// vagy az egyhzi hasznlatban vallsoss lett //–// szvegkincs konkrt szksgleteikhez, cljaikhoz val alkalmazsa, laikusprofn mdszereikhez val messzemen hozzidomtsa, a szmukra rtelmetlen szvegek //„//rtelmess//“// ttele volt. A mindennapi let brmely szksghelyzetben, melynek trvnyszer velejrja volt a rolvasss, lehetsges volt egy tbb-kevsb megfelel vallsos szveget gy alaktani, hogy abban vilgosan kifejezdjk az ppen adott konkrt cl. A sokfle szituciban alkalmazott hrmas szerkezet ldsszveg kenyr bevetshez //„//igaztott//“// vltozata:

ldjon meg az Atyaisten, ldjon meg a Fiisten, ldjon meg a Szentllek risten. Sttessen meg az Atyaisten, sttesen meg a Fiisten, sttesen meg a Szentllek risten, hogy szp dombos legyl![856]

A konkrt helyzethez s szksgletekhez val alkalmazs legszemlletesebb pldit az epikus rolvassok szolgltatjk, kztk a tbbszr emltett //„//Tallkozs a gonosszal//“// tpus is. Ennek mr az 5//–//6. szzadban ismertek flhivatalos egyhzi ldsszvegknt rtkelhet pldi.[857]Az egyhzi szvegek //„//np ignyeihez alkalmazkod//“// kategrijba tartoztak s lland klcsnhatsban voltak mind a hivatalos benedikciszvegekkel (lsd a benedikcikbl idzett elkldformulkat), mind a kortrs laikus mgikus gyakorlattal. Az epikus rolvassok fent emltett gonosz lnyei: az egyhzi hasznlatban Stnn vlt kori keleti dmonikus lnyek gyakran jra //„//visszanpiesedtek//“// helyi betegsgdmonokk. A magyar rolvassokban e szerepben leggyakoribb a megszemlyestett igzet (hasonlan Dlkelet-Eurpa s a Kzel-Kelet gyakorlathoz), megfelelen annak a tnynek, hogy a magyar npi gygyszat egyikleggyakoribb kroka a szemvers.

Mg szervesebben a helyi hagyomnyokba pltek azok a szvegek, amelyek a gyermek Jzus megigzst s meggygytst tartalmazzk pldaknt (//„//A gyermek Jzust megigzik//“// egyelre csak magyar nyelven ismert tpusai). A //„//szemmel verk//“// ezekbennem a valamikori //–// mg l, vagy jraled //–// dmonikus nalakok, nem is az egyhziszvegek Jzust elrabl tolvajai, vagy Stnn vltozott betegsgdmonai, hanem kznsges fldi nk (ritkn frfiak), akik a szemvers a magyarsgnl ltalnos mdjn, szndktalan rcsodlkozssal rtanak a Kisjzusnak. (Nmelyik varins szerint kvncsian kitakarjk a gyereket.) A szemvers gygymdja e szvegtpusok minden vltozatban megegyezik a magyar parasztsg ltal sok helyen mai napig gyakorolt elhrtssal: a gygyt Mria szenesvizet kszt a Kisjzusnak, s gy itatja, mosdatja, mint brmelyik falusi gygytasszony. Utols //–// e szvegtpusbl kzlt //–// pldnk Jordn-vzblksztett szenesvize summzhatja a fent vzolt folyamatot: hogyan gazdlkodott a magyar parasztsg a kzpkori egyhz rksgvel:

Elindula Bdogsgos Szz Mria

elindula z lldott szent fival,

az arangyos templomba.

Megtallkozk a zsid legnyvel s a zsid lenyval,

s megcsudlk az ldott szent fit.

Onnt visszatre Bdogsgos Szz Mria,

elmene Jordn vizihez.

Hrom szikrt beleszikrla,

neveletlen ujjval hrom cseppet bereszte az ldott szent finak szjba,

s az ldott szent fia megvgasztaldk.

Krlek, Bdogsgos Szz Mria,

adj vgasztalst ennek Erzsinek igizetbl kapott betegsge miatt.

Ht fjstul, mindenfle fjdalmainak.

(Hromszor hrom parazsat tesz egy kanna vzbe, abbl itatja a beteget.)[858]



[826] Uo., 138.

