A 16. szzadot a rolvassok //„//keresztny//–//npi//“// korszaknak nevezi Ebermann;[826] e szzadban jelennek meg nlunk is a latin szvegek mellett//–//helyett azok magyarra fordtottvltozatai. A paraszti gygytk gyakran titkos rklsi rendszere, olykor szintn rsbeli hagyomnyozsa[827] szzadokon keresztl biztostotta a szveghsg bizonyos mrtkt: ennek kvetkeztben jelennek meg a benedikciszvegek tbb-kevsb pontosan felidzett tredkei a 20. szzadi szjhagyomnyozott rolvassokban.
A vallsos s profn mgia kzs rendszere szttredezni, hatalmi harca megszakadni ltszik a 16//–//18. szzad folyamn. Mint Thomas rja: A reformci utn a mgit tbb nem //„//hamis vallsnak//“// tekintettk, hanem teljesen ms jelleg tevkenysgnek. A reformci elutastotta a mgit mint olyat.[828] ldzse nem a rendszeren bell folyt, hanem kvlrl indult a frontlis tmads. A babona elleni harc mr a katolikus egyhzon bell is felersdtt a 15. szzadtl. A benedikcikra vonatkoz egyhzi reform pldul azok gyakorlatban is siettette a profn mgival val kapcsolatcskkenst, megszakadst.[829] A helyi ritulk egyszerstsei, majd a 15. szzadtl ahivatalos ritulk lefektetse is ltalban a //„//pogny//“// elemektl val megtiszttst jelentette.[830] Mr a helyi ritulk kinyomtatsa is megmerevedst, a helyi hagyomnyokt1val elszakadst okozott, de klnsen ilyen hatsa volt a Rituale Romanum megjelensnek, amely kzpontilag egysgestette a gyakorlatot. Ez kizrta az alulrl jv kezdemnyezseket, a helyi normkhoz, a profn, laikus gyakorlathoz val igazodst, cskkentette az adott konkrt szksgletek kielgtsnek lehetsgt.[831] Az j normknak meg nem felel szvegeket trltk, hasznlatukat megtiltottk. Ersen cskkent a benedikci alkalmainak szma is (pldul mr a Rituale Romanum megjelense eltt is volt olyan ritul, amely nem tartalmazott jgvers fenyegetsekor mondhat benedikcit). A reformcival a protestns terleteken termszetesen gyorsan megsznt a benedikci gyakorlata, de a katolikus egyhz keretein bell is rohamosan cskkent, egszen a 18//–//19. szzadig, amikorra majdnem teljesen visszaszorult.
A benedikciszvegek tisztogatsa rsze volt az egyhz minden fronton zajl mgiaellenes akciinak, a babonsnak minstett eszkzk s mdszerek elleni tiltakozsnak: Pldul a gonosz elzse harangszval, rfjssal, a szentelt trgyak amulettszer hasznlata, amikor a //„//sz nmagban hat//“//, az //„//emberi formula kiknyszerti az isteni kegyet//“//. A szentelmnyek szimbolikus magyarzatot nyertek; megsznt a kzvetlen //–//mintegy fizikai //–// hatsukba vetett hit.[832] A trgyak, gesztusok, szvegek //„//kzvetlen//“// hatsnak tagadsval cskkent az egyhz valamint a papsg kzvetlen kapcsolata is a mgikus ton befolysolhat objektumokkal: a parasztsg mindennapi letnek szntereivel, hasznlati trgyaival, s magukkal az emberekkel is. Szemlletes plda erre az oltriszentsg s a krmenetek krli hossz, mindig megjul vita: ahhoz, hogy a mezldst nyerjen, szksges-e odavinni az oltriszentsget a krmenet alkalmval, szksges-e egyltaln a krmenet?[833] A szntfld krljrsval a befolysolni kvnt objektumot kerltk meg csakgy, mint a hzat mgikus ton //„//bolhtlant//“// parasztasszonya 20. szzadban; ha azonban elg a templomban imdkozni j termsrt, mr minden mgikus kapcsolat megsznik. Ha a katolikus egyhz gyakorlatban fenn is maradt a krmenetek egy rsze, a kapcsolatok mindenkppen gyengltek; itt is bekvetkezett, hogy a vallsgyakorlat (ami rszben //–// mdszereit tekintve //–// mgikus gyakorlat is volt) hit krdsv lett; vagy Thomas kifejezsvel //„//az let ritulis mdszerbl//“// elssorban //„//dogmk rendszerv//“// vlt.[834]
Azok a szksgletek, amelyeket a kzpkori egyhz benedikci-gyakorlata (a laikusmgival egytt, vele prhuzamosan) kielgtett, termszetesen nem vltoztak e szzadokban sem; hiszen pldul ppen a 20 szzadig fennmarad paraszti rolvas-gyakorlat jelzi, hogy az igny a mindennapi let (rolvasssal, mgival orvosolt) problminak valamifle megoldsra //–// legalbbis a parasztsg krben //–// mg sokig fennllt. Aza krds, hogy hogyan elgltek ki a tovbbiakban az eddig //–// a //„//szakads//“// eltt //–// azegyhz ltal kielgtett szksgletek. Mi tlttte be a tovbbiakban az egyhz e szerept?
