Boszorknyldzs trtnete
2017.07.14. 12:42
A keresztnysg korai idszakban a pogny hit kveti az egyhz ellensgeinek, vetlytrsainak szmtottak. Ezrt a rgi valls isteneit az j valls rdgeinek nyilvntottk. Azokat pedig, akik nem trtek t az j hitre, a Stn hveinek tekintettk.
„ |
Ha valami boszorkny talltatik, vigyk a birk trvnye szerint az egyhz eleibe s bizzk a papra, hogy bjtltesse s oktassa hitben: bjtls utn pedig menjen haza. |
” |
– Szent Istvn kirly dekrtomainak msodik knyve[7] |
A keresztnysget el nem fogad emberek ellen valsgos hadjrat indult. A pogny vallsok varzslit, javasembereit, jvendmondit azzal vdoltk, hogy termketlenn teszik az asszonyokat s az llatokat s rontst kldenek a termsre.
Ktfle mdon klnbztettk meg a boszorknyokat:
-
striga „seprs boszorkny” – a keresztnysg felvtele eltti idkbl szrmaz nphit szerint egyes asszonyok jszaknknt llatok alakjt ltik magukra s az alvk vrt szvjk, elevenen felfaljk ket vagy nyomaszt ltomsokat okoznak nekik („lidrcnyoms”)
-
malefica (nnem), ritkbban maleficus (hmnem) – jelentse „ront”, „rt” – ez volt a tulajdonkppeni ni boszorkny vagy frfi boszorknymester, jvendmondssal, "rontssal", varzslssal foglalkoz ember, illetve akit ezzel gyanstottak.
A boszorknysgot klnbz tpusokba soroltk:
-
rdngssg,
-
ronts,
-
mregkevers,
-
jvendls,
-
igzs.
A boszorknyperekben a boszorkny fogalomba, beolvasztottk s vegytettk a kzpkori hiedelemvilg szereplinek tulajdonsgait, gy egy tmrtett, sszetett fogalom alakult ki.[8]
A 15–18. szzadi eurpai boszorknyldzsek[szerkeszts]
1484-ben VIII. Ince ppa kiadta a Summis desiderantes affectibus kezdet bullt a boszorknysg ellen. A sokflekppen magyarzott ppai bulla mindenekeltt rszletesen felsorolja, hogy a boszorknyok mifle rtalmas gonoszsgoknak a szerzi. Azutn teljes hatalmat adott az inkviztoroknak perbefogsokra, s egyszersmind utastotta a papsgot, hogy a szszkrl vilgostsk fel a npet a boszorknyok zelmeirl.
„ |
„... Nagy szomorsggal vettk hrt s minden svrgssal azon vagyunk, hogy megsznjenek azok a jelensgek, hogy Nmetorszg dli rszeiben, tovbb a mainzi, trieri s klni rseksgekben sok, mindkt nembli szemly, elfelejtkezve sajt dvrl s elfordulva a keresztny hittl, gonoszsgokat mvel az rdgkkel, akik velk mint incubusok s succubusok (frfi vagy ni szerelmi partnerek) keverednek, varzslataikkal, nekeikkel s egyb babons cselekedeteikkel, bnnel s gonosztettel elpuszttjk, megrontjk az asszonyok jszlttjeit, az llatok kicsinyeit, a fldek termst, a szlt s a gymlcst, a frfiak a nk s az llatok mindenfle fajtjt … A frfiakat megakadlyozzk a nemzsben, az asszonyokat a szlsben, tovbb a frfiakat s a nket abban, hogy eleget tegyenek hzastrsi ktelessgknek … Ezenkvl mg eskszeg szjjal megtagadjk a