Drakula
2007.01.14. 09:56
Mik a vámpírok? Csupán a média szülőttei, a valóság azonban ennél jóval sivárabb. Igazából a vámpír annyira vonzó, mint a bubópestis, és annyira szexi, mint a vérivó menyét. Az összes szörnyeteg közül valószínűleg a vámpír viszi a pálmát, hiszen egy ragadozó szellemről van szó, aki azért gyilkol embert, hogy meghosszabbítsa saját, természetellenes létét. Elűzni nem lehet, csupán elpusztítani, hiszen, ha nem tesszük meg, újra és újra ölni fog. A modern vámpír képének szinte minden egyes részlete a képzelet szüleménye, nem a folklórból ered. A vámpírság terjedése harapás útján terjed. Megbízható források szerint harapás nem is kell ahhoz, hogy vámpírrá váljunk. Bőven elég, ha az ember már eleve vérfarkas, boszorkány, kiátkozza az egyház, vagy öngyilkosságot követ el. A szláv országokban úgy tartják, ha a temetés előtt macska ugrik a halottra, akkor a halottból vámpír lesz. Közép-és Kelet-Európa nagy részén úgy hiszik, a vámpír először saját családtagjait támadja meg, majd a szomszédok és a barátok következnek, végül pedig bárki, aki arra jár. Más hagyományok szerint a vámpír többé-kevésbé véletlenszerűen választja áldozatait, vagy azzal kezdi, aki sírjához a legközelebb lakik. Egyes országokban a vámpírt vérivónak tartják, aki többnyire kiharapja áldozata mellkasát; máshol megfojtja áldozatát, vagy pedig puszta jelenlétével betegséget, vagy halált hoz. Egyes néphagyományok szerint a vámpírok fizikai valójukban is elhegyják sírjukat, és úgy bojonganak az éjszakában, ahogy azt hollywoodi kollégáik teszik. Gyakoribb az az elgondolás, hogy ami elhegyja a sírt, nem maga a fizikai test, hanem valami ködös, zavaros forma, kitapintható, de túl lágy ahhoz, hogy tényleg megérintsük. Egy későbbi forrás szerint olyan, mint egy vérrel teli bőrzsák; nincsenek arcvonásai, csak égő, vörös szeme. Görögországban a hagyomány szerint eleinte a vámpír nem más , mint egy puha, csont nélküli, formátlan valami. Ha halála után negyven nappal még mindig életben van, az új test elkezd csontot növeszteni, és ettől kezdve sokkal veszélyesebb, és jóval nehezebb megölni.
A vámpír egy mitikus lény a népi kultúrában, rendszerint egy újraélesztett emberi holttest, ami emberi vagy állati véren él, és sok esetben természetfeletti erőkkel rendelkezik, mint az emberfeletti erő és gyorsaság, állatok fölötti hatalom vagy átváltozás. Néhány kultúrában nem-emberi vámpírok (pókok, kutyák, démonok vagy akár növények) is szerepelnek, de a vámpírizmus leggyakrabban emberekre korlátozódik. A vámpírok gyakori szereplők a horror-és fantasy-irodalomban.
A vámpírizmus a történelemben és a pszichológiában arra utal, amikor valaki emberi vagy állati vért iszik; rendszerint a nyakon keresztül, ahol a legkönnyebb a hozzáférés a fő artériákhoz. Bizonyos helyeken az emberek hitték, hogy természetfeletti hatalomra tehet szert, aki más vérét megissza. Ebben az értelemben a vámpírizmus egy ritkábban előforduló formája a kannibalizmusnak.
A zoológiában a vámpírizmus a piócákra, szúnyogokra, fagyöngyre, vámpír denevérekre és egyéb organizmusokra utal, amik más élőlények testnedvein élő élőskEgy igen érdekes eleme (valakije) az emberiség mondáinak, tekintve, hogy szinte a földön élő valamennyi nép kultúrájában megtalálható a vérszívó/vérivó lény motívuma. Valamiképpen mind a dél-amerikai indiánokban mind a szibériai pusztaságok lakóiban (és folytathatnánk a sort) felmerült az emberből élő, táplálkozó és mégis; maga is közel emberi lény alakja. Ennek oka lehet egyrészt Jung magyarázata, miszerint ez az emberiség kollektív tudatalattijából származó kép vagy magyarázhatjuk a porfíria és pellagra nevű betegségek kialakulásával és vámpírikus jegyeket mutató tünetcsoportjával.
