Nevra oldala
.
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Szmll
Induls: 2006-11-03
 
Translation

 
 

FOLDAL

 

Isten hozott nlam...  

 

 

 

 

 


Nvnapi idzetek kldse...

Boldog nvnapot kvnok az nnepelteknek!

 

 

AYURVEDA TESZT

 Naptr

 

PRKAPCSOLAT KALKULTOR

 

SZERELEM TESZT

 

 

 

 

Angyalok

Dmonok

Galria

lmok

Ksrtetek

Vmprok

Boszorknykonyha

Aura

Csakrk

Varzslatok

Meditci / jga

Termszetfeletti kpessgek

Bjitalok

Gygynvnyek

Grafolgia

svnyok s drgakvek

Akupresszra

Gygyts

letmd

Versek

Nomen est omen

Karma

Boszorknysg

Illolajok

Knai horoszkp

Etikett

Prkapcsolat

Gyermeknevels

Szpsgpols

Sznhidrt kalkultor

 

 

Diavettsek-PPS

Tanulmnyok

Testbeszd

Tlvilg

Ltskok

Horoszkp

Humor

Inkvizci

Jtkok

Jegyzetek

Jslsok

Mgikus lnyek

Romantika

Babonk

Bioritmus

Elemek

Hipnzis

Rejtlyek

Buddhizmus

Mantra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mensor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Gyermeknevels
Gyermeknevels : A nevels trtnete

A nevels trtnete

  2018.11.18. 09:17


skor

A nevels az emberi trsadalommal egytt a munka folyamatban alakult ki. Feladata kezdetben a ltfenntartsi eszkzk ksztsre s alkalmazsra vonatkoz tapasztalatok tadsa volt. A nevels az strsadalom kezdeti szakaszban fleg a munkra nevels folyamataibl llt, jtkos keretek kztt. Ebben a korban a nevels hagyomnyrz, asszimilcis funkcija dominlt. A tapasztalatok tadsa fokozatosan vlt egyre szervezettebb. A gyerekek mr egszen kis koruktl kezdve a felnttek szerszmainak s harci eszkzeinek leth, de kicsinytett vltozatval jtszottak, gyakoroltak. Az idsebbeket figyelve, utnozva tanultak, sajttottk el a gyakorlati kszsgeket. A felnttek ezt gy segtettk, hogy az egyes folyamatokat bemutattk, a nehezebb rszeket esetleg tbbszr is. Az oktats-nevelst a kzssg felntt tagjai nyilvnosan vgeztk, nem tve klnbsget sajt s msok gyermekei kztt. Az intzmnyes nevels csrit a beavatsi ritulk, a felnttkor elrtnek bizonytsa jelentettk.

 

kor

Mezopotmia

sumernekMezopotmia els civilizcijnak rdeme az rstudk kpzst szolgl els intzmnyek, az rnokkpz "templomiskolk" megteremtse az i. e. 4. vezred vgn. Ezek alatt nem a mai rtelemben vett iskolkat kell rteni, nem voltak letkor szerint elklntve a gyerekek, nem voltak tantrgyak, tanrk, vagy tantervek sem. Az rs-olvass tantst utnoztatssal s gyakoroltatssal vgeztk. A tant, az rstud hivatalnok trsadalmi elismertsge igen magas volt. Aki tudott rni-olvasni, az a vallsi s a vilgi letben is vezet szerepre tehetett szert.

Az i. e. 2. vezredtl ktfle iskolt mkdtettek. Az alapkpzst, teht az rst, olvasst, szmolst s elemi tudomnyos ismereteket a "tbla hza" (dubba) nyjtotta. Ez a kznp fiai eltt is nyitva llt. A magasabb szint kpzs sznhelye a "blcsessg hza" (bt mummi) volt. Rendkvl ers volt a kpzs hagyomnyrz szerepe. A "tbla hz"-ban igen nagy gondot fordtottak a sumer nyelv tantsra, akkor is, amikor az mr holt nyelvv vlt, sumer-akkdfordtsokat vgeztek. ltalban a szabad g alatt folyt a tants, az pletet csak rossz id esetn hasznltk, a gyerekek a tanrok lbai eltt ltek. A tantt, a "mestert" a "nagy testvrek", vagyis az idsebb dikok segtettk munkjban. A tants egsz nap folyt, gyakori volt a testi fenyts alkalmazsa. [1]

A nvendkek letkor s tananyag szerint alkottak klnbz csoportokat. Az alapfok kpzsen tl itt, a tbla hzban ismerkedtek meg a sumr-akkd kltszet legfontosabb alkotsaival, a mtoszok, himnuszok, rolvassok szvegeivel. Matematikai feladatokat is megoldottak. Az idsebbek oktatsnak anyaga szakosodott, differencildott annak fggvnyben, hogy milyen letplyra kszltek. nekes, zensz, rolvas, pap, kirlyi rnok, "jegyz", orvos: ezek voltak a legnagyobb becsben tartott foglalkozsok. A blcsessg hzban tanul rnokok egyik legfontosabb tudomnya a naptrkszts volt.

