Az kori zsid felfogs az angyalok nemisgrl
Az kori zsid felfogs az angyalok nemisgrl
Az angyalok szexualitsnak krdst rinti Pl apostol rendelkezse is: „…Ezrt teht kteles az asszony hatalmi jelet viselni a fejn, az angyalok miatt.” (1Kor 11:10) A korabeli rabbinikus zsid hagyomny szerint ugyanis az asszonyoknak az angyalok miatt be kellett fedezni a fejket, mgpedig azrt, hogy ne hozzk azokat szexulisan izgalomba. Az a felfogs, mely szerint a szellemi lnyek az emberek lnyai irnt rzki szenvedlyre gyulladtak No korban, s velk szexulis kapcsolatba lptek, a korabeli zsidsgban elevenen lt. Viszont ez a tradci csak gonosz szellemekre, illetve bukott angyalokra vonatkozik. Amikor azonban az apostol itt angyalokrl beszl, mivel alattuk j angyalokat rt, ez a szexulis jelleg magyarzat semmikppen nem jhet szba. A zsid felfogs szerint a j angyalokra ugyanis – ellenttben a gonosz angyalokkal s szellemekkel – nem jellemz a nemisg. Ezrt a fej befedezsnek ms oka van: az asszonyok gondoljk meg, hogy az angyalok mint a vilg termszetes dolgainak Isten ltal rendelt rzi azt akarjk, hogy az asszonyok ismerjk el s tartsk be a teremtsnek azt a rendjt, amely szerint a frfi al vannak rendelve. Ezrt az asszony ne srtse meg az angyalokat azzal, hogy feje befedezst, mely a frfinak val alrendeltsgnek jele, elhagyja, s ezzel tudtra adja mindenkinek, hogy ezt a rgi teremtsi rendet figyelmen kvl hagyja. Ezzel az angyalt, bizonyra annak fjdalmra, arra knyszerten, hogy Isten eltt panaszt tegyen rla, s hogy ellene tanknt lpjen fel (lsd az rangyalokrl szl keretes rsunkat ksbb) . Ezrt az asszony tartsa befedezve fejt „az angyalok miatt”, hogy hivatalukat rmmel tudjk elltni, s hogy vdangyalokbl ne vljanak vdl angyalokk.
(Strack-Billerbeck: Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch nyomn. Mnchen, 1961.)
Tny mindenesetre, hogy a j angyalok a Szentrsban kizrlag frfiknt jelennek meg; az egy-kt ni jelleg angyalfejedelem pedig (pldul a „Babiln lenya”, „Jzabel szelleme”, az „g kirlynje”) gonosz szereplk, s az sem biztos, hogy eredeti termszetk szerint – a prftai kptl elvonatkoztatva – is ni nemek. A dicssges s a teljesen kirestett, emberknt val angyali jelensek kztti tmeneti esetekrl is tudst a Szentrs: pldul Smson anyja meg volt rla gyzdve, hogy egy emberrel tallkozott – csak az tnt fel neki, hogy „a tekintete olyan volt, mint az Isten angyalnak tekintete, igen rettenetes” (Br 13:6). Ebben az esetben teht csak a tekintet volt rulkod, amely – ms bibliai helyek tansga szerint – ilyen esetben a villmhoz vagy fmnek a felsznhez hasonlt. Ha teht ilyen tekintettel tallkozunk, gyant foghatunk: angyallal llunk szemben. Istvn vrtanrl jegyzi fel az Apostolok cselekedetei, hogy kihallgatsakor „a Szanhedrinben lk pedig valamennyien meredten bmultak r: olyannak lttk az arct, mint egy angyalt” (Csel 6:15). Ms esetek tansga szerint viszont mg ezt az rulkod jegyet is el tudjk rejteni – ilyenkor teljesen olyanok, mint az emberek. Lt trtnetre is emlkeztetve jegyzi meg Pl: „Az idegenek irnti szeretetrl ne feledkezzetek meg, mert ily mdon egyesek – tudtukon kvl – angyalokat ltnak vendgl.” (Zsid 13:2)
A mennyei hierarchia
Isten teremtsben s kirlysgban jog s rend uralkodik. A Biblia vilgosan beszmol arrl, hogy az angyalok szzmillii szigor hierarchiban, katonai jelleg szervezettsgben („seregek”, „lgik”) lnek. Jllehet nincs egyrtelmen kinyilatkoztatva, de szmos utalsbl – a ptrirkk csaldjnak, Jzus tantvnyainak, Izrael szervezettsgnek szmszer adataibl – arra kvetkeztethetnk, hogy a hrom–tizenkett–hetvenes tagoltsg jellemzi seregk hierarchijt. Isten egy, aki hrom szemlyben jelentette ki magt; hrom satya volt (brahm, Izsk, Jkob); Jzus hrom fapostolt vlasztott ki (Pter, Jnos, Jakab). A harmadik satynak tizenkt fia, Jzusnak tizenkt apostola volt. Jkob teljes hznpe hetven fbl llt; limben tizenkt forrs s hetven plmafa volt; a Mzesben lv Szent Szellemet Isten hetven vnre nttte ki; Jzus hetven tantvnyt kldtt el maga eltt; stb.