keresztny hitet, amelyet a szent keresztsgben vettek fel, s az emberisg ellensgeinek bztatsra nem rettegnek szmtalan knnyelmsget, bnt, illetve gonosztettet elkvetni. Ezzel veszlybe sodorjk lelkket, megsrtik az Isten felsgt, felhborodst keltenek nagyon sok igazhit emberben s a keresztnyek szmra csak rtalmas pldkat nyjtanak. A fentiekre tekintettel, kvetelsnknek eleget tve, attl a szndktl vezrelve, hogy elhrtsunk minden, az inkviztorok munkjt gtl akadlyt, s hogy megfelel eszkzkkel vdjk meg az rtatlan lelkeket az eretneksgtl s ezen mrgek pusztulstl, gy hatroztunk, hogy inkviztorainkat feljogostjuk a fenti romlottsgban s szrnysgekben vtkes szemlyek megjavtsra, bebrtnzsre s megbntetsre..." |
” |
– Summis desiderantes affectibus kezdet bulla a boszorknysg ellen[9] |
A boszorknysgot feltr legjelentsebb m Heinrich Kramer tollbl, a Malleus Malleficarum (Boszorknyprly, Hexenhammer)
Istentlet, a vzprba, azaz boszorknyfrszts, ha nem merlt el az rdg segtette, ha elmerlt rtatlan, elengedhet
Boszorknyfrdets a kzpkorban, a vdlottat szkre ktztk, s a kznsg szeme lttra vzbe lgattk, ha nem fulladt meg, akkor a Stn segtette, ha megfulladt, a bnei hztk le[10]
A bulla kiadst kveten, 1486-ban kt nmet Domonkos-rendi szerzetes, Heinrich Institoris Kramer (institor) s Jakob Sprenger inquizitor egy boszorknyellenes knyvet adott ki Malleus maleficarum („Boszorknyok prlye”) cmmel.
„ |
Malleus maleficarum in tres divisus partes, in quibus Concurrentia ad maleficia, Maleficiorum effectus, Remedia adversus maleficia, Et modus deniq; procedendi, ac puniendi Maleficos abundè continetur, pracipuè autem omnibus Inquisitoribus, et divini verbi Concionatoribus utilis, ac necessarius … |
” |
– Malleus maleficarum (Hexenhammer |
A knyv annak ellenre ltott napvilgot, hogy a kiadsra nem kaptak engedlyt a klni teolgiai egyetemtl. A knyv rendszerezte a boszorknyokkal kapcsolatos tudnivalkat s hatrozottan felszltotta az embereket a boszorknysg ldzsre. A szerzk a knyvben kijelentettk, hogy a boszorknyok ltezsben ktelkedni ldzend eretneksg. Rszleteztk a varzsls fajtit, eszkzeit s tancsokat adtak, hogyan lehet vdekezni a ronts ellen, s hogyan lehet annak kvetkezmnyeit megsemmisteni. Ajnlsokat rtak a boszorknyok ldzsnek mdszereirl. A m szerint a boszorknysggal megvdoltak egyhzi s vilgi brsg el tartoznak llni, de ha egyttal eretnekeknek is bizonyulnnak, akkor az inkvizci el kell kerlnik.[11] A Malleus Maleficarum hatsra Eurpa nyugati feln (Nyugat-Eurpa, Dl-Eurpa, a mai nmetterletek s szak-Eurpa) hossz s igen kegyetlen boszorknyldzs vette kezdett, az inkvizci tmegesen tartott gynevezett boszorknypereket. Az ldzsekben jelents szerepet jtszott az ezidtjt kialakul ngyllet is.