A gyermeknevels igen fontos szerepet tlttt be, a gyermekeket tanulsra, fejldsre kpes embereknek tartottk, elkpzelsk szerint tlk fggtt a vros sorsa.

 

Egyiptom

A gyermekeknek Egyiptomban minl hamarabb felntt kellett vlniuk, s a felnttek letszablyai szerint kellett lnik. A legnagyobb dicsretnek szmtott, ha egy gyerekrl azt mondtk, hogy "felntt mdra" beszl, gy, mint egy "mvelt frfi": szabatosan, vlasztkosan. Egyiptomban is kiemelked szerep a klnbz rend s rang rnokoknak. Feladataik kz tartozott az aprlkos adminisztrci, gyiratok kezelse, adk nyilvntartsa.

Az birodalom idejnek kezdetn mg az arra kpes szlk tantottk gyermekeiket az rs-olvassra, az idszak vgn, de leginkbb a Kzpbirodalombanjelentek meg az els szervezett iskolk. Kezdetben a hieroglif rst tanultk, majd a hieratikust s a dmotikust. Elkelek s kzrendek gyermekei egyarnt jrtak rnokkpzbe. Az rnokk vls az alsbb nprtegek szmra a felemelkeds lehetsgt knlta, de termszetesen csak akkor, ha a tants djt meg tudtk fizetni. Ngy-t vig tartott az elemi rsz, majd egy nagy mlt mester mellett jrhattak kpzsre. Hszas veik kzepre vlhattak rnokk. Legmagasabb mveltsgnek a papok szmtottak, foglalkoztak termszettudomnyokkal s zeneelmlettel is.

 

India

Az kori Indiban gy vltk, hogy a klnbz kasztok gyermekei eltr temben fejldnek, ehhez a rendszerhez igaztottk a nevelst s az iskolkat. A mvelds kzpontjban a Vdk lltak. A brahmin-iskolkban a gyerekek kilencves korukban kezdtek tanulni s ltalban 12 vig oktattk ket. vente ngy-t hnapot tltttek tantjuk hzban, ahol szigor szablyok szerint ltek. Megismerkedtek az rs-olvass tudomnyval, meskbe foglalt erklcsi tantsokat sajttottak el. Ksbb filozfit, csillagszatot, s mvszeteket tanultak. Az oktats mdszere a szigor emlkezetbe vss, a memorizls volt.

ksatrija kasztba tartoz gyermekek 12 vesen kezdtk meg tanulmnyaikat, alapoktatsuk megegyezett a brahmanokval. Tant clzat meskkel is megismerkedtek a Pancsatantra gyjtemnybl. Ksbb hadszattal, a kormnyzs tudomnyval s a trvnyekkel foglalkoztak. Megismerkedtek a mezgazdasg, az llattenyszts s a kereskedelem alapjaival is. Jvend harcosokrl lvn sz, kpzskben kiemelt szerepet kaptak a katonai gyakorlatok.

viszjk gyermekei 13 ves kortl tanultak kt-hrom ven t mestersgeket, melynek alapjait apjuktl vagy az egyik rokonuktl sajttottk el. Emellett megismerkedtek az rs-olvass alapjaival, a szmtannal, a levelek fogalmazsnak gyakorlatval. A sdrk szmra tiltott volt a Vdk tanulmnyozsa.

 

Kna

Az i. e. 3. vezredben kibontakoz knai kultra jelentsen eltrt kortrsaitl oktatsi szempontbl. Jl strukturlt iskolarendszer jtt ltre: megjelentek a tantk, valamint a trtnelem sorn elszr a vizsgarendszer. A knai iskolarendszer magjt az alapiskolk alkottk. Itt 5-10 ves fikat neveltek. Az rs-olvasson kvl trsadalmi egyttlsre vonatkoz ismereteket is tantottak. A szvegeket sz szerint vstk emlkezetkbe, mivel gy vltk, hogy a sz szerint megtanult erklcsi, etikai normk egyttal a gyermek nevelst s jellemt dnten befolysoljk, vltoztatjk.