A Szentrs hrom fangyalt nyilatkoztat ki: Michalt (Mihly), Gabrilt (Gbriel), valamint Hll ben Schrt (Lucifer), aki elbukott, s a gonosz angyalok vezetjeknt Stnn lett. A Jelensek knyvnek egy utalsa szerint az angyalok egyharmadt rntotta magval a lzadsba, ez is a hrmas felosztst ltszik megersteni. A tizenkettes szmrl nem sokat tudunk ebben a vonatkozsban, a Jelensek knyve azonban beszmol a mennyben kzvetlenl Isten mellett trnokon l ktszer tizenkt „vnrl” (preszbteroszrl, azaz mennyei presbiterrl), akikrl nem tudjuk, milyen lnyek, angyalok-e, avagy emberek (vagy ms valamik). A mr Jzus korban is kzkelet zsid felfogs szerint ezek alatt van mg hetven angyalfejedelem, a hetven fldi nemzet irnyti. Ezek kz soroldik, mde kiemelt rangban – gynevezett „nagy”, illetve „elkel fejedelem” – Michal is, Izrael vdangyala. A tbbi hatvankilenc fldi nemzet felett ll fejedelem sajnos mind a bukott angyalok kz, a Stn vezetse al tartozik (Dn 10:21), mivel – gy tnik a Szentrsbl – a Fld s krnyke Lucifer uralmi terlete volt, ezrt ezt a vilgot magval rntotta a buksba mg az ember teremtse eltt.
A legfelsbb angyali rendek kz tartoznak mg a kerubok – krds, hogy a hrom fangyal kerub is-e egyttal, vagy sem. Annyi bizonyos, hogy a Stnn lett Lucifer egyttal kerub is volt; ezrt elkpzelhet, hogy Michal s Gabril is azok. A Stn levettetse ta ngy kerubrl tudunk sszesen. Hozzjuk hasonl – st taln velk azonos, csak ms nven emltett – lnyek a szerfok is.
Pl a kolosszeiekhez rott levelben fellrl lefel tfogan felsorolja a mennyei hierarchia rendjeit (1:16). Isten utn a trnok (thronosz) kvetkeznek – ezeket azonosthatjuk a Jelensek knyvben tallhat huszonngy, kzvetlenl Isten mellett elhelyezett trnszken l vnnel (msok nem lnek trnokon a mennyben Jnos beszmolja szerint, csak k). Ezek valsznleg azonosak a Dniel knyvben tallhat tlkkel, akik szintn lnek a mennyben Isten szne eltt, mg mindenki ms ll. Ezt a szintet, a trnok szintjt a buks, gy tnik, nem rintette. Funkcijuk a vilgmindensg feletti brskods s a trvnyhozs: a vnek koszort viselnek, ami a Jnos korabeli trsadalomban aszentorok jelvnye volt.
A trnok utn Pl az uralmak (kriotsz) szintjt emlti. Az urat jelent krioszbl kpzett grg sz rdekes mdon szemlytelen valsgot fejez ki: uralom, tekintly. Ez teht elssorban pozcira utal, amelyet taln ms-ms szemlyek egymst vltva is betlthetnek. Errl a szintrl nem tudunk meg tbbet a Szentrsbl, legfeljebb mg annyit, hogy a buks valsznleg ket sem rintette. (Hacsak nem a kerubok tltik be ezt a pozcit, ugyanis a Jelensek knyvben a trnok mellett csak ez a ngy lny van mg Isten kzvetlen krnyezetben.)
