Nevra oldala
.
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2006-11-03
 
Translation

 
 

FŐOLDAL

 

Isten hozott nálam...  

 

 

 

 

 


Névnapi idézetek küldése...

Boldog névnapot kívánok az ünnepelteknek!

 

 

AYURVEDA TESZT

 Naptár

 

PÁRKAPCSOLAT KALKULÁTOR

 

SZERELEM TESZT

 

 

 

 

Angyalok

Démonok

Galéria

Álmok

Kísértetek

Vámpírok

Boszorkánykonyha

Aura

Csakrák

Varázslatok

Meditáció / jóga

Természetfeletti képességek

Bájitalok

Gyógynövények

Grafológia

Ásványok és drágakövek

Akupresszúra

Gyógyítás

Életmód

Versek

Nomen est omen

Karma

Boszorkányság

Illóolajok

Kínai horoszkóp

Etikett

Párkapcsolat

Gyermeknevelés

Szépségápolás

Szénhidrát kalkulátor

 

 

Diavetítések-PPS

Tanulmányok

Testbeszéd

Túlvilág

Létsíkok

Horoszkóp

Humor

Inkvizíció

Játékok

Jegyzetek

Jóslások

Mágikus lények

Romantika

Babonák

Bioritmus

Elemek

Hipnózis

Rejtélyek

Buddhizmus

Mantra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Menüsor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Angyalok pedig vannak
Angyalok pedig vannak : Az ókori zsidó felfogás az angyalok nemiségéről

Az ókori zsidó felfogás az angyalok nemiségéről


Az ókori zsidó felfogás az angyalok nemiségéről

Az angyalok szexualitásának kérdését érinti Pál apostol rendelkezése is: „…Ezért tehát köteles az asszony hatalmi jelet viselni a fején, az angyalok miatt.” (1Kor 11:10) A korabeli rabbinikus zsidó hagyomány szerint ugyanis az asszonyoknak az angyalok miatt be kellett fedezni a fejüket, mégpedig azért, hogy ne hozzák azokat szexuálisan izgalomba. Az a felfogás, mely szerint a szellemi lények az emberek lányai iránt érzéki szenvedélyre gyulladtak Noé korában, és velük szexuális kapcsolatba léptek, a korabeli zsidóságban elevenen élt. Viszont ez a tradíció csak gonosz szellemekre, illetve bukott angyalokra vonatkozik. Amikor azonban az apostol itt angyalokról beszél, mivel alattuk jó angyalokat ért, ez a szexuális jellegű magyarázat semmiképpen nem jöhet szóba. A zsidó felfogás szerint a jó angyalokra ugyanis – ellentétben a gonosz angyalokkal és szellemekkel – nem jellemző a nemiség. Ezért a fej befedezésének más oka van: az asszonyok gondolják meg, hogy az angyalok mint a világ természetes dolgainak Isten által rendelt őrzői azt akarják, hogy az asszonyok ismerjék el és tartsák be a teremtésnek azt a rendjét, amely szerint a férfi alá vannak rendelve. Ezért az asszony ne sértse meg az angyalokat azzal, hogy feje befedezését, mely a férfinak való alárendeltségének jele, elhagyja, és ezzel tudtára adja mindenkinek, hogy ezt a régi teremtési rendet figyelmen kívül hagyja. Ezzel az angyalt, bizonyára annak fájdalmára, arra kényszerítené, hogy Isten előtt panaszt tegyen róla, és hogy ellene tanúként lépjen fel (lásd az őrangyalokról szóló keretes írásunkat később) . Ezért az asszony tartsa befedezve fejét „az angyalok miatt”, hogy hivatalukat örömmel tudják ellátni, és hogy védőangyalokból ne váljanak vádló angyalokká.

(Strack-Billerbeck: Kommentar zum Neuen Testament aus Talmud und Midrasch nyomán. München, 1961.)

Tény mindenesetre, hogy a jó angyalok a Szentírásban kizárólag férfiként jelennek meg; az egy-két női jellegű angyalfejedelem pedig (például a „Babilón leánya”, „Jézabel szelleme”, az „ég királynője”) gonosz szereplők, és az sem biztos, hogy eredeti természetük szerint – a prófétai képtől elvonatkoztatva – is női neműek. A dicsőséges és a teljesen kiüresített, emberként való angyali jelenések közötti átmeneti esetekről is tudósít a Szentírás: például Sámson anyja meg volt róla győződve, hogy egy emberrel találkozott – csak az tűnt fel neki, hogy „a tekintete olyan volt, mint az Isten angyalának tekintete, igen rettenetes” (Bír 13:6). Ebben az esetben tehát csak a tekintet volt árulkodó, amely – más bibliai helyek tanúsága szerint – ilyen esetben a villámhoz vagy fémnek a felszínéhez hasonlít. Ha tehát ilyen tekintettel találkozunk, gyanút foghatunk: angyallal állunk szemben. István vértanúról jegyzi fel az Apostolok cselekedetei, hogy kihallgatásakor „a Szanhedrinben ülők pedig valamennyien meredten bámultak rá: olyannak látták az arcát, mint egy angyalét” (Csel 6:15). Más esetek tanúsága szerint viszont még ezt az árulkodó jegyet is el tudják rejteni – ilyenkor teljesen olyanok, mint az emberek. Lót történetére is emlékeztetve jegyzi meg Pál: „Az idegenek iránti szeretetről ne feledkezzetek meg, mert ily módon egyesek – tudtukon kívül – angyalokat látnak vendégül.” (Zsid 13:2)