Elszr is maga az egyhz, de mr nem //„//hivatalbl//“//. A 16. szzadtl j erre kap ahttrben mindig jelenvolt flhivatalos s tiltott gyakorlat a papok, szerzetesek kezn, de nem a hivatalos rtusok rszeknt. Mint emltettem, e szzadtl ismertek a latin szvegek mellett, helyett azok nemzeti nyelvekre lefordtott vltozatai, ltalban kolostorifeljegyzsekben.[835] A flhivatalos ldsszvegek mindig is a //„//hivatalos//“// benedikcik //„//hinyait//“// ptoltk, azok helyi ignyektl val elszakadsa csak fokozta ezt a hzagptlszerepet. Ez a szinte illeglis gyakorlat fokozottabban alkalmazkodott a szksgletekhez s a npi mgia helyi hagyomnyaihoz, szabadon kezelte a valamikori s kortrsivallsos s mgikus szvegkincset egyarnt. Hiszen ez az ab ovo tiltott vagy legfeljebbelnzett tevkenysget nem ktttk a rszletekre //–// bizonyos mgikus eszkzkre //–// vonatkoz tiltsok. Mint Franz //–// legjabb kori egyhzi tekintlyknt //–// megjegyzi: A17//–//18. szzadban nagy szmban felbukkan kolostori knyvek a Rituale Romanumelrsait nemcsak hogy nem tartottk be, hanem //„//babonikkal, ostobasgaikkal a kzpkori formulkat ismteltk, st, fell is mltk//“//.[836]
Hasonl kolostori kziratok nlunk is maradtak fenn. Mint Blint Sndor rja, //„//erre utalnak egyebek kztt a gyngysi s pozsonyi ferences kolostor kziratos exorcizmus-gyjtemnyei a 17. szzadbl//“//.[837] Katona Lajos tett kzz egy 17. szzadi //„//rdgz knyvecskt//“//, melyet a ferencrendiek gyngysi knyvtrban tallt, s amely egyrgebbi eredet knyv msolata. Mint rja: //„//Az rdgzsnek ilyesfle rolvasssal sazt kvet szertartsokkal val mdja… a katolikus Rituale keretei kzt is megvan. Ekeretet azonban az elttnk lv fzet nagyon kitgtja s szerfltt rdekes rszletekkel tlti ki.//“//[838] Ezek a szvegek a hivatalos benedikcik eltorzulsait illusztrljk az //„//illegalitsban//“//. A Franz emltette //„//ostobasgok//“// a mg a papsg kezn is tovbbl flhivatalos ldsszvegekre is jellemzek. Ezek pldi e korbl a Bornemisza kzlte //–// misemond paptl szrmaz //–// //„//bjol imdsgok//“//, amelyeket gy kommentl: //„//…JzusKrisztusnak, az Szz Mrinak, az apostoloknak kromlsi, kikre bolond dolgokat klttt, mint ltek aranyos szkbe, mint talltak el hetvenht cszt, kelevnyt, hasfjst, azokkal mint szltak, azokat mint kldtk tengerbe…//“//[839] A kdexeinkben kzlt latin, magyar //–// vagy ktnyelv //–// szvegek is ezt a flhivatalos-illeglis llapotot tkrzik, msszavakkal a benedikcik, s egyhzi ldsok tmeneti stdiumt a rolvass fel (pldul a Peer kdex fent idzett //„//Contra febres//“// s //„//Nyllvs ellen val//“// imdsgai, vagy a valsznleg szintn pap ltal feljegyzett, fentebb emltett //„//Bagonyai rolvassok//“//). Eza mg tbb-kevsb egyhzi szemlyek tevkenysghez ktd szveganyag sok szllal kapcsoldik a hivatalos benedikcikhoz, de a hasznlat mdjt tekintve mr rolvass. A szvegek feljegyzse s magyarra fordtsa gyakorlati clokat szolglt. Mint Blint Sndor jegyzi meg a Peer kdex //„//Contra febres//“// imdsgrl: //„//Jellemzen mutatjaa hivatalos hagyomny laikuss vlst az egyik latin szveg s magyar fordtsnak prhuzamos kzlse//“//.[840] jkori falusi rolvassaink trtneti gykereitl fggetlenl is figyelemre mlt tny ebben az tmeneti idszakban az egyhz s a //„//np//“// kzti szakadsktsgtelen tnye mellett az egyhzon bell regisztrlhat szakads, ha gy tetszik, ktkulacsos politika: egy, a np ignyeihez mg vagy jra alkalmazkod papi, szerzetesi rteg tevkenysge.