Ha a történeti múltat tekintjük, a vámpírokat már az ókori görögök is ismerték, ők emberszerű démonokban hittek, akik a vérüket szívják. Empusának hívták azt a vérivó nőstény dögöt, ami az ókori görög színművekben kísértett. A lamia vagy brukolakhosz, így hívták az ókori görögök az általunk ma ismert vámpírt. A régi Asszíriában az ekimmu volt ismert. Ez életében ember volt, de ha valaki a halála után felelőtlenül nem temette el rendesen, akkor ekimmu lett belőle. Ennek következményeként aztán eléggé szomjas és éhes lett, és a továbbiakban vérszívóként funkcionált.
A vámpír alakja erősen összekötődik a vér motívumával, tekintve, hogy a vámpír (már) halott és fél-létének fenntartásához vérre, ergo életre van szüksége az életben maradáshoz. A kereszténység felbukkanásával a vámpír alakja még szorosabban összekötődött az ördöggel és a gonosszal és a népi motívumokba bekerült elűzésének keresztényi jellege is.ödők.
Vlad Ţepeş vagy Vlad Dracul (ismertebb nevén Drakula): Segesvár,1431- - Visegrád (?), 1476 (?): III. Vlad néven havasalföldi fejedelem.
Vlad Dracul fia, Öreg Mircea uralkodó unokája. Apja, a Sárkány Lovagrend tagja, Zsigmond király vazallusa. Apa és fia is rendkívül kegyetlen uralkodó volt. Nevük román nyelven ördögöt jelent (drac), az ifjabbik Vlad Ţepeş (karós) mellékneve pedig kedvenc kivégzési módszerével, a karóba húzással hozható kapcsolatba. A Dracul név azonban eredetileg a már említett Sárkány Lovagrendre utalt, a sárkány ugyanis latinul draco.
Vlad apja 1436 telén Havasalföld (Valachia) uralkodójává vált, és az akkori fővárosba, Târgovişte-ba költözött. Vlad és öccse (Radu) követték apjukat, hat évig éltek az uralkodóházban. Politikai okokból a két testvér túszként Törökországba került, II. Murád szultán vendégszeretetét élvezve. Miután II. Vladislav megrendelésére román nemesek megölték apját, a törökök szabadon engedték.
Vlad Ţepeş csupán 17 éves volt, amikor egy kölcsönkapott török hadsereg élén saját országa ellen vonult, de II. Vladislav legyőzte.
Vlad Ţepeşnek 1456. augusztus 20-án sikerült megkaparintania Havasalföld trónját, amit hat éven keresztül sikeresen meg is védett. Trónralépése után karóba húzatta apja fő gyilkosait, a többinek pedig gyalog kellett megtennie egy meglehetősen hosszú sétát, mielőtt belepusztultak egy erődítmény építésébe.
Uralkodása alatt még egy könnyű kis lopásért is karóba húzás járt. Kedvelt kínzási módszerei között szerepelt az élve karóba húzatás, testcsonkítás, nyúzatás és – az ezek után megváltásnak tekinthető - lefejezés. Igazából a fennmaradt adatok alapján fantáziája határtalannak bizonyult ezen a téren. Előszeretettel üldözte a szászokat a kereskedelme végett, komoly külkereskedelmi korlátozásokat vezetett be, hogy megőrizze országa gazdaságát. Vlad a koldulást és a „közveszélyes munkakerülést” bűnözésnek tekintette, kegyetlenül üldözte. Egy legenda szerint egyszer vendégségbe hívta Târgovişte koldusait és szegényeit, majd megkérdezte őket, szeretnének-e mindörökké megszabadulni szegénységüktől. Amikor megkapta az igenlő választ, rájuk gyújtatta a termet.
