|
|
Gyógyítás |
|
Népi ráolvasások
2007.04.20. 19:58
Az egyházi benedikció és exorcizmus démonellenes tevékenység volt, amely mind azókori keleti démonűző gyakorlat illetőleg a hellenisztikus démonhit szöveges örökségét, mind a népi mágia betegségdémonokat elűző, testből kiűző formuláit felhasználta, magába olvasztotta.[734] Mind a keleti, mind a nyugati egyház gyakorlatából több olyanszövegtípust ismerünk, amely az ókori keleti démonhittel és a falusi gyógyítók (Kelet-és Délkelet-Európában a modern korig használt) ráolvasó-formuláival egyaránt rokonságot tartanak. Egy 1500-as lausanne-i rituáléban közölt vihar elleni benedikció szövegének részlete (amelynek érdekessége a //„//gonosz ráolvasók//“// említése is, akikre az egyházellenmágiája irányul):
Adiuro vos, angelos tenebrarum
et omnes incantatores malorum et omnes ministros sathane,
quibus aquas coadunare ventis permittitur,
ut tempestates mitigentur,
ne nocentes sint in finibus istis et in illis,
quas superius diximus,
sed revertimini retrorsum et ite in diversis montibus et locis desertis,
ubi nullus homo habitat
nec aratur nec seminatur
nec habitatio hominum est nec potest esse… [735]
A //„//puszta helyekre küldés//“// a //„//Találkozás a gonosszal//“// epikus ráolvasás-típusok[736] állandó formulája. E szövegtípusok első emléke egy három féreggel való találkozásról szóló asszír varázsszöveg, de ismertek óegyiptomi, óind stb. elküldő formulák is.[737] Mind a keleti, mind a nyugati egyház keresztényiesítette e formulát; héber, arab, bizánci legenda-szövegek és ráolvasások közvetítésével a 10. században már a fenti forma az ismert.[738] Délkelet-Európában a jelenkorig ismerték. A magyarság gyógyítói, tudósai igézet gyógyítására, valamint zivatar elküldésére használták. Egy gyimesfelsőloki (volt Csík m.)viharelküldő szöveg részlete:
…Menj el, menj el, te zápor jeges eső a kősziklákra,
ahol a fekete kókisok nem kikerilnek,
a fekete kutyák nem ugatnak,
a fekete lovak nem nyeritenek,
és ahol kovászos kenyérvel nem élnek és nem fognak élni… [739]
E ráolvasás-típusok példaként elmondott gyógyulástörténetei egy gyógyító személy betegségdémonnal vagy beteggel való találkozásáról szólnak. A szerkezeti sémák állandósága mellett a találkozás- és gyógyulástörténetek szereplői a profán illetőleg vallásos használatnak megfelelően változtak. Egy 3. századi latin nyelvű //„//előkép//“//-ben még Artemis Ephesia küldi el a fejfájást hozó Antaurát (oda //„//ahol kutya nem ugat//“//), a 13. századi szövegekben már Krisztus küldi el a migrént; a keleti egyház félhivatalos szövegeiben Mihály arkangyal.[740] Legállandóbb a szent gyógyító személye volt, mégis, a //„//népiesedés//“// során a gyógyító Krisztus helyét gyakran foglalta el egy-egy helyileg illetékes szent. Így például szembetegségek gyógyítása esetén e szerepben német nyelvterületen szent Ottilia, olaszoknál szent Lucia, Délkelet-Európában (ukrán, orosz, román, bolgár szövegekben) sokszor egy meglehetősen //„//pogány//“// női istenség attribútumaival rendelkező //„//istenanya//“// lép fel, nálunk pedig olykor Boldogasszony. Vagy hivatkozhatunkaz ún. //„//2. Merseburgi ráolvasás//“// Odinjára (némely korai skandináv szövegben, valaminta 9. században Merseburgban feljegyzett első ismert variánsban), akit már a 10. században Krisztus vált fel. Nem véletlenül vita tárgya a mai napig, hogy pogány szöveg kereszténnyé válásáról van-e szó, vagy keresztény szöveg másodlagos //„//pogányosításáról//“//.[741] Akármi is az igazság, a pogány és keresztény szövegváltozatok időbeli váltakozása ésegymás mellett élése a szoros kölcsönhatást bizonyítja.
| |
|
|
Öröknaptár
Nem tudod, milyen napon születtél?
Válaszd ki az évet, hónapot és a napot:
|
|
|
|
Kapcsolódó irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rövid története, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az öt világvallás, Budapest: 1975.
Hetényi Ernõ: Buddhizmus a buddhológia tükrében, Budapest: 1989.
Hetényi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Körösi Csoma Sándor: Buddha élete és tanítása, Bukarest: 1982.
Küng, Hans - Bechert, Heinz: Párbeszéd a buddhizmusról, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizáció, Budapest: 1983.
Schmidt József: Buddha élete, tana, egyháza, Budapest: 1995.
Takács László: A buddhizmus kialakulása, Budapest: 1984.
Téchy Olivér: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi József: Buddha beszédei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rövid története, Corvin Kiadó, 1997
Porosz Tibor (ford.): Lótusz szútra, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelenése a világban, Balassi Kiadó, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottaskönyv.
|
Kapcsolódó filmek
A békés harcos útja
Kis Buddha
Szamszára
Tavasz, nyár, ősz, tél, tavasz
Démonok a világ tetején
Tibeti halottaskönyv
Kundun
Tibeti jógik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tűz a hó alatt
Hét év Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rövid története, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az öt világvallás, Budapest: 1975.
Hetényi Ernõ: Buddhizmus a buddhológia tükrében, Budapest: 1989.
Hetényi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Körösi Csoma Sándor: Buddha élete és tanítása, Bukarest: 1982.
Küng, Hans - Bechert, Heinz: Párbeszéd a buddhizmusról, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizáció, Budapest: 1983.
Schmidt József: Buddha élete, tana, egyháza, Budapest: 1995.
Takács László: A buddhizmus kialakulása, Budapest: 1984.
Téchy Olivér: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi József: Buddha beszédei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rövid története, Corvin Kiadó, 1997
Porosz Tibor (ford.): Lótusz szútra, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelenése a világban, Balassi Kiadó, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|