A flhivatalos egyhzi szvegkincs, a kolostorokban msolgatott receptknyvekjelentettk (a polgri-fri krk, kirlyi udvarok tuds mgija mellett) alapkszletts egyik forrst a 16. szzadtl terjed, s klnsen a 18. szzadban virgz varzs-knyveknek is. Ezek az rdgz szvegeket, kincskeres s fleg betegsggygyt rolvassokat tartalmaz kziratos majd nyomtatott knyvek rszint kolostorok tulajdonban voltak (gyakran mg latin nyelven), rszint nemesi, polgri s paraszti kzen forogtak s igen sokat tmentettek, rsban hagyomnyoztak tovbb az egyhzi szveganyagbl. [841] De tartalmaztak s az rsbeli hagyomnyozs folyamatba felvettek mindenkori paraszti hasznlat szvegeket, fleg a gygyt receptek tern. Ponyvanyomtatvnyknt val terjedsk a klnbz trsadalmi rtegek kzti kzvettst, egyben afolyamatos szvegh hagyomnyozst, a rolvas-gyakorlat minden trsadalmi rtegrekiterjed viszonylagos egysgessgt biztostotta. Ezek a rolvassok az egyhzi benedikcik szveganyagval ppgy kapcsolatot mutatnak, mint a 20. szzadban lejegyzett paraszti hasznlat szvegekkel; nyilvnvalan volt az egyhzi gyakorlattl valelszakadst s egy egyhztl fggetlen nemesi (s ahol volt polgrsg, polgri) rolvas-gyakorlat kialakulst segt-erst hatsuk is. Magyarorszgon nemigen tudunk parasztok, falusi gygytk ltal hasznlt varzsknyvekrl, ami pedig a polgri hasznlatot illeti, kevs kivteltl eltekintve csak a nmet vrosi polgrsg hasznlatbl ismertek. Ilyen kivtel pldul a kincskeres varzsvessz kilvsvel kapcsolatos szvegsorozat, amelynek a 16. szzadban feljegyzett vltozatai //„//Gyngysi rolvassok//“// nven ismertek (jellemz mdon egy ferencrendi knyvtrban rztt biblia lapjain maradtakfenn).[842] Els feljegyzsk a nmet nyelvterletrl ismert egy 10. szzadi latin nyelv flhivatalos egyhzi kziratbl. A 16. szzadban nyomtatott varzsknyvekben jelentekmeg ezek a szvegek, majd nemzeti nyelvekre fordtva ponyvanyomtatvnyokon terjedtek. Noha Magyarorszg terletn is elssorban a felvidki nmet bnyavrosokbanhasznltk nmet nyelv vltozataikat rclelhelyek felkutatsra,[843] ennek magyar nyelv kziratos feljegyzseirl is tudunk mg a 19. szzad elejrl is.[844] Rszlet egy 19.szzad eleji magyar kzirat szvegbl (amely mg mindig magn viseli a benedikci-eredet jegyeit):
Oh ti vesszk, vesszk, mik llotok
mozduljatok s lljatok az elrejtett kintsen,
knyszertlek titeket a tvises koszorra,
mely a mi urunk Jzus Krisztusnak fejre helyeztetk...//“//[845]
Teht nhny kivteltl eltekintve a 16//–//18. szzadbl Magyarorszgon a nem papi kzben lv receptknyvek elssorban nemesi, fri hasznlatban maradtak rnk. Ezekmindenfle gygyt recept s hztartsi tancs mellett bsgesen tartalmaznak rolva-ssszvegeket is (lsd pl. a Radvnszky Bla ltal 1897-ben s a Magyary-Kossa Gyula ltal 1929//–//1940 kzt kzlt szvegeket, vagy Jankovics Jzsef szvegkzlst aRadvnszky-csald levltrban rztt gazdag anyagbl).[846] E rolvass-anyagnak is aztmeneti llapotban lv egyhzi szvegkinccsel vannak kzs vonsai, lte azt is bizonytja, hogy a rolvass e szzadokban mg tbb-kevsb //„//ssznpi//“// mfaj volt, de azegyhzi rksget a klnbz trsadalmi rtegek mr eltr mdon hasznltk fel s kezeltk.
