A nevels trtnete
2018.11.18. 09:17
skor
A nevels az emberi trsadalommal egytt a munka folyamatban alakult ki. Feladata kezdetben a ltfenntartsi eszkzk ksztsre s alkalmazsra vonatkoz tapasztalatok tadsa volt. A nevels az strsadalom kezdeti szakaszban fleg a munkra nevels folyamataibl llt, jtkos keretek kztt. Ebben a korban a nevels hagyomnyrz, asszimilcis funkcija dominlt. A tapasztalatok tadsa fokozatosan vlt egyre szervezettebb. A gyerekek mr egszen kis koruktl kezdve a felnttek szerszmainak s harci eszkzeinek leth, de kicsinytett vltozatval jtszottak, gyakoroltak. Az idsebbeket figyelve, utnozva tanultak, sajttottk el a gyakorlati kszsgeket. A felnttek ezt gy segtettk, hogy az egyes folyamatokat bemutattk, a nehezebb rszeket esetleg tbbszr is. Az oktats-nevelst a kzssg felntt tagjai nyilvnosan vgeztk, nem tve klnbsget sajt s msok gyermekei kztt. Az intzmnyes nevels csrit a beavatsi ritulk, a felnttkor elrtnek bizonytsa jelentettk.
kor
Mezopotmia
A sumernek, Mezopotmia els civilizcijnak rdeme az rstudk kpzst szolgl els intzmnyek, az rnokkpz "templomiskolk" megteremtse az i. e. 4. vezred vgn. Ezek alatt nem a mai rtelemben vett iskolkat kell rteni, nem voltak letkor szerint elklntve a gyerekek, nem voltak tantrgyak, tanrk, vagy tantervek sem. Az rs-olvass tantst utnoztatssal s gyakoroltatssal vgeztk. A tant, az rstud hivatalnok trsadalmi elismertsge igen magas volt. Aki tudott rni-olvasni, az a vallsi s a vilgi letben is vezet szerepre tehetett szert.
Az i. e. 2. vezredtl ktfle iskolt mkdtettek. Az alapkpzst, teht az rst, olvasst, szmolst s elemi tudomnyos ismereteket a "tbla hza" (dubba) nyjtotta. Ez a kznp fiai eltt is nyitva llt. A magasabb szint kpzs sznhelye a "blcsessg hza" (bt mummi) volt. Rendkvl ers volt a kpzs hagyomnyrz szerepe. A "tbla hz"-ban igen nagy gondot fordtottak a sumer nyelv tantsra, akkor is, amikor az mr holt nyelvv vlt, sumer-akkdfordtsokat vgeztek. ltalban a szabad g alatt folyt a tants, az pletet csak rossz id esetn hasznltk, a gyerekek a tanrok lbai eltt ltek. A tantt, a "mestert" a "nagy testvrek", vagyis az idsebb dikok segtettk munkjban. A tants egsz nap folyt, gyakori volt a testi fenyts alkalmazsa. [1]
A nvendkek letkor s tananyag szerint alkottak klnbz csoportokat. Az alapfok kpzsen tl itt, a tbla hzban ismerkedtek meg a sumr-akkd kltszet legfontosabb alkotsaival, a mtoszok, himnuszok, rolvassok szvegeivel. Matematikai feladatokat is megoldottak. Az idsebbek oktatsnak anyaga szakosodott, differencildott annak fggvnyben, hogy milyen letplyra kszltek. nekes, zensz, rolvas, pap, kirlyi rnok, "jegyz", orvos: ezek voltak a legnagyobb becsben tartott foglalkozsok. A blcsessg hzban tanul rnokok egyik legfontosabb tudomnya a naptrkszts volt.
A gyermeknevels igen fontos szerepet tlttt be, a gyermekeket tanulsra, fejldsre kpes embereknek tartottk, elkpzelsk szerint tlk fggtt a vros sorsa.
