Az egyszarv az kori mitolgia csodlatos llata. Neve magyarzatt a qi "hm egyszarv" s a lin "nstny egyszarv" szavak sszevonsbl magyarzzk.
Az egyszarvt klnflekppen rjk le, de amiben megegyeznek, hogy az egyszarv egyes rszeit klnbz llatok testrszeihez hasonltjk: az egyszarv teste, mint a szarvas, csak kisebb, nyaka, mint a farkas, farka bik, egy szarva van, amely puha sapkban (ti. rntt hsban) vgzdik, patja l, szre tarka (ms vltozatok szerint vrsesbarna). A forrsok fehr s zld egyszarvt is emlegetnek. Jrs kzben nem tapossa el a fvet s a bogarakat, l fvet nem fogyaszt, kizrlag csodlatos nvnyekkel tpllkozik. Egyes elkpzelsek szerint mg replni is tud, s gy jr a vzen, mintha fldn lpkedne. A legrgibb szvegekben a szarvasok vezreknt tnik fel, de mindenkppen az llatok feje (a madarak a fnix). Megklnbztet jegye a szarva, amely tompa, gy nem tud rtani vele.
Az kori szerzk a ren (embersgessg) morlis-etikai kategrijnak megtesteslseknt fogtk fel az egyszarvt. Az egyszarv egyszarvsghoz kapcsold szimbolikt klnflekppen rtelmezik: az egyik vltozat szerint az orszg egysgnek jelkpe, a msik szerint az uralkod egyeduralm. A taoista legendkban a Xiwangmu ksretbe tartoz halhatatlanok jrnak fehr egyszarvn. A rgi idkben sok legenda szlt az egyszarv megjelensrl vagy elfogsrl, mindkett az idelis, blcs s humnus kormnyzs kedvez eljelnek szmtott.
A hagyomny szerint az egyszarv tbb vszzad alatt csak egyszer jelenik meg, egy legenda szerint Konfuciusz szletse eltt is megjelent a vilgban. Kultusza ezrt blcs s ernyes emberek szletsbe vetett hithez kapcsoldott. A npi hiedelemben az egyszarv megjelenst figyermek szletsvel hoztk kapcsolatba. pp ezrt hagyomnyos kpi brzolsn, a jkvnsgokat kzl nyomatokon, sznes paprkivgsokon az gbl alszll egyszarv csecsemt hordoz.
Alakja bizarrmdon sszefgg a zsirffal, ennek magyarzata, hogy a Ming-dinasztia idejn az Afrika keleti partjig eljutott tengeri expedci ajndkba kapott zsirffal trt vissza, amit az udvari tudsok egyrtelmen az egyszarvval azonostottak s a Ming-hz virgzsnak s a blcs csszr uralkodsnak igazolsnak vettk. A Hamvazszerda a bizonytalan bizonyossg verse. A kztes llapot. Brhonnan is kezdjk el felfejteni a szlakat, mindig valami kz jutunk.
Nha egy felszni, nha egy mlystruktrlis mozgs taszt vissza a bizonyossg alzatos s megtisztult llapotbl a bizonytalansgba, a dacba s a ksrtsbe.
A bizonytalan bizonyossg rzett kelti az egsz versen thzd kpi vilg, melyen bell vagy egy si ellenttpr, a kert s a sivatag jtszik egymsba, vagy a kp maga sugallja a kztessget, mint a harmadik rsz lpcs-kpe. A lpcs a valamitl valami fel, fel vagy le halads szimbluma, melyet a vers minden rtelmezje a Purgatrium hegyvel hoz sszefggsbe. A Purgatrium a keresztny mitolgiban a Pokol s a Paradicsom kztti tmenet, a szenveds ltali megtisztuls helye. A vers cme is a purgatriumi llapotra utal: Hamvazszerda a keresztny naptr szerint, a Hsvt eltti Nagybjt kezdpontja. A negyven napos vrakozs ideje ez, a hv a bjt aszkzis fel mutat szablyait betartva, testben s lelkben is felkszl Krisztus feltmadsnak nnepre. A Hamvazszerda elnevezs onnan szrmazik, hogy a kzpkorban hagyomnyosan ekkor kezddtt a nyilvnos bnsk vezeklse. A vezekls sorn bnbn zsoltrokat nekeltek, bnbocsnatrt knyrgtek, mikzben a pspk vagy k maguk a megbns jeleknt, hamut szrtak a fejkre. A negyvennapos bnbnat a hagyomnyban a purgatriumi llapotot szimbolizlja, mely a szertartsrend forgatknyve szerint Nagycstrtkn r vget, mikor az egyhz nyilvnosan megbocst, s kegyelmbe fogadja a megtvedteket. A bizonytalansgot s a bizonyossgot egyarnt erst szerepe van a versben az intertextualitsnak is. A romantikus eredetisg-mtosszal szemben, Eliot inkbb a kzpkori irodalmi hagyomnybl eleventi fel az idzetes rsmdot. A kiragadott idzetek, a kontextusuktl megfosztott szvegrszek az j szvegkrnyezetben klnsen kezdenek el viselkedni. Az j szvegbe koprozva jelentseik egy vgtelentett reflexiban tkrzik vissza egymst, s mikor szveg lp diskurzusba szveggel, beindul a szimulcis folyamat, "ahol eredetk s cljuk, gymond sszetkzik s neutralizldik."