Az uralmak alatti kvetkez szint: a fejedelmek, vezetk (arkh) . Az Efeszosziakhoz rt levl 6. fejezete szerint ezek a lnyek mr abba a kategriba tartoznak, akik ellen a keresztnyeknek harcolniuk kell, teht bukott angyalok. Minden bizonnyal azonosthatk a fentebb mr emltett, nemzetek fltt ll angyalfejedelmekkel, amelyeket Dniel rsnak (fej) nevez, konkrtan emltve Perzsia s Grgorszg fejedelmt, akik ellen Gabril s Michal harcolnak (Dn 10:13–21). Michalt itt ms titulussal klnbzteti meg: a legels fejedelmek egyiknek (achad hasszrim hrisnim) nevezi, egyrtelmen Izrael angyalaknt azonostja, ksbb pedig a nagy fejedelemnek (hasszr haggdol) nevezi. Jds levele Michalt arkhangelosznak, azaz angyalfejedelemnek nevezi. Ez teht magasabb kategria, mint a nemzetek felett ll bukott angyali fejedelmek.
Az arkhk, vagyis fejedelmek alatti kvetkez szint a hatalmak, hatalmasok (exuszia) . Pl szintn a keresztnyek ellensgeiknt emlti ket. Termszetesen a Fldn kvli szfrban lehetnek olyan arkhk s exuszik, amelyek nem vettek rszt a lzadsban.
Az ezek alatti szintek felsorolst az Efeszosziakhoz rt levl 1. s 6. fejezetben talljuk meg. Itt az exuszik, azaz a hatalmak alatt az erk (dnamisz) kvetkeznek. Az arkhk, az exuszik s a dnamiszok mkdst a grg nyelvhasznlat alapjn gy rtelmezhetjk, hogy az els rend, a fejedelmek a jogalkots, trvnyhozs funkcijban vannak; a hatalmak a jogrvnyestst gyakoroljk; az erk pedig a legals szint, amely megvalstja a fentiek dntseit. Ha a mai politikai berendezkedshez hasonltjuk, akkor az arkhk azok a – bukott – angyalok, akik a parlamenti kpviselkhz hasonlan trvnyeket hoznak, akik a nemzetek bneit kihasznlva affle jogi szakrtkknt az tok, a romls, a nyomorsg, a szellemi sttsg szankciirl dntenek, azokat kiszabjk. Az exuszik azok, akik ezek vgrehajtst intzik, hasonlan a miniszterekhez, minisztriumokhoz; vgezetl a dnamiszok, erk gymond a rendrsgnek felelnek meg, amely konkrt, valsgos ervel, knyszerrel megvalstja, betartatja a meghozott trvnyeket.
Az Efeszosziakhoz rt levl 1. fejezete az uralmakat az erk alatti szinten emlti. A 6. fejezetben pedig ezek alatt olvasunk mg „e sttsg vilg feletti [erszakkal] uralkodi” -rl (koszmokratoresz tu szkotusz tutu) , valamint a gonoszsg szellemeirl (ta pneumatika tsz ponriasz) , amelyek az g felett (epuraniosz) vannak. E legutbbi kifejezst a levegg (a Fld atmoszfrja) feletti egekre, az gynevezett msodik, illetve harmadik gre hasznlja a Szentrs – itt minden bizonynyal a msodik gre vonatkozik.
Ezek az angyali szintek mr valamennyien Istennel s az emberrel szemben ll, ellensges birodalomknt szerepelnek. A Stnt ugyanebben a levlben Pl gy nevezi: a leveg (levegg, lgkr) hatalmnak a fejedelme (arkhn tsz exusziasz tu aerosz), megjellve ezzel – dm buksa ta – f uralmi terlett: a Fld atmoszfrjt. Ezt – valamint azt is, hogy valamennyi nemzet fejedelme bukott angyal – altmasztja az, amit Jzusnak mondott a Stn, amikor megksrtette: „Egy pillanat alatt megmutatta neki a lakott vilg szszes orszgt, majd ezt mondta neki a Rgalmaz: »Neked adom mindezt a hatalmat s ezek dicssgt, mert tadtk nekem, s annak adom, akinek akarom…«” (Lk 4:5–7) Jzus ezt a tnyt nem tagadta.