[827] A paraszti gyakorlatban mindig //„//titkosan//“// //–// ltalban a csaldon bell //–// hagyomnyozdott a rolvassok egy kisebb //–// specialistk kezn lv //–// rsze, de a szvegek nagyobb rsze kzismert volt, brki ismerhette, hasznlhatta. A titkosan hagyomnyozott szvegeket nem volt szabad //–// hasznlaton kvl //–// elmondani, mert elvesztettk volna hatsukat. Elg gyakori eset volt viszont a szvegek rsbantadsa: a rolvasst a gygyt lerta, hogy halla esetn rkldhessen (tbb olyan esetrl is tudok, hogy a gyjtnek lertk a szban elmondhatatlan szveget).

[828] Thomas 1971, 76, 258.

[829] Franz 1909, II. 615//–//641.

[830] Uo. 62//–//77, 105//–//115.

[831] Uo. 642//–//649.

[832] Uo. 641//–//644; Thomas 1971, 57//–//75.

[833] Franz i. m. 111; Thomas i. m. 62.

[834] Uo. 76.

[835] Ebermann 1903, 135//–//138.

[836] Franz 1909, I. 648.

[837] Blint 1943, 123; Katona 1902. Franz a 17//–//18. szzadi kolostori knyvekrl rja: //„//Diese meist vonOrdensleuten herausgegebenen Bcher... Formeln und Anweisungen, besonders Exorzismen enthielten, die nicht blo den Vorschriften des RR [Rituale Romanum] widersprachen, sondern durch denAberglauben und die Torheiten mancher mittelalterlichen Formeln wiederholten, ja, sogar berboten//“//(1909, II. 648). Hasonlkppen r Mansikka a keleti egyhz 17//–//18. szzadi gyakorlatrl, st az egyhz ltal tiltott varzs- s jsknyvek kolostorokban, bartok s apck ltali msolsrl, hasznlatrl (1909, 110//–//117).

[838] Katona Lajos 1902, 60//–//70, 103//–//111.

[839] Bornemisza 1955, 137.

[840] Blint 1943, 123.

[841] Spamer 1958, 5//–//22; Grube//–//Verhoeven 1966. A nmet szveganyag vonatkozsban: Spamer1955; flamand: Haver 1964; svd: Linderholm 1940.

[842] Dbrentei 1840, 45//–//46; Bolgr 1934, 19//–//21.

[843] Eis 1964.

[844] Wieder 1890, 247//–//252. Lsd mg: Nagy Dezs 1957.

[845] Wieder 1890.

[846] Radvnszky 1879; Magyary//–//Kossa 1929, 1931, 1940; Jankovics 1985, 1990.

[847] Spamer 1965.

[848] Pl. romn s rutn adatok: Temesvry 1899, 97; Vajkai 1943, 25//–//26; Sztripszky//–//Bilk 1916,156//–//157.

[849] Krauss 1890, 46.

[850] Mansikka 1909.

[851] 157 Blint 1943, 120.

[852] Zsre, volt Nyitra m., Morvay Judit gyjtse.

[853] Szreg, volt Torontl m., Klmny 1891b, III. 152//–//153.

[854] Franz 1909. II. 96.

[855] Zagyvarkas, Szolnok m., sajt gyjts.

[856] Zagyvarkas, Szolnok m. sajt gyjts.

[857] Ohrt 1936, 49//–//58.

[858] Lszped, Moldva; Kalls 1966, 149.

 

  

 

 

Frisstsek

Flrt tippek csajoknak

Flrtlsi tippek pasiknak

Flrtlsi tancsok nknek

SMS flrtls szablya

Szerelmes /flrtls sms-ek

rknaptr
 

Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:

v: . Hnap: Nap:

A ht megfelel napja:

 

 

 

Kapcsold irodalom

 

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Tibeti halottasknyv.

Kapcsold filmek

A bks harcos tja

Kis Buddha

Szamszra

Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz

Dmonok a vilg tetejn

Tibeti halottasknyv

Kundun

Tibeti jgik

Milarepa

Chihiro

Totoro

Saint Oniisan

Tz a h alatt

Ht v Tibetben

 

 

rdekessgek

Orvosok a  skype-on

Egszsgfigyel

Orosi sztr

Orvosi sztr 2

Google maps

Virtulis fldgmb

H s felhtrkp

 

 

 

 

Izgalmas irodalom

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Foldal design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!