Az //„//elszakads//“// mdjt, mrtkt tekintve nemcsak az egyes trsadalmi rtegek kztvoltak klnbsgek; felekezetek kztti s fldrajzi eltrsek is megllapthatk. Amennyire t tudom tekinteni Eurpa jkori npi rolvass-gyakorlatt, Nyugat- s Kzp-Eurpban a falusi gygytk s a mgia egyb specialisti elssorban a szvegkincs rsbeli hagyomnyozsban emelkedtek ki a npies mgia tlagos lettemnyesei kzl. Az rsbelisg a varzsknyvek hasznlatn tl is jellemz volt rjuk; a parasztsgnak itt az jkorra kialakult egy szlesebb rstud rtege, amely az rsos egyhzi szvegkincs tvtelre, hasznlatnak folytatsra alkalmas volt. De volt mr polgrsg is, amely a 17//–//18. szzadban mg szintn rszese a varzsknyves-rsos hagyomnyozs gyakorlatnak. A rolvass ezrt Kzp- s Nyugat-Eurpban sokkal kevsb lettcsak paraszti mfajj, mint nlunk s Kelet-Eurpban //–// ahol azonban a rolvas papok is szinte napjainkig tevkenykedtek. (A varzsknyvek a nmetsgnl pldul nhol megrtk mg a 20. szzadi vrosi hasznlatot is.)[847]
gy ltszik, Kelet- s Dlkelet-Eurpban //–// az ortodox egyhz terletn //–// a flhivatalos hasznlat jval tovbb lt, mint Kzp- s Nyugat-Eurpban. Sok adatunk vanpapok, mg inkbb szerzetesek kezn l rolvass-gyakorlatra mg a 19. szzad vgrl, st a 20. szzadbl.[848] Krauss //–// dlszlv vonatkozsban //–// 17. szzadi egyhzi szlvnyelv varzsknyvek kapcsn npi szvegek kolostorokban trtnt feljegyzsrlbeszl,[849] ellenttben Mansikka tbbszr hangoztatott vlemnyvel, amely szerint Kelet-Eurpban elssorban egy fordtott folyamat ment vgbe: rsban (egyhzi kzen, ill. orvosi knyvekben) hagyomnyozott szvegek npiv vlsa.[850] Nyilvnval, hogymind a nyugati, mind a keleti egyhz terletn prhuzamos lehetett a kt folyamat, dea jelenkorbl ismert kelet-eurpai rolvass-szvegek nyugat-eurpainl kisebb mrtk egyntetsge arra vall, hogy itt a npi, illetleg helyi szveganyagot kevsb befolysolta a //„//hivatalos//“// szvegkincs.
