Gynnt sztra
2017.07.20. 12:18
GYMNTVG, MAHJNA SZTRA AZ NFELLML MEGISMERSRL
Hdolat a Magasztosnak, az nfellml Megismersnek!
Magam hallottam egy alkalommal. Egyszer a Magasztos ppen Srvasztban, a Dzsta-ligetben, Anthapindada parkjban idztt az ezerktszztven koldust szmll gylekezet s rengeteg nagyra hivatott tklyharcos trsasgban. Reggel magra lttte felscsuhjt, fogta alamizsns szilkjt s bement a vrosba koldulni. Srvasztbl visszatrve a kapott telt elfogyasztotta, elrakta szilkjt, letette felscsuhjt s lbat mosott. Ezutn a szmra elrendezett lhelyen keresztbetett lbbal letelepedett s testt egyenesen tartva, felidzte ber emlkezett.
Egy id mlva a koldusok gylekezni kezdtek a Magasztos krl. Sorra leborultak eltte, hromszor megkerltk jobb kz fell, s mellje telepedtek. Trtnetesen a tiszteletremlt Szubhti is helyet foglalt a trsasgban. Egyszer csak a tiszteletremlt Szubhti felllt, s felscsuhjt vlln tvetve, jobb trdt a fldre helyezve, sszetett tenyert a Magasztos fel hajltva gy szlt hozz:
– Milyen csodlatos, Magasztos: A teljesen megszabadult s megvilgosult Tathgata a lehet legnagyobb
segtsggel segti a nagyra hivatott tklyharcosokat, a lehet legnagyobb megbzatssal bzza meg a nagyra
hivatott tklyharcosokat! Milyen csodlatos ez, Szugata! Magasztos! Aki a tklyharcosok kocsijra
felszll, hogyan llja meg a helyt, hogyan gyakoroljon, hogyan tartsa fken a gondolatait?
A Magasztos erre gy vlaszolt:
– gy bizony, Szubhti! gy van, ahogy mondtad: a Tathgata a lehet legnagyobb segtsggel segti, s a lehet legnagyobb megbzatssal bzza meg a nagyra hivatott tklyharcosokat. Nyisd ki jl a fled s figyelj rm, Szubhti! Elmondom neked, hogy aki a tklyharcosok kocsijra felszll, hogyan llja meg a helyt, hogyan gyakoroljon, hogyan tartsa fken a gondolatait.
– gy lesz, Magasztos – grte Szubhti, s a Magasztosra hallgatott.
1. A tudat felbresztse
– Szubhti! Aki a tklyharcosok kocsijra felszll, a kvetkez gondolatot bressze fel magban: „Juttassam el a maradktalan nirvna tartomnyba az sszes llnyt, ahnyan csak a lnyek tartomnyaiban a lnysg fogalma ltal felfoghatk, ahnyan csak a lnysg kpzete rvn elkpzelhetk; szlessenek tojsbl, anyamhbl, meleg nedvessgbl, vagy akr termszetfeletti mdon; legyenek formsak vagy formtlanok, eszmletesek, eszmletlenek, vagy sem ezek, sem azok! Miutn e felmrhetetlenl sok lnyt nirvnba juttattam, egyetlen lny sem lesz, aki nirvnba trt. S hogy mirt? Azrt, Szubhti, mert ha a tklyharcosban felmerl az llny kpzete, nem rdemli meg a tklyharcos nevet! S hogy mirt nem? Azrt, mert nem nevezhet tklyharcosnak az, akiben nmaga kpzete, az llny kpzete, az let kpzete vagy a szemlyisg kpzete felmerl.
2. Az nfellmlk gyakorlsa
– Tovbb, Szubhti, a tklyharcos dolgokra nem alapozva adakozzon, semmire sem alapozva adakozzon;
lthat formkra nem alapozva adakozzon, hallhat vagy szagolhat, zlelhet, tapinthat vagy elgondolhat
trgyakra sem alapozva adakozzon! gy adakozzon a tklyharcos, Szubhti, hogy egyetlen elkpzelsre se alapozzon! S hogy mirt? Azrt, mert aki semmire sem alapozva adakozik, annak rdemhalmt nem knny felmrni. Mit gondolsz, Szubhti? Knny-e felmrni a teret keleti irnyban?
– Nem, Magasztos.
– Knny-e felmrni a teret, Szubhti, dli, nyugati s szaki irnyban, felfel, lefel, a ngy kztes irnyban, s mind a tz irnyban?
– Nem, Magasztos.
– Nos, Szubhti, ugyanilyen nehz felmrni ama tklyharcos rdemhalmt, aki semmire sem alapozva adakozik.
Aki a tklyharcosok kocsijra felszllt, ezrt adakozzon gy, hogy egyetlen elkpzelsre se alapozzon.
3. A Formatest elrsre irnyul szndk
– Mit gondolsz, Szubhti; tkletes jellemzirl fel lehet-e ismerni a Tathgatt?
– Nem, Magasztos; tkletes jellemzirl nem lehet felismerni a Tathgatt. S hogy mirt nem? Azrt, mert a Tathgata ltal emltett tkletes jellemzk ppen tkletes nem-jellemzk.