„ |
Minden boszorknysg a test vgyaibl ered, amely a nben hatrtalan. A nk ingadozbbak hitkben, mint a frfiak, knnyebben befogadjk a kls hatsokat, azonkvl fecsegk, s kptelenek eltitkolni egyms ell gonosz fortlyaikat, s minthogy gyengk, titkos eszkzkhz folyamodnak, hogy nyerhessenek…. A havivrzs idejn annyira teltve vannak nedvekkel, hogy fortyog a vrk. Llegzskor mrgez pra rad ki az orrukbl s szjukbl, s brkit megbabonzhatnak. Hitk gyenge, s ez vezet a boszorknysghoz. |
” |
– Malleus Maleficarum |
A boszorknyjelensg lnyeges rsze volt a szexualits. gy tartottk, hogy az rdggel val nemi kzsls a boszorkny erejnek a legfontosabb forrsa, s az ltaluk okozott csapsok nagy rsze is szexulis termszet: impotencia, termszetellenes szenvedlyek, a hzasfelek kzti viszly s termketlensg.[12] A boszorknysggal megvdolt emberek az esetek tbbsgben becsletes keresztny nk s frfiak, egyedl maradt zvegyek stb. voltak, akiket szpsgk, rdekldsi krk, megkzelthetetlensgk, netn esetleges szakmai tudsuk miatt (pldul bbaasszonyok, akiknl tl kevs jszltt halt meg, vagy fvesasszonyok) az ket krlvev kzssg megblyegzett s kivetett. Az egyhzi brsghoz a kzssgek vilgi vezeti nyjtottk be a perkrelmeket.
A hivatalos hhrok ltal vgrehajtott tlet ltalban mglyn val elgets volt, amit nyilvnosan hajtottak vgre. Az embereket ezzel is az adott kzssg ratlan trvnyeinek betartsra figyelmeztettk, hogy tvol tartsk magukat a "gonosz lelkektl, kik asszony emberi formban frfiakkal kzslnek s bujlkodnak".[13]
Mg a legnagyobb boszorknyperhullm elindtsa az emltett Domonkos-rendi inkviztorok nevhez fzdik, addig a boszorknygetsek ellen elssorban jezsuita szerzetesek emeltk fel a hangjukat, de ennek sokig sem az egyhzi, sem a vilgi hatsgok krben nem lett hatsa (st maguk is sokszor meneklni knyszerltek a bosszbl a nyakukba akasztott perek ell).
Az els btor hangot a renesznsz blcsel, Cornelius Agrippa,[14] illetve tantvnya, a klvinista Johann Weyer kpviseltk mveikkel De praestigiis daemonum, azaz A dmonok szemfnyvesztsei).[15] Utbbinak az t rt tmadsok miatt el kellett meneklnie lakhelyrl, Dsseldorfbl. Anton Praetorius megfogalmazta 1602-ben a boszorknyrlet s a knzsok ellen rott knyvt „Grndlicher Bericht von Zauberey und Zauberern“ (Rszletes tanulmny varzslatokrl s varzslkrl) cmmel. Wierus mvt hrom jezsuita, Adam Tanner, Paul Laymann, illetve Friedrich von Spee folytatta. Von Spee, akit a jezsuitk hivatalos gyntatjaknt a boszorknyperekben eltltek szolglatra rendeltek ki, ltva az rtatlan eltltek tmegt fiatalon megszlt. Tapasztalatait a Cautio criminalis cm akkori „bestsellerben” rta meg – amit csak nvtelenl mert megjelentetni. A Wierus krhez tartoz ms protestns teolgusok is tiltakoztak az embergetsek ellen (pldul Balthasar Bekker: Az elvarzsolt vilg cm rsban).
Nhny helyen mg llatokat is vgeztek ki, mert azt hittk, hogy llat testbe bjt a boszorkny. Ez az idszak j alkalom volt a hatalmon levk szmra is, hogy leszmoljanak politikai vagy csaldi ellensgeikkel, illetve azokkal akiket irigyeltek.
Francisco de Goya y Lucientes festmnyei |
Boszorknyszombat (Aquelarre or El gran cabrn)
|
|
Goya 1820-ban Quinta del Sordo, vagyis a sket hza falra festette meg az n. „fekete festmnyeket”, szm szerint tizenngyet, kztk a Boszorknyszombat cmt is, amelyekbl ht a fldszinten, ht pedig az emeleten kapott helyet[16]1814-ben perbe fogta az inkvizci „A meztelen Maja” cm festmnye miatt, ami a spanyol festszetben mindaddig szokatlan ni meztelensg brzolsa miatt trtnt.
|