(Baudrillard) A kanonikus szvegekbl kiszaktott rszletek, mint az eltpett szttes szlai, sztbomlanak s gy jelentsek sokasgai szabadulnak el. Klnsen izgalmas ez a folyamat abban az esetben, amikor egy ismert szvegrszt idzve a szerz, az intertextualizlt szvegen bell megvltoztat valamely momentumot. A Hamvazszerda els rszben Shakespeare XXIX. Szonettjnek hetedik sora tallhat: "Desiring this man's art and that man's scope", Eliot az art szt gift-tel helyettesti: "Desiring this man's gift and that man's scope". Lois A. Cuddy szerint ez az idzeten belli vltoztats hordozza a vers megfejtsnek egyik lehetsges kulcst: "In the classical-Dantean tradition, which informs Eliot's canon, to be a poet is to be granted a gift from God (or the gods), and the man who ignores or perverts this ability is relegated to the darkest depths of the Underworld. This was the error of Dante's Ulysses … According to Dante, Ulysses used his poetic tongue and prodigious intellect to mislead his followers into searching for experience and knowledge of the world instead of spiritual truth."
rtatlansg s szexualits elvlaszthatatlanul vegyl alakjban. Az unikornis motvum mellett, a vers negyedik rszben jra feltnik a msodik rsz egyik hangslyos motvuma: a hlgy, aki mint szz, az egyszarv mtosz egyik alapszereplje. A szz - hlgy -Mria - nvr - anya motvumsor behlzza az egsz Hamvazszerdt, de leghangslyosabban taln a msodik rszben van jelen. A Szz ln "Mert vagyok az els s utols. Vagyok a tisztelt s a gyllt. Vagyok a parzna s a szent asszony. /Nag Hammadi-i tredk, 6,2/ A vers msodik rsznek kpvilgban az apokaliptikus kpisg s az rtatlansg analgijnak kpvilga jtszik egymsba. Apokaliptikus kpisgen Northrop Frye nyomn a totlis metafora vilgt rtem, avagy a valls Mennyorszgnak vilgt. A Lady of Silences /Nmasgok Hlgye/ megfeleltethet Szz Mrinak s megfeleltethet a Rzsnak is, mely virg hagyomnyosan az apokaliptikus kpisg egyik szimbluma. Ltezhet azonban msik olvasat is az rtatlansg analgijnak kpvilgban. Melynek ltjogosultsgt altmasztja L. A. Cuddy megjegyzse is, melyszerint a Lady of Silences, inkbb a Vita Nuova Beatricjhez hasonlatos, semmint az Isteni Sznjtk Beatricjhez. Inkbb haland, mint isteni lny, de azrt nem is csak hs-vr n az, aki "Mria sznt viselte, a kket s fehret S kznapi dolgokrl beszlgetett", az alak vibrl az isteni s a profn kztt, a szublimlt s az rzki erotika kztt. Ahogy az egyszarv, ez a figura is ketts lnyeg. A Hamvazszerda II. rsznek llkpszer nyitjelenete nagyon hasonlt az unikornis mtosz zrjelenetre. A Physiologusban, a kzpkori bestiriumok sben a kvetkez olvashat az egyszarvrl: az "egyetlen olyan llat, amely meg meri tmadni az elefntot, s olyan les a lba karma, hogy ama llat hast egyetlen mozdulattal felhastja". Ezt a flelmetes szrnyeteget a vadszok kptelenek elfogni: "Szpen felkestett, tiszta szzet lltanak az tjba. Az llat erre a szz lbe ugrik, akinek hatalma van fltte. Az egyszarv kveti t egszen a kirly kastlyig." A vadszok trbe csaljk ht ezt a vad s fkezhetetlen szrnyeteget, a kirly kastlya eltt pedig megcsonktjk, levgjk kessgt, a szarvt. A vers msodik rsznek feltsben : "three white leopards sat under a juniper tree / In the cool of the day, having fed to satiety / On my legs my heart my liver and that which had been/ contained/ In the hollow round of my skull" ( hrom fehr leoprd lt egy borkafeny alatt / A nappal hvsben torkig jllakottan / lbammal