|
|
BOSZORKNYSG |
|
Egyb kpessgei
2017.07.14. 12:23
A megevs
A boszorknyok hatalma ersebben rvnyeslt azokon az embereken, akiknek megszereztk egy vagy tbb ruhadarabjt. Ebben az esetben a trgyat megfztk, gy rtk el a kvnt hatst az alanyon. Ide kapcsoldik, hogy a bbjos ronts ldozatra mondtk azt is, hogy a boszorkny megette. Mondhatni akit elbb megfztek, utna megettk. A megevs s a babonval megront kifejezsek amiatt a nphit miatt kapcsoldtak ssze miszerint a boszorknyok meglik s megeszik az embereket. Ez a hit a boszorknyldzs korszakra talakult metaforikus orgikk, az rdggel a fszerepben, ahol az embereket csupn sznleg lik s eszik meg, azonban a meglt s megevett ldozatok ksbb megbetegszenek s elpusztulnak.
Hans Baldung Grien: Boszorknyok
A megfvels
A boszorknyoknak igen szles kr kapcsolatuk volt a babbal, fvekkel, kgykkal, bkkkal. A megfvels kijelents boszorknyos cselekedetre utalt, mely "fveket hasznl rtatlan sziveknek megbjolsra." A nyugati boszorknyok a kgykat, bkkat s egyb cssz-msz llatokat hasonlan a fvekhez kotyvalkok, mrgek elksztshez hasznltk. Magyarorszgon a boszorknyok megfztk s megettk ezeket az llatokat. gy a kgyt-bkt kilt r mondsunk valjban a boszorknysggal val megvdolst jelentette a kzpkorban. A rkilt nmagban pedig szintn gyakran hasznlt kifejezse volt ugyanennek. A babvetssel nmasgot s vaksgot lehetett okozni az ldozatnak.
A fejs
A fejs motvuma is felmerl a boszorknyokkal kapcsolatban miszerint a boszorknyok meg tudtk csapolni a klnbz nvnyeket, hogy lt fakasszanak bellk, pldul "csapra vertk a szltkt", vagy "megfejtk az gost" (gat).
Az rdg cimbori
Akire rdgt kiltottak azt A vddal illettk. Hiszen a boszorknyok az rdg szereti, leszrmazottai, gyakran mindkett egyszerre, s gy "az rdg gyban szletett"- hangzik el a szidalom mely szintn boszorknyvd. Ide kapcsoldik az rdgadta kifejezs is.
A kutya s az utazs
Szintn a boszorknyhoz kapcsoldik az ebadta s a kutya teremtette kifejezs is. A nphiedelem szerint ugyanis a boszorkny sokszor kutyv vltozik, gy gyakran a boszorknyokat ebeknek is hvjk a perekben. Taln ezrt van, hogy a szsz forrsokban a boszorknyokat Hundsart-nak, kutyafajzatnak nevezik. Mivel az adta, teremtette szavakhoz ilyen gonosz dolog kapcsoldott szigoran tiltottk az ezekkel a szavakkal val kromkodst. Mg a kutyatmhoz kapcsoldik, hogy eljutni ezekre a szabbatokra (rdgi orgikra) nem volt egyszer hiszen be kellett kenekedni mindenfle zsrral, hjjal pldnak okrt kutyahjjal. A "kutyazsrral kenekszik" rossz embert jelentett Kiskunhalas krnykn, egyb vidkeken pedig a "kutyazsrral van megkenve" szlst a zsugori, ravasz emberre hasznltk s hasznljuk ma is, mint minden hjjal megkent alak, azaz aki rt mindenfle huncutsghoz, gonoszsghoz. A boszorknyok piszkafn, vasvilln, pemetn, emberen(!) vagy azsagon jrtak. Az azsag sz jelentst ma mr nem ismerjk, de arra az emberre hasznltk, aki az tjt vratlanul gyorsan megjrta. Az emberen val lovagls a lv tevs (megkts?) motvuma. Elbolondt, levesz a lbrl, akarata al hajt, ezekben a kifejezsekben az asszony hajtja uralma al a frfit.
A farkas
A boszorkny nemcsak kutyv, hanem farkass is t tudott alakulni. Az embertrsai jszgt farkas kpben pusztt boszorknyt kldtt farkasnak hvtk. A nmet mondkban igen lnken l a farkasember mtosza s hozznk is onnan jtt t. A kldtt farkas elnevezs azrt lehet, mert vagy az rdg kldi az emberisgre vagy a haragos ember a msik jszgra.
Az rdg
A kldtt rdg kln eset. A boszorkny gyakorlatilag kap egy kln, sajt kisebb rdgt akivel szerzdst kt s ez az rdg a tovbbiakban segteni fogja. A gcseji fdi rdg inkbb egy kisebb koboldra vagy manra hasonlt, mint rdgre. Segdkezik a hzimunkban, vigyz az llatokra, satbbi. Az ilyen rdggel br emberre mondtk, hogy rdge van.Manapsg a szerencss ember e megtisztel cm, hogy rdge van, teht boszorkny.
| |
|
|
rknaptr
Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:
|
|
|
|
Kapcsold irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottasknyv.
|
Kapcsold filmek
A bks harcos tja
Kis Buddha
Szamszra
Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz
Dmonok a vilg tetejn
Tibeti halottasknyv
Kundun
Tibeti jgik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tz a h alatt
Ht v Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|