Néhány építkezést végeztetett a târgoviştei palotán (melyek közül napjainkban a Chindia torony a legjelentősebb maradvány), megerősített néhány várat, mint például a poienarit, ahol a közelben saját háza is volt. Különböző templomoknak és monostorok-nak is adott adományokat, az egyik ilyen volt a Sznagov-tó melletti monostor, ahol később feltételezhetően őt is eltemették. Egyes vélekedések szerint Bukarestet is ő alapította.
Még a legkevésbé fontos pozíciók betöltésénél is mellőzte az öreg bojárokat, ehelyett lovagokat, illetve szabad parasztokat jelölt ki betöltésükre. A havasalföldi előkelők hatalmának kulcseleme volt az erdélyi autonóm igazgatású szász telepes-városokkal fenntartott kapcsolatuk, ezért Vlad felszámolta e városok havasalföldi kereskedelmi előjogait, és rajtaütéseket szervezett ellenük.
1459-ben beszüntette az adófizetést a törököknek, és 1460-ban új szövetséget kötött Mátyás királlyal a törökök még nagyobb elégedetlenségére, akik megkísérelték elmozdítani őt. Ez nem sikerült nekik, mert Vlad az elfogására küldött Hamza basát kézre kerítette, és karóba húzatta, fővárosa, Târgovişte körül egész karóerdő díszelgett, rajta a basa és kísérete.
Később, 1461/62 telén Vlad átkelt a Dunán miután elfoglalta Giurgiut, sőt néhány észak-bulgáriai várat is elfoglalt, nagyszabású tömegmészárlást hajtott végre, amikor 38 ezer törököt gyilkoltatott le a Duna mentén. A monda szerint két adókövetelő török tisztviselőnek pedig szögekkel rögzítette a turbánjukat a fejükhöz, mivel nem voltak hajlandóak előtte levenni azt.
A török válaszcsapás nem késett, háromszor túlerővel támadott II. Mehmed szultán, Konstantinápoly nem egészen egy évtizeddel azelőtti meghódítója, aki 1462 tavaszán megindult Havasalföld felé. Visszavonulásában Târgovişte-ig Vlad felégette a falvakat és megmérgezte a kutakat, gerillacsapásokkal jelentős sikereket ért el, és sikerült demoralizálnia a török hadat. A végső csapást egy szörnyű, de taktikailag ügyes húzással mérte: előrenyomulásukban a törökök megpillantották „Tepes erdejét” azaz húszezer karót rajtuk törökök fejével. A kiéheztetett és megfélemlített törökök visszavonultak. II. Mehmed szultán Valachiát – a meg nem hódított országot – Radunak, Vlad öccsének ajándékozta, aki nagy török hadakkal megtámadta testvérét. Radu ügyesebbnek bizonyult, és Arges váráig üldőzte testvérét. A legenda szerint itt lett öngyilkos Vlad felesége, aki leugrott egy hatalmas szikláról. A jelenetet Francis Ford Coppola is feldolgozta Bram Stoker's Dracula filmjében. Vladnak sikerült Erdélybe menekülnie, ahol találkozott Mátyás királlyal. Radu azonban 1462 augusztusában nyélbe ütött egy megállapodást a magyar királlyal. Ennek következtében Hunyadi Mátyás börtönözte be Vladot Visegrádon (továbbá az is szerepet játszott ebben, hogy az erdélyi szász városok korábbi sérelmeik miatt azzal vádolták meg, hogy lepaktált a törökökkel).
Halála
További élettörténetéről különböző források mást állítanak. Az egyik szerint 1476 decemberében kivégezték,
nem sokkal azelőtt, hogy Havasalföld újra uralkodójának ismeri el.
