Angyalok pedig vannak
Az elmlt nhny vszzad termszettudomnyos, materialista vilgkpe tagadta az angyalok ltezst, az emberisg npei mgis mindig, minden korban tudtk, hittk, tapasztaltk, hogy vannak ilyen lnyek. A Szentrs pedig els knyvtl az utolsig egysgesen lltja ltezsket, s mly betekintst ad termszetrajzukba.
A Biblia eredeti nyelvei nem hasznltak rjuk olyan specilis „vallsi szakkifejezst”, mint amilyen a mi nyelvnkben az angyal sz. Hberl s armul a nevk (maleach) egyszeren hrnk, hrviv, kvet, kldtt, s pontosan ugyanezt jelenti a grg angelosz is. Ha ssze akarjuk foglalni a teljes kinyilatkoztats ltal a termszetkrl adott kpet, akkor azt mondhatjuk: az angyalok teremtett, azaz nem rktl fogva, de a jvt tekintve rkk ltez, megsemmisthetetlen, termszetfltti, szellemi lnyek, akik Istenhez s az emberekhez hasonlan szemlyisggel, vagyis intelligencival, a beszdre val kpessggel, rzelmekkel, akarattal s ntudattal rendelkeznek. A szintn szemlyisggel br szellemek egy msik csoportjtl, a dmonoktl – valamint az elkltztt emberek szellemeitl – alapveten abban klnbznek, hogy gynevezett szellemi testk van, nem test nlkliek, s ppen ezrt a dmonoktl eltren nem kltznek be emberek testbe; viszont kpesek testben megjelenni a fldi szfrban, s gy rszt venni fldi esemnyekben. Vannak j, illetve gonosz angyalok; letterket tekintve pedig a menny s az g klnbz szintjein kvl a Fld felsznn s a Fld mlyben is megtallhatk. Szmuk bizonyosan meghaladja a szzmillit, m a pontos adatot a Biblia nem kzli velnk. A j angyalok f funkcija Pl apostol szerint: „Vajon nem szolglatra rendelt szellemek-e ezek, akiket azokrt kldtek szolglatra, akik rkl veszik majd a megvlts mvt?” (Zsid 1:14) A gonosz (bukott) angyalok pedig ezzel pp ellenttes tevkenysget folytatnak.
Brhol tartzkodjanak is, az angyalok ltalnos llapotukban az emberek szmra lthatatlan, t rzkszervnk szmra rzkelhetetlen szellemi lnyek. A Szentrs ugyanakkor rengeteg olyan esemnyrl szmol be, amikor kilptek ebbl az elrejtettsgbl, s valamilyen formban megmutatkoztak embereknek (epifnia: megjelens, „felbukkans”) . gy tnik, hogy ilyesmi sokflekppen trtnhet: megmutathatja magt az angyal abban a szellemi dicssgben s erben, amely valsgosan sajtja; vagy kirestheti magt ebbl, s egszen sszetveszthet mdon emberknt is megjelenhet. Vlhat szll vagy tzz is (Zsolt 104:4).
Nulladik tpus tallkozs
Egy dicssgben val megjelensrl Dniel rszletesen beszmol (Dn 10:5–19). Elbeszlsbl megtudjuk, hogy egy fehr gyolcsvszonba ltztt frfi jelent meg eltte, akit csak ltott, ksri nem. Az angyal teste a krizolit vagy a topz nev drgakhz hasonltott. Arca, illetve tekintete olyan volt, mint a villm, szeme, mint a lng, karja s a lba pedig az izz – vagy fnyesre csiszolt – fm felsznre emlkeztettk Dnielt. Hangja, amikor megszlalt, egy nagy tmeg zgshoz volt mrhet.