Egyiptom
A gyermekeknek Egyiptomban minl hamarabb felntt kellett vlniuk, s a felnttek letszablyai szerint kellett lnik. A legnagyobb dicsretnek szmtott, ha egy gyerekrl azt mondtk, hogy "felntt mdra" beszl, gy, mint egy "mvelt frfi": szabatosan, vlasztkosan. Egyiptomban is kiemelked szerep a klnbz rend s rang rnokoknak. Feladataik kz tartozott az aprlkos adminisztrci, gyiratok kezelse, adk nyilvntartsa.
Az birodalom idejnek kezdetn mg az arra kpes szlk tantottk gyermekeiket az rs-olvassra, az idszak vgn, de leginkbb a Kzpbirodalombanjelentek meg az els szervezett iskolk. Kezdetben a hieroglif rst tanultk, majd a hieratikust s a dmotikust. Elkelek s kzrendek gyermekei egyarnt jrtak rnokkpzbe. Az rnokk vls az alsbb nprtegek szmra a felemelkeds lehetsgt knlta, de termszetesen csak akkor, ha a tants djt meg tudtk fizetni. Ngy-t vig tartott az elemi rsz, majd egy nagy mlt mester mellett jrhattak kpzsre. Hszas veik kzepre vlhattak rnokk. Legmagasabb mveltsgnek a papok szmtottak, foglalkoztak termszettudomnyokkal s zeneelmlettel is.
India
Az kori Indiban gy vltk, hogy a klnbz kasztok gyermekei eltr temben fejldnek, ehhez a rendszerhez igaztottk a nevelst s az iskolkat. A mvelds kzpontjban a Vdk lltak. A brahmin-iskolkban a gyerekek kilencves korukban kezdtek tanulni s ltalban 12 vig oktattk ket. vente ngy-t hnapot tltttek tantjuk hzban, ahol szigor szablyok szerint ltek. Megismerkedtek az rs-olvass tudomnyval, meskbe foglalt erklcsi tantsokat sajttottak el. Ksbb filozfit, csillagszatot, s mvszeteket tanultak. Az oktats mdszere a szigor emlkezetbe vss, a memorizls volt.
A ksatrija kasztba tartoz gyermekek 12 vesen kezdtk meg tanulmnyaikat, alapoktatsuk megegyezett a brahmanokval. Tant clzat meskkel is megismerkedtek a Pancsatantra gyjtemnybl. Ksbb hadszattal, a kormnyzs tudomnyval s a trvnyekkel foglalkoztak. Megismerkedtek a mezgazdasg, az llattenyszts s a kereskedelem alapjaival is. Jvend harcosokrl lvn sz, kpzskben kiemelt szerepet kaptak a katonai gyakorlatok.
A viszjk gyermekei 13 ves kortl tanultak kt-hrom ven t mestersgeket, melynek alapjait apjuktl vagy az egyik rokonuktl sajttottk el. Emellett megismerkedtek az rs-olvass alapjaival, a szmtannal, a levelek fogalmazsnak gyakorlatval. A sdrk szmra tiltott volt a Vdk tanulmnyozsa.
Kna
Az i. e. 3. vezredben kibontakoz knai kultra jelentsen eltrt kortrsaitl oktatsi szempontbl. Jl strukturlt iskolarendszer jtt ltre: megjelentek a tantk, valamint a trtnelem sorn elszr a vizsgarendszer. A knai iskolarendszer magjt az alapiskolk alkottk. Itt 5-10 ves fikat neveltek. Az rs-olvasson kvl trsadalmi egyttlsre vonatkoz ismereteket is tantottak. A szvegeket sz szerint vstk emlkezetkbe, mivel gy vltk, hogy a sz szerint megtanult erklcsi, etikai normk egyttal a gyermek nevelst s jellemt dnten befolysoljk, vltoztatjk.