A parasztsg rksge
A magyarorszgi nemesi rolvasshasznlat utols rsos dokumentumai a 18. szzadbl valk. Polgri gyakorlat nlunk lnyegben nem ltezett. A kzpkori egyhziszvegek 19//–//20. szzadi rkse a parasztsg: a falusi, mezvrosi gygyt specialistk. Nem vilgos az az t, amelyen a fent rajzolt flhivatalos vagy illeglis papi, szerzetesi gyakorlatbl a parasztsg kezre jutottak ezek a szvegek, de a jelenkorban gyjttt rolvassoknak vilgosan elklnl az egyhzi forrsokbl rklt rsze. A hivatalos gyakorlat beszklsvel, majd a flhivatalos gyakorlat felteheten a 17//–//18. szzadig tart lass megsznsvel prhuzamosan lettek a paraszti gygytk egyre hangslyosabban a pozitv mgia egyedlll, //„//magukra maradt//“// hivatsosai. A paraszti rolvassok egyhzi eredetre vall rtege elssorban az kezkn lt; a kznapi, mindenki ltal gyakorolt mgia s a hivatsosokhoz ktd, professzionista mgia kettssge nagyjbl a profn s vallsos eszkzkszlet kettssgnek felel meg.
A 19//–//20. szzadi rolvassokon mrhet le, hogyan olvasztotta a parasztsg mgikus vilgkpbe az egyhzi mgit. Ahogy Blint Sndor rja: //„//A pogny rolvassokmegfelel trtelmezssel, szublimlt alakban helyet kapnak a kzpkori ritulkban, hogy utna alkalmas pillanatban, de most mr liturgikus inspircikkal gazdagodva, anp jra adaptlja ket//“//. [851] E vilgkp mr nagyon rgta nem tisztn mgikus: az egszkzpkor folyamn tart szoros klcsnhats kvetkeztben a vallsos eszkzk mradaptlt kellkei a mgia fegyvertrnak. Az //„//elszakads//“// csak az egyhz hivatalosszemszgbl nzve kvetkezett be: a parasztsg szinkretikus, vallsosmgikus vilgkpben nem. ppen a vallsos eredet mdszerek, eszkzk (kztk az rott//–//mondott szvegek) lettek a mgia leghathatsabb fegyvereiv, az egyhzi rtusok szentsge ltalnyert tekintlyk rvn.
A gygyt, ldst mond pap szerepnek //„//tvllalst//“// tkrzik szemlletesen azoka szvegek, amelyek kzvetlenl //–// tartalmukban is //–// utalnak e szerepre s tevkenysgre; albbi Zobor-vidki rolvassunkban pldul a gygyt lemossra. A pap szvegttredkesen, de rtelemszeren idz szveg (v. a benedikcikbl idzett, tagrl-tagrakld formulval) a grammatikai 1. szemly tvtelvel illusztrlja a tudatos szerepvl-lalst:
...n lemosom szortst, igzetjit N-nek,
fejib, fej elejib,
szemib, szeme pupaib,
szjb, mellib...
gy oszoljon el a fjdalmad,
mint az gen sztoszlatja az risten a felhket...[852]
A 20. szzadi gygyt szvegek szintn gyakori formulja, az //„//t ujjal megfogs//“// a papkzrttelt idzi. A beteg //„//megkeresztelse//“// a dmonz keresztel szertartsra utal:
...n tgd megfoglak az t ujjammal!
Az Atya trjn, a Fiju rontson, a tejjes Szenthromsg eloszoltasson!
