A karma mkdse a gyakorlatban
2017.07.20. 07:03
A vilg egy nagy, szerves sszefondott lethalmaz, ami meghatrozott, nha logikus, mskor ltszlag kaotikus rendszerben mkdik. Addik a krds: kell-e foglalkozni ennek a mkdsnek a trvnyszersgeivel?
Voltakppen nem, a dolgok nagyszeren mennek akkor is a maguk tjn, ha az embernek fogalma sincs a mirtekrl. Ettl mg lehet valaki erklcss, okos, szorgalmas, vagy ppen rablgyilkos hazug csibsz, vagy brmi. Egy id utn viszont - ahogy az ember eszkzei (persze nem fizikai eszkzkre kell gondolni) fejldnek - megn a bels tudatossg s igny a tudatos cselekvsre. Az ember szeretn tudni, mirt mennek gy a dolgok, ahogy, s hol van ebben a rendszerben. Sok tvelygs s fjdalom megsprolhat, ha az ember odafigyel arra, mi is trtnik vele s a krnyezetben. Van erre egy kpletes plda: kpzeljk el, hogy valaki sodrdik a folyban... nem fullad meg, mert kaplzik, de a vz sodorja, nekicsapja sziklknak, lehzza, majd feldobja az rvny, homokpadra sodorja az r, vagy sebesen viszi elre...mindenfle hatsok rik, de nem tud ellenk mit se tenni, mert csak jtka az elemeknek. Ha az illet mr tud jl szni, akkor kevesebb baj ri, mert ki kpes kerlni sziklkat, el tud jnni egy homokpadrl, s ltalban kpes egytt mozogni a fsordrssal. A legjobb viszont annak, aki tudja, hogy mirt van a folyban, honnan jn a foly, hova akar eljutni s ehhez mit tud segtsgknt felhasznlni. Az ilyen ember jl szik, ismeri a foly minden csnjt-bnjt, az rvnyek termszett, a sziklk helyt, a homokpadra jellemz vzfodrozdst, ... mindennel tisztban van s ezltal semmilyen meglepets sem ri a folyban: tudja, hova akar eljutni, s ehhez felhasznlja a foly erejt, cltudatosan kerli el a fjdalmas lmnyt okoz sziklkat s gy szik az rral, hogy ura marad helyzetnek. Felesleges srlsek nlkl ri el cljt, hamarabb, mint az, aki sszeverten, vzzel telve, flholtan sodrdik ktannyi hnyds utn partra ugyanott. gy igaz ez az letre is; lehet benne vakon botorklni s pofonok tjn tanulni a helyes viselkedst s lehet tudatosan, odafigyelve jobb, fejlettebb kpeznnk magunkat.
nnyi bevezet utn nzzk, hogyan kpzeli el a teozfiai felfogs a vilg keletkezst s mkdst. Ebben a vonatkozsban vissza kell mennnk a rgi indiai filozfikhoz, mert a legrszletesebben azok vilgtjk meg a szmunkra jelenleg rdekes fogalmakat s trtnseket.
Kezdjk az istenfogalommal. A teozfiai felfogs lnyegben az indiaiak Parabrahmanjt fogadja el. Errl a legfontosabb azt tudni, hogy a definicija vgtelenl egyszer: a Parabrahman (= Isten) az a valami, ami mindennek okozja, de maga nem okozat. Teht az a kiinduls, aminek nincs oka. Az a meghatrozhatatlan, ami mindent tartalmaz, ezrt nincsenek is tulajdonsgai. Minden tulajdonsg valami minsget fejez ki, de a vgtelennek, a mindent magban foglalnak ilyen korltai nincsenek. Ez a Valami annyira elvont s meghatrozhatatlan, hogy egy sz illik csak r: az Egyetlen. Az Egyetlennek kt llapota van; egy megnyilvnulatlan s egy megnyilvnult. Amikor megnyilvnul, akkor keletkezik a vilg. Amikor nem nyilvnul meg, akkor nem tudjuk, mi van. A fizika nagyon kpletesen lerja ezt a megnyilvnulst a Nagy Bumm elmletben: elszr van a nagy semmi, aztn egy pillanat alatt berobban a trbe az anyag s az energia, s mris ltrejtt a vilg. Ms megkzeltsben ezt kpletesen gy jelenti meg HPB, hogy a tr Isten egyik statikus formja, az id meg a dinamikus forma.