– Amennyiben, Szubhti, tkletes jellemzk, annyiban csak mtsok; amennyiben tkletes nem-jellemzk, annyiban nem mtsok. A Tathgatt inkbb arrl lehet felismerni, hogy a jellemzi nem jellemzk.
4.1. A kinyilvntott Dharmatest elrsre irnyul szndk
– Magasztos! Lesznek-e a vgs idkben, az utols tszz vben, az igaz Dharma megsemmislsnek idejn, olyan lnyek, akik egy ilyen tants hallatn helyes elkpzelst alkotnak?
– Ne krdezd, Szubhti, hogy lesznek-e a vgs idkben, az utols tszz vben, az igaz Dharma
megsemmislsnek idejn olyan lnyek, akik egy ilyen tants hallatn helyes elkpzelst alkotnak! Bizony, Szubhti, a vgs idkben, az utols tszz vben, az igaz Dharma megsemmislsnek idejn is jnnek majd olyan fegyelmezett, ernyes s tisztnlt tklyharcosok, akik egy ilyen tants hallatn helyes elkpzelst alkotnak. Nem olyanok lesznek e majdani tklyharcosok, Szubhti, akik csak egyetlen buddht kvettek, akiknek ernyei csak egyetlen buddhtl erednek, hanem olyanok, akik sok szzezer buddht kvettek, akiknek ernyei sok szzezer buddhtl erednek. Akik egy ilyesfajta tants hallatn egy vilgos gondolathoz jutnak, Szubhti, azokrl a Tathgata tudomst szerez, azokat a Tathgata megltja. Mindazon lnyek, Szubhti, felmrhetetlen s felbecslhetetlen rdemhalmot szereznek.
S hogy mirt? Azrt, Szubhti, mert azokban a nagyra hivatott tklyharcosokban nmaguk kpzete nem merl fel; sem a lnyek kpzete, sem az let kpzete, sem a szemlyisg kpzete nem merl fel. Azokban a nagyra hivatott tklyharcosokban, Szubhti, nem merl fl sem valaminek, sem semminek a kpzete. Nem merl fl bennnk, Szubhti, sem kpzet, sem nem-kpzet.
S hogy mirt nem? Azrt, Szubhti, mert ha azokban a nagyra hivatott tklyharcosokban akr a valaminek, akr a semminek a kpzete merlne fel, azzal egyben nmagukat ragadnk meg; egynisgket, letket, szemlyisgket ragadnk meg. S hogy mirt? Azrt, Szubhti, mert a nagyra hivatott tklyharcos sem a valamit, sem a semmit nem ragadhatja meg. Erre gondolt a Tathgata, amikor azt mondta: „Akik tutajnak fogjk fel a tantst, azoknak mg a Dharmt is htra kell hagyniuk, nemhogy a nem-Dharmt!”
4.2.1. A tudsbl fakad Dharmatest elrsre irnyul szndk
Ezek utn a Magasztos gy szlott a tiszteletremlt Szubhtihoz
– Mit gondolsz, Szubhti, van-e valami, amire a Tathgata rbredt a teljes megvilgosodsakor, van-e valami, amit tantott?
– Magasztos! Ha jl rtem, amit a Magasztos mondott, nincs semmi, amire a Tathgata rbredt volna a teljes megvilgosodsakor; nincs semmi, amit a Tathgata tantott. S hogy mirt? Mert az a valami, amire a Tathgata rbredt, s amit tantott, magragadhatatlan s kifejezhetetlen. Nem valami, de nem is semmi. S hogy mirt? Mert a felttlen vlasztja ki a kivl embereket.
4.2.2. Az rdembl szrmaz Dharmatest elrsre irnyul szndk
Ekkpp szlott a Magasztos:
– Mit gondolsz, Szubhti, ha egy nemes ifj vagy leny ezt az egsz millirdos vilgrendszert htfle kinccsel megtltve a teljesen megszabadult s megvilgosult Tathgatknak odaajndkozn, nagy rdemhalmot szerezne vele?
– Bizony Magasztos, bizony, Szugata, az a nemes ifj vagy leny azzal hatalmas rdemhalmot szerezne. S hogy mirt? Azrt, Magasztos, mert amit a Tathgata rdemhalomnak nevezett, nem-halomnak nevezte azt a
Tathgata. Ezrt nevezik az rdemhalmot rdemhalomnak.
Erre gy szlt a Magasztos:
– Annl a nemes ifjnl vagy lenynl, aki ezt az egsz millirdos vilgrendszert htfle kinccsel megtltvea
teljesen megszabadult s megvilgosult Tathgatknak ajndkozn, mg hatalmasabb: felmrhetetlenl,
megszmllhatatlanul nagyobb rdemhalmot szerezne az, aki ennek a tantbeszdnek akr az utols ngysoros versszakt megjegyezn, majd msoknak is rszletesen elmagyarzn s megvilgtan. S hogy mirt? Azrt, Szubhti, mert ebbl szrmazik a teljesen megszabadult s megvilgosult Tathgatk fellmlhatatlan, teljes s vgleges megvilgosodsa; ebbl szrmaznak a buddhk, a magasztosak.
S hogy mirt? Azrt, Szubhti, mert az gynevezett buddhasgot nem-buddhasgnak nevezte a Tathgata. Ezrt nevezik azt buddhasgnak.
|