|
|
let az let utn |
|
Mi a reinkarnci?
2017.07.20. 07:03
A llekvndorls (ms szval reinkarnci) elssorban teozfiai s antropozfiai szellemi irnyzatokra jellemz antropolgiai nzet, amely szerint az ember (ms nzet szerint: ltalban az llnyek) lelke halluk utn bizonyos id elteltvel j emberi (ms nzet szerint: emberi vagy llati) testben ismtelten megszletik. Egyes keleti vallsok szerint az jjszletsek sorozata, a szanszra mindaddig folytatdik, amg az egyre tkletesebb letek sorn az egyn meg nem szabadul a karmjtl, s el nem ri a nirvna llapott.
Bizonyos termszeti npeknek is vannak a szakirodalomban reinkarnci nven emltett hiedelmeik (egyes eszkim [1] s ausztrl bennszltt csoportok[2]), ezeknek sok olyan sajtossga lehet, amely a keleti vallsoktl eltr. Pldul (a reinkarnciban val hit meglttl vagy hinytl fggetlenl) a termszeti npek – igencsak vltozatos – hiedelemvilgnak nem felttlenl rsze az, hogy az egyni rdemnek kiemelt jelentsge lenne a halott tovbbi sorsnak alakulsban.[3] Az egyes csoportok elkpzelsei nagy vltozatossgot mutathatnak, mg akkor is, ha rokon nyelvet beszlkre szortkozunk. Pldul mg a rz eszkimknl s a karibu eszkimknl reinkarnci jelleg elkpzelsekkel tallkozhatunk, addig ms eszkim csoportok szerint a hall utn egy msik vilgban folytatott lt kvetkezik.[4] Az les szembelltst finomtja az, hogy sok eszkim kultrban az embernek tbb lelket tulajdontanak,[5] ld. mg ketts llek kpzet.
A reinkarnci antropozfiai megkzeltse [szerkeszts]
A Rudolf Steiner ltal alaptott antropozfia szerint az ember testbl, llekbl s szellembl ll. A test az trklsnek, a llek a karmnak, a szellem pedig az jratesteslsnek, a reinkarncinak van alvetve. Nem a llek reinkarnldik, szletik ismtld mdon testbe, hanem a szellemet hordoz individuum, az emberi n, mgpedig a lelkileg meglt karmnak megfelelen. A termszet egyb birodalmaiban nincs reinkarnci, ezrt az ember kizrlag emberknt testeslhet csak meg. (Az llatok nem reinkarnldnak, mert nincs individulis njk. Minden llatfajnak egyetlen individuuma van, aki a faj egyedeinek testeit nem hagyja el soha. Ha mgis elhagyja, akkor a faj kihal, vagyis az llati csoport-n fldi testek, llati egyedek nlkl l tovbb a lelki vilgban.)
Az ember magasabb nje, individuuma reinkarnldik, nem a szemlyisg. A testbe szletett ember a testi lete rvn egy alacsonyabb nt fejleszt ki a magasabb n msaknt, akit szemlyisgnek nevezhetnk. A szemlyisg azonban minden hall utn elveszti ltt, felolddik a vilgban, mikzben a hozz tartoz, illetve a benne lv lelki s szellemi lmnyeket a magasabb n a hall s jraszlets kztti idben magba pti, mely ltal az individuum egyre gazdagabb vlik s tovbb fejldik.
Az ismtld megtesteslsek kztti id nagyon sok mindentl fgg, de alapveten tbb szz (kb. 700-800) v telik el kzttk. Sok kivtel is akad. A megtesteslsek kztti idtartam s testet lts idpontja sok mindentl fgg. Fgghet a kor sajtos viszonyaitl; a fldi, termszeti, kulturlis viszonyok vltozsnak mrtktl s sebessgtl; magnak az individuumnak a legutbbi fldi lettl, lmnyeitl, meghisult szndkaitl. Pldul egy gyerekkori hall utn viszonylag csak rvid id telik el az jabb testet ltsig. A jelenlegi korban egybknt ltalban kevesebb id telik el kt megtestesls kztt, aminek az az elsdleges oka, hogy a kls, materillis, technikai fejlds klnsen felgyorsult. 100 v elteltvel annyira megvltozik az ember mestersges krnyezete, hogy egy jbli fldi letben annyi j tapasztalatot szerezhet az ember, mint rgebben taln egy 800 v utn bekvetkez inkarnciban sem. (Ez magyarzatot ad a fldi npessg jelenlegi nagy szmra is.) A reinkarnci az emberi fejldst szolglja, ami egyrszt a minden embert rint vltozsokon, msrszt az egyedi lmnyek meglsn alapul. Eszerint az ember korszakrl korszakra kisebb vagy jelentsebb mrtkben eltr tudatllapotokat l meg. A szablyos fejlds rdekben minden ilyen tudatllapotot meg kell tapasztalnia, ezrt nagyjbl a tavaszpont precesszis mozgsnak 1/12-nyi ideje (kb. 2160 v alatt) alatt legalbb ktszer meg kell testeslnie, tbbnyire egyszer frfiknt, egyszer pedig nknt. (Lsd mg: kultra.) Msrszt az egyni karma kiegyenltse, az egyni sors is jabb s jabb reinkarncikat tesz szksgess.
Jelenleg az emberi fejlds reinkarncik sorozatban trtnik. Ez nem mindig volt gy. A testet ltsek sora a tvoli mltban kezddtt s egy nem is olyan tvoli jvben meg fog sznni. De az ember a megtesteslsek eltt is ltezett s ezek megsznse utn is ltezni fog, csak ms ltfomkban.
Az antropozfia gyakorlati tmutatsokkal, lelki-szellemi gyakorlatokkal is szolgl sajt korbbi inkarnciink megismersre. Tbb ismert szemlyisg individuumnak elz megtesteslseit is lerja
| |
|
|
rknaptr
Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:
|
|
|
|
Kapcsold irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottasknyv.
|
Kapcsold filmek
A bks harcos tja
Kis Buddha
Szamszra
Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz
Dmonok a vilg tetejn
Tibeti halottasknyv
Kundun
Tibeti jgik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tz a h alatt
Ht v Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|