Teht Isten az anyag s az energia manifesztlsval megnyilvnul s megalkotja a finom- illetve durvaanyagi vilgot. Igen, de hol a lak? Ha van anyagi aspektus, kell lennie nem anyaginak is. Van is; ez a szellem. Nem megynk most mlyebben ebbe bele, elg annyit megjegyeznnk, hogy az anyag s a szellem egymstl elvlaszthatatlanok, amg a vilgban tartzkodnak, ugyanis a szellem csak az anyagon keresztl tud fejldni. A vilgot trvnyek igazgatjk. Ezek egyike az analgia trvnye, amit legszebben a hermszi axima fejez ki: "amint fenn, gy lenn, amint kint, gy bent, amint kicsiben, gy nagyban". A szellemben rejlik Isten kpe kicsiben... Isten, miutn megalkotta a vilgot, szeretn mindazt a sok lehetsget megvalstani, ami a vilgban rejlik. Ezt nmaga megsokszorozsval teszi meg: kibocst magbl - szellemi aspektusbl, az Atmanbl - isteni szikrkat s ezek a szikrk reprezentljk azt a megannyi lehetsget, amik a teremtett vilgban rejlenek.
Nos, amikor Isten egyik megnyilvnulsi formja - kibocstja magbl a dzsivtmkat (az isteni szikrkat), voltakppen nmagt sokszorozza meg s kldi millirdnyi latens individuumknt az anyag vilgba. Ez a sok millirdnyi (de nem vgtelen szm) identits-kezdemny gyakorlatilag megannyi receptor, ami az anyaggal val klcsnhatsok eredmnyeit gyjti, hasznostja s maga is fejldik ezltal, de az anyagvilgokban val tapasztalsok sokasgval manifesztlja az Atmanban lehetsgknt megbv sokflesget. A dzsivtma szempontjbl egy lehetsg, egy pici katona, aki tarsolyban hordja a marsallbotot; minden tapasztalssal csiszoldik, fejldik, minden hats, ami ri, elhv valami konkrtat a benne rejtez elvontbl. Kezdetben a dzsivtma a legsrbb anyagban, a fizikaiban kezdi "nll lett", az svnyvilgban. Itt mg sz sincs finomanyagi testekrl, ezek csak a fejlds magasabb lpcsin alakulnak ki. Az svnyi lt a magasabb szervezeti struktrk ptst kszti el, ez egy meglehetsen hossz, passzv, de nem kihagyhat llapot. Minl bonyolultabb vlik a szervezet, amit a dzsivtma (nevezzk mondnak) az anyagvilgban val haladsval felpt magnak, annl bonyolultabbak a krlmnyek is, amik segtik elrehaladst. Az svnyvilg a maga fizikumval a szunnyads idszaka, a fejlds a nvnyvilgban kezd rzkelhet mretet s formkat lteni. A nvnyeknek mg nincs lelkk, br az alsbb asztrlis mkds kezdemnyei mr megmutatkoznak rajtuk; reznek bizonyos fjdalmakat, flelmeket, emcikat kpesek felfogni. A nvnyvilg elhagysval marknsabb vlik az asztrltest s elszr a csoportllek alakul ki a hasonl - immr llati - egyedek csoportjban. A haladbbak individualizcijval egyre inkbb cskken a csoport nagysga s vgl a mond egyni llekkel s a hrom emberi testtel megkezdi azt a sorozatot, ami az emberi fejldst foglalja magban; az jjszletsek ltali vltozatos letek abszolvlst.