szvemmel mjammal s azzal ami betlt / Kirlt koponym kupoljt). A Hlgy pedig "visszavonult /Fehr ruhban, szemlldsre, fehr ruhban". "The Lady is withdrawn / In a white gown, to contemplation, in a white gown." A Hlgy az unikornis mtosz szzre emlkeztet, a felldozott csontok az egyszarvra, a hrom fehr leoprd pedig a vadszokra. Az egyszarv vadszat allegorikusan az Angyali dvzletet brzolja, ahol a szz Szz Mria, az egyszarv Jzus, a vadszok pedig Gbriel arkangyal s kutyi. A helyszn pedig egy kert, vagy az apokaliptikus kpvilg Paradicsoma. Az apokaliptikus kpvilgot Northrop Frye a kpalkots mitikus mdjnak felelteti meg, ahol a kpek tvitt rtelemben rtelmezhetk. Azrtatlansg analgijnak kpvilgt pedig a kpalkots romantikus mdjval azonostja, mely "kevsb mereven metaforikus, de elgg jelents egyttese olyan kpeknek, melyek, ha egytt tallhatk, azt eredmnyezik, amit gyakran, kiss gymoltalanul atmoszfrnak neveznk." Ennek az atmoszfrnak az eleme a vers Kert szimbluma, mely nem egszen azonos az apokaliptikus kpi vilg Paradicsom-kertjvel, hanem inkbb az nekek nekbl ered hasonlat:" olyan mint a berekesztett kert az n hgom, jegyesem"- led itt jj. A Nmasgok Hlgye, aki olyan mint egy rzsa, nemcsak jelen van a borkafeny alatti kertben, hanem szinte az teste, le ez a kert. Ahogy a hlgy szziessge, mint erny, gy az egyszarv szziessge s maga az egyszarv is ehhez a kpvilghoz tartozik. Itt a psztori kert ln, a szz lbe csalogatta az egyszarvt, akit a vadszok gy utolrhettek s szttptek. A mtoszban a harmadik lnyeges momentum a hlgy s az egyszarv utn, a vadszat. Az egyszarvt a csaltkl kiltetett hlgy lbe sajt szzies jellege is vonzza, de vonzza valamifle elfojtott szexszualits is. Az egyszarvt elrulja, nrcisztikus kpmsa, nmaga rtatlan msikja a tulajdonsgaival felkestett hlgy. Sajt kjvgya csalja a csapdba, amit a hlgy csbtsa s vgya is tpll, de az rulst az rtatlansguk kveti el. A sikeres vadszatot az ldozs aktusa, a csonkts ritulja vgzi be. A szarv levgsval az egyszarv ketts lnyegbl a vad, a frfias, a zabolzhatatlan tnik el. A Hamvazszerda msodik rszben a visszavonul hlgy s a borkafeny alatt hever prducok httere eltt, a fresk elterben, a kzpkori brzolsokon oly kzkedvelt csonthalom s belssg kompozci hever. A kert zld htterben mindhrom szerepl egysg fehr szn, a leoprdok, a hlgy s a csontok is. Az egyforma szn egymsra vonatkoztatja ket. A fehr a tisztasgnak, rtatlansgnak hagyomnyos szne. Bizonyos allegorikus brzolsokon, a fryei apokaliptikus kpisgben rtelmezve az egyszarv vadszata, ahogy emltettem, az Angyali dvzletet jelenti meg. A szz itt Szz Mria, az egyszarv Jzus Krisztus. A vadszok pedig, akik Mria lbe zik az egyszarvt, Gbriel arkangyal s ngy kutyja. A kutyk isteni tulajdonsgokat hordoznak, az egyik az Igazsgot, a msik a Bkt, a harmadik az Irgalmassgot a negyedik pedig az Igazsgossgot, mely isteni attribtumoknak szerepk volt a megvltsban. A hrom leoprd, a fehr szn miatt, sszefggsbe hozhat Gbriel arkangyal isteni tulajdonsgokat hordoz kutyival. A prducok, a vadszok ugyanolyan ketts lnyegek, mint a hlgy, vagy mint az egyszarv. A Physiologus szerint a prduc "szpsges s kes" s harmadnapon, mikor "felbred lmbl" "s nagy szval felkilt", hangjbl "mindenfle kenetek illata rad", teht valban az isteni kegy rszese. A Hamvazszerda leoprdjai azonban Dante prduc allegrijaknt is olvashatk: Az egyszarv tulajdonsgaival felruhzott lrai nt a vgy, sajt kjvgya dnti pusztulsba. A vers narratvja nem linerisan halad, hanem a mitologikus idszerkezetekhez hasonlan vissza-visszatr a hamvazszerdai llapothoz. Oda ahol a megvlts eszkze a felldoztats, a sztszrats, de ez mg nem elg, az Isteni Sz meghallst, paradox mdon a befogad llapotrt val knyrgs, az egyszarv imja, a sz nlkli sz is akadlyozza.
|