Kzpfok kpzs a jrsi, tartomnyi iskolkban mkdtt. Vizsgval zrul, 10-tl 14 ves korig tart kpzs folyt ezekben az intzetekben. Az oktatsrt itt mr tandjat kellett fizetni. A tananyag kzppontjban talljuk az t knont (szent knyvet), az gynevezett "King"-eket. Ezek a kvetkezkbl llottak: Vltozsok Knyve, a Trtnelem Knyve, a Dalok Knyve, a Rtusok Knyve s az vszakok KnyveKonfuciusz gyjttte ssze az t knyv anyagt a legrgibb hagyomnyok alapjn. A tanulk ezen a szinten mr nem annyira a mechanikus emlkezetbe vsssel, hanem a klasszikus szvegek rtelmezsvel, magyarzatval foglalkoztak. Az si Kna hagyomnyait, rtkrendjt kzvett mvek tanulmnyozsnak nem csupn a tuds gyaraptsa volt a clja, hanem az rzelmi belels kpessgnek fejlesztse s az erklcsi rettsg kialaktsa is.

A Felsfok kpzs feladata volt az llami tisztsgviselk (mandarinok) kpzse. A hromlpcss llami vizsgarendszerre val elkszts a tartomnyi iskolkban folyt. Az t knon tanulmnyozsa itt a ngy klasszikus knyv (Beszlgetsek s mondsok, Mencius tantsa, A nagy tants, A kzp mozdulatlansga) tartalmnak megismersvel egszlt ki.

Fggetlen kls hivatalok szerveztk a versenyszer keretek kztt zajl vizsgkat. A jelltek nem hasznlhattak segdletet, "puskt", akit csalson rtek, kemnyen megbntettk, nem tlthetett be semmilyen hivatalt tbb ("elvesztette arct"). A legkivlbb jelltek elnyertk a hivatalnoki rangot s a vele kapcsolatos nemesi rend fokozatait. Vizsgn a buks nem jelentett letre szl kudarcot, megblyegzst. A sikertelen vizsgzk bmulatos kitartssal jelentkeztek vtizedeken t a nagy megmrettetsre.

Alapfok vizsgt 2-3 vente tartottak. Lettel esetn „virgz tehetsg” cmet kaptak, de ezzel mg hivatalba nem lphetett az illet. A kzpfok vizsgk 4-5 vente voltak. Sikeres vizsga esetn „kitn tehetsg” cmet kaptak, amivel mr hivatalba lehetett lpni. A felsfok vizsgt (birodalmi/udvari vizsga) 13 venknt (!) tartottk, Sikeres vizsga esetn „legkitnbb tehetsg” cmet szereztek, amivel a legmagasabb hivatalnoki llst lehetett betlteni.

 

Kzpkor

feudlis trsadalomban a tudomnyt s az iskolt az egyhz uralta. A klnbz tpus iskolk fleg a papkpzs szolglatban lltak. A vilgi hbresek gyermekei sajtos, lovagi nevelsben rszesltek, amelynek clja a hbri rendszer fenntartsa rdekben az gynevezett lovagi ernyek:

engedelmessg, sztarts, hsg, btorsg elsajttsa volt.

 

Renesznsz s humazimus

renesznsz idejn j pedaggiai elmletek szlettek. A termels fejldsvel klnsen a termszettudomnyok jelentsge nvekedett meg. A pedaggusok olyan embereszmny kialaktsra trekedtek, amely a termszet tanulmnyozsa fel fordul s hasznos ismeretek megszerzsre trekszik.

 

Reformci s katolikus megjuls

 

A felvilgosods

19. szzad

20. szzad

Nevels-rtelmezsek

A nevels, mint szksgletkielgts

Ha az ember hinylny, akkor a nevels rvn vlik teljes rtk emberr, szksge van a nevelsre az letben maradshoz. Az egyik legalapvetbb emberi szksglet a biztonsg. Az egyes irnyzatok nem valami kls cl szolglatba akartk lltani a nevelst, hanem magt az embert akartk e clkitzshez ill mdszerekkel nismeretre s msok tiszteletre brni.

 

 

 

  

 

 

Frisstsek

Flrt tippek csajoknak

Flrtlsi tippek pasiknak

Flrtlsi tancsok nknek

SMS flrtls szablya

Szerelmes /flrtls sms-ek

rknaptr
 

Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:

v: . Hnap: Nap:

A ht megfelel napja:

 

 

 

Kapcsold irodalom

 

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Tibeti halottasknyv.

Kapcsold filmek

A bks harcos tja

Kis Buddha

Szamszra

Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz

Dmonok a vilg tetejn

Tibeti halottasknyv

Kundun

Tibeti jgik

Milarepa

Chihiro

Totoro

Saint Oniisan

Tz a h alatt

Ht v Tibetben

 

 

rdekessgek

Orvosok a  skype-on

Egszsgfigyel

Orosi sztr

Orvosi sztr 2

Google maps

Virtulis fldgmb

H s felhtrkp

 

 

 

 

Izgalmas irodalom

Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.

Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.

Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.

Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.

Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.

Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.

Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997

Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Foldal design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!