A politika igazi irnyti
Brmilyen megalzan is hangzik szmunkra, emberek szmra: a Fldn zajl politikai, trsadalmi, vallsi s kulturlis letet sokkal mlyebben meghatrozza ezeknek az angyali fejedelmeknek a tevkenysge, valamint Isten angyalainak a beavatkozsai, az ellensges terleten vgrehajtott „kommands akcii”, mint az emberi trekvsek. Gabril angyal betekintst ad Dnielnek az gben zajl hbork menetbe: Cirus (Krosz, Kres) perzsa kirly uralkodsnak harmadik vben ltogatja meg t a hrnk, s elmondja, hogy egsz mostanig a Perzsa Birodalom felett ll angyalfejedelemmel harcolt, mgnem segtsgre jtt Michal, akivel egyttesen sikerlt ttrnik, hogy aztn az isteni zenetet elhozhassa Dnielnek. Gabril ezutn a perzsa kirlyoknl maradt, s teljesen visszaszortotta a birodalom bukott angyalfejedelmt. Majd bejelenti, hogy amikor ezzel vgez, Grgorszg angyalfejedelme jn majd, s az ellen kell harcolnia – s a fejedelmek kzl egy sincs vele, kivve Michalt.
Mikzben az gben zajlott mindez, a fldn a kvetkezk trtntek: a Perzsa Birodalom megdnttte a Babilni Birodalmat, amely hetven vvel korbban fogsgba hurcolta a zsidkat, s lerombolta Isten Templomt s a szent vrost, Jeruzslemet. Amikor Cirus hatalomra kerlt, rvidesen engedlyt adott a zsidknak a hazateleplsre, valamint a Templom jjptsre, st segtsget is nyjtott ehhez. Vegyk szre, hogy ezek az esemnyek idben pontosan egybeesnek azzal, amikor Gabril legyzi a Perzsa Birodalom felett ll gonosz angyalt, majd – mintegy annak a helybe lpve – „ott marad a perzsa kirlyoknl”, vagyis Cirusnl s Driusnl, aki a trsuralkodja volt. Ez llt teht a birodalom szokatlan „megszeldlsnek”, a zsidk melletti killsnak htterben a szellemvilgban: Gbril rejtett jelenlte s befolysa a kirlyi udvarban.
Nhny vvel ksbb azonban, Cirus uralma utn, erteljes tmads ri a jeruzslemi ptkezst: a krnyez, szintn perzsa uralom alatt ll nemzetek vdiratot, feljelentst rnak a zsidk ellen, mondvn, hogy ha felptik Jeruzslemet, akkor az egy lzad vros lesz, amely nem fog adt fizetni, s a birodalomtl val elszakadst keresi majd. A perzsa udvarban hitelt adnak a levlnek, s betiltjk az ptkezst, amely le is ll egy idre. Pontosan ekkor egy msik prfta, Zakaris nyer betekintst a szellemvilgba, s ltja, hogy Jsua fpap, a templompts kt vezetje kzl az egyik, Isten szne eltt ll, de jobbja fell ott ll a Stn is, aki folyamatosan vdolja t. Ekkor azonban az r angyala megdorglja a Stnt, majd a piszkos ruhkba ltztt Jsut tltzteti tiszta ruhba, s „eltvoltja bneit”. Lthatjuk, hogy a politikai esemnyek, a vdemels htterben (a feljelents, vdirat hberl szitn a sztn, azaz vdl szbl!) a szellemi vilgban angyalok szintjn zajl konfliktus llt.
E ltomst kveten Zakaris s Aggeus prftk felszltjk a zsidkat, hogy engedly nlkl is folytassk az ptkezst; majd levelet rnak a perzsa udvarba. A levl hatsra Drius utnanzet a cirusi rendelkezseknek, majd megtallva ket engedlyezi, st a birodalom vdelme al helyezi az ptkezst, mi tbb, anyagi tmogatst is biztost hozz. A Templom felpl, ksbb pedig a zsidk termszetfltti mdon megmeneklnek Hmn (Eszter knyve), majd a szamaritnusok (Nehmis knyve) gyilkos terveitl, s egsz Jeruzslemet helyrelltjk: Gabril mg mindig a perzsa kirlyoknl lakik.