Kzpfok kpzs a jrsi, tartomnyi iskolkban mkdtt. Vizsgval zrul, 10-tl 14 ves korig tart kpzs folyt ezekben az intzetekben. Az oktatsrt itt mr tandjat kellett fizetni. A tananyag kzppontjban talljuk az t knont (szent knyvet), az gynevezett "King"-eket. Ezek a kvetkezkbl llottak: Vltozsok Knyve, a Trtnelem Knyve, a Dalok Knyve, a Rtusok Knyve s az vszakok Knyve. Konfuciusz gyjttte ssze az t knyv anyagt a legrgibb hagyomnyok alapjn. A tanulk ezen a szinten mr nem annyira a mechanikus emlkezetbe vsssel, hanem a klasszikus szvegek rtelmezsvel, magyarzatval foglalkoztak. Az si Kna hagyomnyait, rtkrendjt kzvett mvek tanulmnyozsnak nem csupn a tuds gyaraptsa volt a clja, hanem az rzelmi belels kpessgnek fejlesztse s az erklcsi rettsg kialaktsa is.
A Felsfok kpzs feladata volt az llami tisztsgviselk (mandarinok) kpzse. A hromlpcss llami vizsgarendszerre val elkszts a tartomnyi iskolkban folyt. Az t knon tanulmnyozsa itt a ngy klasszikus knyv (Beszlgetsek s mondsok, Mencius tantsa, A nagy tants, A kzp mozdulatlansga) tartalmnak megismersvel egszlt ki.
Fggetlen kls hivatalok szerveztk a versenyszer keretek kztt zajl vizsgkat. A jelltek nem hasznlhattak segdletet, "puskt", akit csalson rtek, kemnyen megbntettk, nem tlthetett be semmilyen hivatalt tbb ("elvesztette arct"). A legkivlbb jelltek elnyertk a hivatalnoki rangot s a vele kapcsolatos nemesi rend fokozatait. Vizsgn a buks nem jelentett letre szl kudarcot, megblyegzst. A sikertelen vizsgzk bmulatos kitartssal jelentkeztek vtizedeken t a nagy megmrettetsre.
Alapfok vizsgt 2-3 vente tartottak. Lettel esetn „virgz tehetsg” cmet kaptak, de ezzel mg hivatalba nem lphetett az illet. A kzpfok vizsgk 4-5 vente voltak. Sikeres vizsga esetn „kitn tehetsg” cmet kaptak, amivel mr hivatalba lehetett lpni. A felsfok vizsgt (birodalmi/udvari vizsga) 13 venknt (!) tartottk, Sikeres vizsga esetn „legkitnbb tehetsg” cmet szereztek, amivel a legmagasabb hivatalnoki llst lehetett betlteni.
Kzpkor
A feudlis trsadalomban a tudomnyt s az iskolt az egyhz uralta. A klnbz tpus iskolk fleg a papkpzs szolglatban lltak. A vilgi hbresek gyermekei sajtos, lovagi nevelsben rszesltek, amelynek clja a hbri rendszer fenntartsa rdekben az gynevezett lovagi ernyek:
engedelmessg, sztarts, hsg, btorsg elsajttsa volt.
Renesznsz s humazimus
A renesznsz idejn j pedaggiai elmletek szlettek. A termels fejldsvel klnsen a termszettudomnyok jelentsge nvekedett meg. A pedaggusok olyan embereszmny kialaktsra trekedtek, amely a termszet tanulmnyozsa fel fordul s hasznos ismeretek megszerzsre trekszik.
Reformci s katolikus megjuls
A felvilgosods
19. szzad
20. szzad
A nevels, mint szksgletkielgts
Ha az ember hinylny, akkor a nevels rvn vlik teljes rtk emberr, szksge van a nevelsre az letben maradshoz. Az egyik legalapvetbb emberi szksglet a biztonsg. Az egyes irnyzatok nem valami kls cl szolglatba akartk lltani a nevelst, hanem magt az embert akartk e clkitzshez ill mdszerekkel nismeretre s msok tiszteletre brni.
|