|
|
Angyalok pedig vannak |
|
A „trnangyalok
gy tnik, taln az jszvetsg is altmasztja azt a rabbinikus felfogst, hogy a kerubokon, illetve szerfokon kvl mg ht, gynevezett trnangyal lthatja sznrl sznre Istent. Az si zsid nzet szerint ugyanis az sszes tbbi angyal csak a mennyei Templom fggnye mgl hallhatja az r szavt, arct azonban nem lthatjk e ht kivlasztott nagy fejedelem kivtelvel, akik kz tartozik termszetesen Michal s Gabril is (az apokrif Tbis knyve mind a htnek a nevt s feladatkrt kzli, m ez nem igazn megbzhat forrs). A Jelensek knyve is beszl a mennyei Templomrl, s az abbl kijv ht klnleges angyalrl: „Ezek utn pedig lttam, hogy kinylt a bizonytk strnak Temploma az gben, s tiszta, fehr lenvszonba ltzve, mellkn aranyvvel felvezve kijtt a Templombl az a ht angyal, akinl a ht csaps van. Ekkor a ngy llny egyike ht aranycsszt adott a ht angyalnak, amelyek tele vannak az rkkn-rkk l Isten haragjval. A Templom pedig megtelt kddel Isten dicssgtl s erejtl, s senki sem tudott belpni a Templomba mindaddig, amg a ht angyal ht csapsa be nem teljesedett.” (Jel 15:5–8)
A vilg elemei
Az eddig felsorolt angyali rendeken kvl emltst kell mg tennnk arrl, hogy a Jelensek knyve – valamint a Jzus korabeli zsidsg ltalnos meggyzdse – szerint a legfbb fldi „elemeknek” is vannak felgyel angyalaik. A Jelensek knyve emlti pldul a vizek angyalt, aki felels a Fld desvzkszleteirt, s amikor ezeket Isten haragjban mind vrr vltoztatja majd, hogy az Antikrisztus kirlysgt csapssal sjtsa, akkor „hallottam – mondja Jnos –, hogy gy szl a vizek angyala: »Igazsgos vagy, Te, aki vagy s voltl, Te szent, hogy gy tltl! Mivel szentek s prftk vrt ontottk, nekik is vrt adtl inni, hiszen erre mltk!«” (Jel 16:5–6) Ez a jelenet egybknt ismt jl megvilgtja azt a csodlatos s fegyelmezett jogrendet, amely a mennyben rvnyesl. Hiszen a vizek angyalnak feladata a Fld desvzkszleteinek rzse, ellenrzse, gy ezt a pusztt csapst a rbzott terlet ellen akr tekintlye megsrtseknt is rtelmezhette volna. m, hogy Isten irnti hsgt igazolja, visszajelzst adott, mintegy visszaigazolta Isten lpsnek, az terletre val beavatkozsnak jogszersgt. Menedzserkpzkn tantjk vezetselmletbl, hogy a felsbb vezets alsbb szinteken val beavatkozst hasonl visszaigazolsokkal kell ksrni, nehogy bizalmatlansg vagy kommunikcis zavar alakuljon ki.
Itt tennk egy rvid kitrt a „mennyei parlament” mkdst illeten. Szmos prfta kijelenti, hogy Isten nem egyedl, teljhatalm dikttorknt kormnyozza a vilgmindensget – jllehet erre minden joga s kpessge meglenne –, hanem viszonylag nagy nllsgot s tisztessget biztost hsges angyalainak, olyannyira, hogy a lersok nha mr-mr szinte demokratikus hatalommegoszts kpt mutatjk. Nabukodonozor babilni uralkodnak rlettel val megtlse s bntetse pldul „az rk vgzsbl s a szentek parancsbl” trtnik (Dn 4:14), ez a dnts teht bizonyos angyali rendektl eredt, Isten csak beleegyezst adta. Mikes prfta risi tancskozst lt, „s ki egyet, ki mst szlt hozz” , majd az egyik szellemi lny javaslatt Isten elfogadja (1Kir 22:19–23). Malakis beszmol arrl, hogy „tanakodtak egymssal az r tiszteli, az r pedig figyelt s hallgatott, s egy emlkknyv ratk eltte azoknak, akik flik az Urat” (Mal 3:16): itt sem Isten hozott dntst, hanem rhagyta azt tancsosaira. Az antikrisztusi birodalom bukst is az hozza el Dniel ltomsa szerint, hogy a mennyben „tlk ltek le, knyvek nyittatnak meg… tlk lnek, s az hatalmt elveszik, hogy megrontassk, s vgleg elvesszen” (Dn 7:10,26).
| |
|
|
rknaptr
Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:
|
|
|
|
Kapcsold irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottasknyv.
|
Kapcsold filmek
A bks harcos tja
Kis Buddha
Szamszra
Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz
Dmonok a vilg tetejn
Tibeti halottasknyv
Kundun
Tibeti jgik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tz a h alatt
Ht v Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|