A hrom emberi test az ltalunk "test"-nek nevezett fizikai, amivel az ember ltalban azonostja magt, az asztrlis, s a mentltest. A fizikai test kt rszbl ll; a durva fizikai testbl, ami a hs-vr-csont-ideg...stb halmazt jelenti, valamint az tertestbl, ami egy energiahalmaz, s magba foglalja, valamint mkdteti a fizikai testet. Ezt lehet is ltni, ha az ember ellaztott szemekkel nz a msikra (kb egy-kt centis vilgosabb kontr a test krl). Az asztrltest egy (az azt ltk elmondsa szerint) egy villdz, vltoz klsej burok, amiben az sztnk, rzsek s az rzelmek kapnak helyet, a mentltest pedig egy tbb-kevsb szrks-fehres gmbforma, ami a mentlis, vagyis gondolati tartalmakat foglalja magba. Az ember komplex egszknt mkdik, teht ezeknek a tartomnyoknak az ingereire is kpes reaglni gy, ahogy a fizikai test is a fizikai, illetve kmiai termszet ingereket veszi, de csak msodlagosan (a nem fizikai testeken keresztl) tudja a msfajta hatsokat szlelni. Az asztrl- s mentltest a finomanyagi vilgok finomanyagi termszet ingereire rzkeny s befolysolja ezltal mkdsnket, mgha ennek ltalban nem is vagyunk tudatban. Ezek a finomanyagi hatsok tbbflk lehetnek, az egyszerbb energitermszetektl kezdve (ilyen pldul a reiki) az elementlokon keresztl az ezen vilgokat lak ms lnyek okozta behatsokig. Kt fogalmat kell mg tisztznunk; a reinkarncit s a karmt.
A reinkarnci sz szerint jra testetltst jelent s az egyik nagy, a vilgot mozgat trvny, a periodicits egyik megnyilvnulsa. A periodicits azrt nagy trvny, mert egyike a vilg alap-ptkveinek. Minden periodikus alapokon pl fel, kezdve a vilg ltn-nemltn, a termszet krforgsainak vltozatos egyhangsgn t az egyni analgiig; testek szletnek, elmlnak, majd jra szletnek s jra elmlnak. Mindenben megnyilvnul egy lassan vltoz peridus, ami lnyegben megad egy lland smt, amire jra meg jra egy az elzhz hasonl, de mgsem ugyanaz a felptmny kerl. Ez a mgsem ugyanaz az a pici" tbblet, ami miatt rtelme van az egsznek; ez ugyanis a fejlds. Minden fejldik, vagy lassan, vagy gyorsan, de az egyszerbbl a bonyolultabb, illetve a fejlettebb fel halad. Ennek a fejldsnek az egyik nagy kereteszkze a reinkarnci, ami a legkzelebbi elads tmja lesz Minket ma az a mechanizmus rdekel, aminek a vezrlsvel ez a periodikus folyamat - mint egy nfenntart rendszer - vgbe megy. Ez a vezrls a karma. A karma sz cselekedetet jelent s az akci-reakci trvnyt jelenti, persze kozmikus mretben (figyeljk meg: itt is analgia van a kis s a nagy rendszerek kztt). A trvny alapja az, hogy minden hatsra rkezik egy ellenhats, minden tettnek van egy eredmnye, brmilyen cselekedetre kvetkezik egy azonos nagysg s tlts ellen-cselekedet. Voltakppen nincs ebben semmi csodlatos, ha egy picit is belegondolunk, hogy a vilg - brmilyen nagy is - de vges, mind idben, mind anyagban s energiban. Egyszer, a "teremtskor" a Parabrahman megnyilvnul egy bizonyos mennyisggel, amibl az egsz rendszer gazdlkodik az egsz ciklus alatt. Brmilyen kimozduls brmely irnyba a rendszeren bell marad s kifel semmi nem vltozik. Igaz, nincs is "kifel", mert a rendszer zrt (egy Istennek egyszerre csak egy teremtse van), teht minden ert kvet egy ellener, ezltal az ered nulla lesz. Visszatrve a karmra: minden cselekedet szl egy msikat, minden okot kvet egy okozat. Ha felttelezzk, hogy a rendszer igazsgos - mr pedig semmi okunk nincs az ellenkezjt (tudniillik hogy Isten nem igazsgos) felttelezni - akkor teljessggel elfogadhat, hogy minden cselekvsnek van egy azzal arnyos kvetkezmnye. Ezeket a kvetkezmnyeket a vizsglt szemlyre, csoportra, vagy rendszerre vonatkoztatva nevezzk karmnak. A karma teht egy cselekedet esszencija, amiben egy a cselekedetre s az elindtra jellemz informci (tlts) van
|