n tgd mgkrsztllekaz Atynak, Fijunak, Szentllk Istennek nevibe,
valamint Krisztus Urunkat szent Jnos a Jordn vizibe mkkrsztlte.[853]
A benedikcik //„//utnzsnak//“// mozzanatai kzl a zivatar eloszlatst emltjk mg, mint szemlletes pldt arra, hogyan ismtldhet az j szituciban egy egyhzi rtusszinte minden eleme. A fent idzett vihar-elkld benedikci elvgzsekor a pap a falu fterre llt ki, mind a ngy gtj fel keresztet vetve a felhkre, ngyszer mondta ela szveget.[854] 20. szzadi katolikus falvainkban a jgfelht //„//elint//“//, //„//elkeresztel//“// regasszony, tuds ember ugyanezt tette, csak a benedikci-szveg elemeibl ptkez rolvass volt rvidebb:
Oszlasson el az Atya
Oszlasson el a Fi,
Oszlasson el a Szentllek.[855]
Taln legfontosabb tendencia az jkori parasztsg szjhagyomnyoz rolvass-hasznlatban a vallsos //–// vagy az egyhzi hasznlatban vallsoss lett //–// szvegkincs konkrt szksgleteikhez, cljaikhoz val alkalmazsa, laikusprofn mdszereikhez val messzemen hozzidomtsa, a szmukra rtelmetlen szvegek //„//rtelmess//“// ttele volt. A mindennapi let brmely szksghelyzetben, melynek trvnyszer velejrja volt a rolvasss, lehetsges volt egy tbb-kevsb megfelel vallsos szveget gy alaktani, hogy abban vilgosan kifejezdjk az ppen adott konkrt cl. A sokfle szituciban alkalmazott hrmas szerkezet ldsszveg kenyr bevetshez //„//igaztott//“// vltozata:
ldjon meg az Atyaisten, ldjon meg a Fiisten, ldjon meg a Szentllek risten. Sttessen meg az Atyaisten, sttesen meg a Fiisten, sttesen meg a Szentllek risten, hogy szp dombos legyl![856]
A konkrt helyzethez s szksgletekhez val alkalmazs legszemlletesebb pldit az epikus rolvassok szolgltatjk, kztk a tbbszr emltett //„//Tallkozs a gonosszal//“// tpus is. Ennek mr az 5//–//6. szzadban ismertek flhivatalos egyhzi ldsszvegknt rtkelhet pldi.[857]Az egyhzi szvegek //„//np ignyeihez alkalmazkod//“// kategrijba tartoztak s lland klcsnhatsban voltak mind a hivatalos benedikciszvegekkel (lsd a benedikcikbl idzett elkldformulkat), mind a kortrs laikus mgikus gyakorlattal. Az epikus rolvassok fent emltett gonosz lnyei: az egyhzi hasznlatban Stnn vlt kori keleti dmonikus lnyek gyakran jra //„//visszanpiesedtek//“// helyi betegsgdmonokk. A magyar rolvassokban e szerepben leggyakoribb a megszemlyestett igzet (hasonlan Dlkelet-Eurpa s a Kzel-Kelet gyakorlathoz), megfelelen annak a tnynek, hogy a magyar npi gygyszat egyikleggyakoribb kroka a szemvers.
Mg szervesebben a helyi hagyomnyokba pltek azok a szvegek, amelyek a gyermek Jzus megigzst s meggygytst tartalmazzk pldaknt (//„//A gyermek Jzust megigzik//“// egyelre csak magyar nyelven ismert tpusai). A //„//szemmel verk//“// ezekbennem a valamikori //–// mg l, vagy jraled //–// dmonikus nalakok, nem is az egyhziszvegek Jzust elrabl tolvajai, vagy Stnn vltozott betegsgdmonai, hanem kznsges fldi nk (ritkn frfiak), akik a szemvers a magyarsgnl ltalnos mdjn, szndktalan rcsodlkozssal rtanak a Kisjzusnak. (Nmelyik varins szerint kvncsian kitakarjk a gyereket.) A szemvers gygymdja e szvegtpusok minden vltozatban megegyezik a magyar parasztsg ltal sok helyen mai napig gyakorolt elhrtssal: a gygyt Mria szenesvizet kszt a Kisjzusnak, s gy itatja, mosdatja, mint brmelyik falusi gygytasszony. Utols //–// e szvegtpusbl kzlt //–// pldnk Jordn-vzblksztett szenesvize summzhatja a fent vzolt folyamatot: hogyan gazdlkodott a magyar parasztsg a kzpkori egyhz rksgvel:
Elindula Bdogsgos Szz Mria
elindula z lldott szent fival,
az arangyos templomba.
Megtallkozk a zsid legnyvel s a zsid lenyval,
s megcsudlk az ldott szent fit.
Onnt visszatre Bdogsgos Szz Mria,
elmene Jordn vizihez.
Hrom szikrt beleszikrla,
neveletlen ujjval hrom cseppet bereszte az ldott szent finak szjba,
s az ldott szent fia megvgasztaldk.
Krlek, Bdogsgos Szz Mria,
adj vgasztalst ennek Erzsinek igizetbl kapott betegsge miatt.
Ht fjstul, mindenfle fjdalmainak.
(Hromszor hrom parazsat tesz egy kanna vzbe, abbl itatja a beteget.)[858]