Biztosak lehetnk abban, hogy a Fld politikai, trsadalmi, vallsi s kulturlis lett korunkban, napjainkban is ugyanilyen erteljes mdon hatrozzk meg a j s gonosz angyalok kzdelmei – s az ezekbe val betekints nlkl nem rthetjk meg pontosan, mi is trtnik krlttnk. A legtbb hv pldul szilrdan meg van gyzdve arrl, hogy a 2001. szeptember 11-ei esemnyek, a World Trade Center kt tornynak az sszeomlst eredmnyez terrortmads mgtt gonosz angyalok akcija ll, hiszen a nhny ra alatt lezajl esemnyek ember- s termszetfeletti intelligencit, ert s gonoszsgot demonstrltak, s az egsz vilg szellemi, politikai, st vallsi, kulturlis llapott – ma mg be sem lthat lptkben – gykeresen megvltoztattk.
A hrom fangyal
A hrom fangyal nevt a Szentrs kinyilatkoztatja. Kzlk is a vezet, a rabbinikus irodalom szerint „az r angyala”, s egyben a hetven nemzeti fejedelem egyike, Izrael angyala, Michal, akinek a neve azt jelenti: „Ki olyan, mint Isten?” a bukott fejedelemnek, a Stnnak a legfbb ellenfele, s ez nevben is benne van: hiszen a Stn f clja, hogy olyann tegye magt, mint Isten – s erre „vlaszol” Michal neve: ki olyan, mint Isten? Gabril a msik nagy fejedelem, – gy tnik – nem ktdik egyetlen nemzethez sem, feladata a Messisra, a megvltsra vonatkoz kinyilatkoztatsok eljuttatsa Isten embereihez. Nevnek jelentse: „Isten hse” .
A harmadik fejedelem eredeti neve Hll ben Schr volt, amely azt jelenti: Ragyog / Fnyl / Dicsr, Hajnal fia. Ezt a hber nevet (zs 14:12) fordtottk le a Szeptuaginta kszti Heszforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordtsa pedig a Lucifer nv (mindkett Fnyhordozt jelent). lzadt fel s bukott el mg az ember teremtse eltt, s kapott j nevet: hberl Sztn, grgl Diabolosz, azaz: Vdl, Rgalmaz, Ellenll, Ellensg.
Jllehet az univerzumnak azt a rszt, amelyet fggetlensgi trekvseivel elszaktott Isten uralmtl, Isten tlettel sjtotta, az angyali rendek eltt mgis csak akkor nyert minden ktsget kizr mdon bizonytst e fejedelemrl, hogy velejig gonosz, s fggetlensgi trekvsei, valamint vdaskodsai minden pozitvumot nlklznek, amikor Jzust, Isten rtatlan Fit meglte (Jn 12:31–32; 16:11). gy tnik, hogy a jogszersget vgtelenl tisztel mennyei vilgban mindaddig megillette az „rtatlansg vlelme”, hiszen a tbbiekkel egytt bejrhatott Isten jelenltbe (Jb 1:6–19; 2:1–7; Zak 3:1–2; Lk 22:31–32), s ott szt emelhetett. Voltakpp az egsz emberi dvtrtnelem nem ms, mint isteni per, kozmikus bizonytsi eljrs ellene, majd tletnek vgrehajtsa.
Rla azt is tudjuk, hogy oltalmaz kerub volt (Ezk 28:12–19). Br valamennyi bukott angyal, a nemzetek angyalfejedelmei s az egsz Fld fltt ll fejedelem, tevkenysge idnknt mgis ktdik egyes fldrajzi pontokhoz. Istennek ugyanis, amikor megkrdezte a Stnt, hogy hol jrt, rendszeresen gy felelt: „Krlkerltem s t- meg tjrtam a fldet.” (Jb 1:7) Tbbszr is betlti pldul a Babiln (Bbel) feletti vezet pozcit, majd egy ideig Trosz fejedelme (i. e. 6. szzad); aztn a Jelensek knyvnek 2. fejezete szerint a kis-zsiai Pergamonban talljuk meg a szkhelyt (i. sz. 1. szzad), ahol a vilg ht csodjnak egyikeknt szmon tartott Zeusz-oltr volt, amelyet Jnos „a Stn trnjnak” nevez; majd Rmba kltzik. Egyes bibliatantk felhvjk a figyelmet arra, hogy a pergamoni Zeusz-oltrt az jkorban Berlinbe szlltottk, s a 20. szzad els felnek esemnyeit tekintve nem lehetetlen, hogy nhny vtizedre a nmet fvros vezetst is tvette a bukott angyalok fejedelme ottani „beosztottjtl”.
A A A pergamoni Zeusz-oltr Berlinben. A „Stn trnja”?
|