Krizolit s topz. Ilyesflnek ltta Dniel az angyal testt
Az angyalt krlvev szellemi ertr hatsra a prfta ksrire, jllehet k semmit sem lttak, megmagyarzhatatlan mdon risi rettegs szllt, olyannyira, hogy elfutottak, s elrejtztek. Dnielnek pedig arca eltorzult, testt minden er elhagyta; s amikor a ltogat megszlalt, a prfta eljult, s arccal elre a fldre zuhant. Egy msik angyal kzrttelnek ksznheten trt csak maghoz, s csak gy sikerlt ngykzlbra llnia, majd egsz testben remegve felllnia. Amikor azonban az elbbi angyal – aki valsznleg Gbriel angyalfejedelem volt – jra megszlalt, Dniel ismt arccal a fldre zuhant, s nem tudott megszlalni, testbl ismt minden er elprolgott, fizikai fjdalmai keletkeztek, s nem kapott levegt. E lersbl nagyjbl kpet alkothatunk az angyalok valdi termszetrl.
Azt hittk: emberek
Szmos esetben azonban – a rejtve marads, valamint taln az emberek kmlse cljbl – a hrnkk e dicssg megmutatsa nlkl jelennek meg az embereknek, egszen emberi formt ltve. Ilyenkor elfordul, hogy a megltogatott nem jn r, hogy nem emberrel tallkozott. Lt pldul kt angyalt fogadott be a hzba, vacsorztatott meg, s akart minden ervel megvdeni Szodoma homo-, illetve biszexulis lakossgnak erszakjtl – akik szintn azt hittk, hogy a kt ltogat kznsges frfi. A jvevnyek azonban nem szorultak r a hzigazda vdelmre: klnleges kpessgeik csak akkor derltek ki Lt szmra, amikor olyan szellemi vaksggal vertk meg hirtelen ldziket, hogy azok nem talltk meg az ajtt, ami eltt lltak (ugyanakkor nem vakultak meg a sz fizikai rtelmben, gy nem is vettk szre, mi lett a tehetetlensgk oka) – majd pedig termszetfeletti csapssal, kn- s tzesvel puszttottk el a vrost.
Caravaggio: Dvid s Glit. Dvid egy rist, egy gonosz angyal ksei leszrmazottjt lte meg
Mint emltettk, ezek az angyalok elzleg mg vacsorztak is Ltnl, miutn ebdjket korbban mg annak nagybtyjnl, brahmnl kltttk el: lthat teht, hogy nem valamifle kdprk, ltomsok, ksrtetek voltak, hanem teljesen valsgos fizikai testtel rendelkez, tbbek kztt evsre is kpes lnyek. (Arra, hogy az angyalok egybknt is, a mennyben is tkeznek, szintn utal a Szentrs – Zsolt 78:24–25.)
A bibliakutatk kztt tbbfle vlemny is van arrl, hogy szexulis letre is kpesek-e, ugyanis Jzus azt mondta, hogy „a feltmadskor nem nslnek, s frjhez sem mennek, hanem olyanok lesznek, mint az angyalok a mennyben” (Mt 22:30). Ugyanakkor Mzes 1. knyve beszmol arrl, hogy a No eltti korban a bukott angyaloknak megtetszettek az emberek lnyai, lejttek hozzjuk, felesgl vettk ket, s gyermekeket nemzettek velk. Az gy szletett hibrid lnyeket a Szentrs nefilimnek nevezi, amelynek pontos jelentse: bukottak, „akik lezuhantak/leestek”; valamint azt mondja rluk az Ige: „Ezek azok a hsk, akik sidktl fogva hrneves frfiak voltak.” (1Mz 6:4) A nefilim szt tradicionlisan risoknak is fordtjk, mivel Mzes 4. knyve az Ank fiait is nefilimnek nevezi, mrpedig ezek valban ristermetek voltak. Ms npek mitolgii is rgztik, hogy si, alapt kirlyaiknak, hseiknek (pldul a grg hrszoknak vagy az els egyiptomi fraknak) az api termszetfltti lnyek, „istenek” – azaz a bibliai rtkels szerint bukott angyalok – voltak, anyik viszont emberek. Eszerint nyitott a krds: az angyalok mgis kpesek a szexulis letre, csak Isten angyalai ezt nem gyakoroljk? Vagy nem is kpesek r? Van-e nemk egyltaln, vagy ez pp attl fgg, milyen alakban kvnnak megjelenni? (Ezzel kapcsolatban lsd keretes rsunkat.)
|