A másik szerint négy évnyi tömlöc után már házban lakhatott, katolikus hitre tért, és megint más források még hozzáteszik, hogy be is nősült a Korvin házba, majd 1476-ban Vlad és Báthory István erdélyi fejedelem betört Havasalföldre egy vegyes haderővel, amely erdélyiekből, néhány elégedetlen havasalföldi bojárból, és egy moldáviai csapattestből állt, melyet Vlad unokatestvére III. István moldvai fejedelem küldött. Vlad Radu nevű féltestvére ekkor már egy éve meghalt, és már Basarab Laiotă cel Bătrân (Öregebb Basarab) ült Havasalföld trónján a Dăneşti családból. Vlad serege közeledésének hírére Basarab és csapatai elmenekültek, néhányan a törökök védelmébe, mások a Kárpátok rejtekébe. Miután Vlad elfoglalta helyét a trónon, Báthory és a sereg zöme visszatért Erdélybe, gyenge helyzetében otthagyva Vladot. Túl kevés volt az ideje arra, hogy támogatókat gyűjtsön össze mielőtt a nagy létszámű török sereg behatolt az országba azzal a céllal, hogy Basarabot visszaültesse a trónra. Vlad arra kényszerült, hogy a rendelkezésére felállt kevesebb, mint 4000 fős haderővel induljon meg a törökök ellen. E verzió szerint a törökök elleni ütközetben ölték meg Bukarest közelében 1476 decemberében. Mások azt mondják, hogy a hűtlen havasalföldi bojárok gyilkolták meg.
A történelmi források egyetértenek abban, hogy a feje a törökökhöz került (az első verzióban Mátyás küldi el a holttestet) és azok karóba húzva állították ki, így bizonyítván hatalmukat az Ördög felett
Vámpídenevér
Vámpírok léteznek, de ezek nem emberi formában vannak, mint ahogy a legenda tartja. A Föld létrehozott olyan élölényeket, amelyek harapnak és vért szívnak - a vérszívó denevérek, amelyek bizonyos trópusi országokat gyötörnek, és a legelö szarvasmarhákat vérveszteséggel gyengítik meg. A vérszívó denevérek lennének a vámpír legendák alapja? Így is lehet mondani, mivel a legenda egy hasonló élölényre alapozódik, amelyik egy másik világban fejlödött ki. Mint ahogy sárkányokat is hoztak a Földre idegenek az önmagukat-szolgálni orientációból, hogy megfélemlítsék az embereket, akiket késöbb a soraik közé reméltek verbuválni, éppen így lettek nagyméretü vérszívó denevérek a Földre hozva. Akkor miért lett a denevér legendájából ember? A látogatások éjszaka történtek, mivel ezek a denevérek a földiekhez hasonló módon fejlödtek ki, vinnyogó hangokat használva egyfajta radarként, és a sötétség biztonságát használva a ragadozó madarak elkerülésére, melyek a rágcsálókat egy teljes értékü étrendnek tekintik. Az importált denevérek nagyok voltak, ám vékonyak. Repülés közben úgy néztek ki, mint a földi denevérek, de miután leszálltak, a felhajtható szárnyaik úgy néztek ki, mint kinyújtott karok - a vámpír a fekete galléros köpenyében. Vörös szemek? Igen, csakugyan, bármely közeli fényre a szemek, amelyekböl hiányoztak az éles napfényben szükséges védö pigmentek, csak a vér színét mutatták éppen a szem felülete alatt. És ahogy néhány szörös majomnak a Földön szörtelen, sápadt pofája van, pont úgy volt ezeknek a vámpír denevéreknek szörtelen pofájuk. Azért öket választották az önmagukat-szolgáló idegenek, mert hasonlítottak az emberekre, az alkonyatban. A halálra rémített áldozatok, megdermedve a félelemtöl, megszülték a természetfölötti erök vámpír-mítoszát. Megtalálták öket és megölték öket karókkal? Megölték öket bármivel, ami kéznél volt, amikor felfedezték öket a sötét odúikban, és ami a legtöbbször kéznél volt, azok fakarók voltak. A kerítésoszlopokat kicövekelö parasztok a hegyes végeket használták fel arra, hogy a vadállatok támadásait elhárítsák, és a legtöbb esetben ez volt az egyedüli rendelkezésre álló fegyver, amikor vámpírok támadása ellen védekeztek
|