A mennyei hierarchia

Isten teremtésében és királyságában jog és rend uralkodik. A Biblia világosan beszámol arról, hogy az angyalok százmilliói szigorú hierarchiában, katonai jellegű szervezettségben („seregek”, „légiók”) élnek. Jóllehet nincs egyértelműen kinyilatkoztatva, de számos utalásból – a pátriárkák családjának, Jézus tanítványainak, Izrael szervezettségének számszerű adataiból – arra következtethetünk, hogy a három–tizenkettő–hetvenes tagoltság jellemzi seregük hierarchiáját. Isten egy, aki három személyben jelentette ki magát; három ősatya volt (Ábrahám, Izsák, Jákob); Jézus három főapostolt választott ki (Péter, János, Jakab). A harmadik ősatyának tizenkét fia, Jézusnak tizenkét apostola volt. Jákob teljes háznépe hetven főből állt; Élimben tizenkét forrás és hetven pálmafa volt; a Mózesben lévő Szent Szellemet Isten hetven vénre öntötte ki; Jézus hetven tanítványt küldött el maga előtt; stb.

A Szentírás három főangyalt nyilatkoztat ki: Michaélt (Mihály), Gabriélt (Gábriel), valamint Hélél ben Sáchárt (Lucifer), aki elbukott, és a gonosz angyalok vezetőjeként Sátánná lett. A Jelenések könyvének egy utalása szerint az angyalok egyharmadát rántotta magával a lázadásba, ez is a hármas felosztást látszik megerősíteni. A tizenkettes számról nem sokat tudunk ebben a vonatkozásban, a Jelenések könyve azonban beszámol a mennyben közvetlenül Isten mellett trónokon ülő kétszer tizenkét „vénről” (preszbüteroszról, azaz mennyei presbiterről), akikről nem tudjuk, milyen lények, angyalok-e, avagy emberek (vagy más valamik). A már Jézus korában is közkeletű zsidó felfogás szerint ezek alatt van még hetven angyalfejedelem, a hetven földi nemzet irányítói. Ezek közé sorolódik, ámde kiemelt rangban – úgynevezett „nagy”, illetve „előkelő fejedelem” – Michaél is, Izrael védőangyala. A többi hatvankilenc földi nemzet felett álló fejedelem sajnos mind a bukott angyalok közé, a Sátán vezetése alá tartozik (Dán 10:21), mivel – úgy tűnik a Szentírásból – a Föld és környéke Lucifer uralmi területe volt, ezért ezt a világot magával rántotta a bukásba még az ember teremtése előtt.

A legfelsőbb angyali rendek közé tartoznak még a kerubok – kérdés, hogy a három főangyal kerub is-e egyúttal, vagy sem. Annyi bizonyos, hogy a Sátánná lett Lucifer egyúttal kerub is volt; ezért elképzelhető, hogy Michaél és Gabriél is azok. A Sátán levettetése óta négy kerubról tudunk összesen. Hozzájuk hasonló – sőt talán velük azonos, csak más néven említett – lények a szeráfok is.

Pál a kolosszeiekhez írott levelében felülről lefelé átfogóan felsorolja a mennyei hierarchia rendjeit (1:16). Isten után a trónok (thronosz) következnek – ezeket azonosíthatjuk a Jelenések könyvében található huszonnégy, közvetlenül Isten mellett elhelyezett trónszéken ülő vénnel (mások nem ülnek trónokon a mennyben János beszámolója szerint, csak ők). Ezek valószínűleg azonosak a Dániel könyvében található ítélőkkel, akik szintén ülnek a mennyben Isten színe előtt, míg mindenki más áll. Ezt a szintet, a trónok szintjét a bukás, úgy tűnik, nem érintette. Funkciójuk a világmindenség feletti bíráskodás és a törvényhozás: a vének koszorút viselnek, ami a János korabeli társadalomban aszenátorok jelvénye volt.

A trónok után Pál az uralmak (küriotész) szintjét említi. Az urat jelentő kürioszból képzett görög szó érdekes módon személytelen valóságot fejez ki: uralom, tekintély. Ez tehát elsősorban pozícióra utal, amelyet talán más-más személyek egymást váltva is betölthetnek. Erről a szintről nem tudunk meg többet a Szentírásból, legfeljebb még annyit, hogy a bukás valószínűleg őket sem érintette. (Hacsak nem a kerubok töltik be ezt a pozíciót, ugyanis a Jelenések könyvében a trónok mellett csak ez a négy lény van még Isten közvetlen környezetében.)

Az uralmak alatti következő szint: a fejedelmek, vezetők (arkhé) . Az Efeszosziakhoz írt levél 6. fejezete szerint ezek a lények már abba a kategóriába tartoznak, akik ellen a keresztényeknek harcolniuk kell, tehát bukott angyalok. Minden bizonnyal azonosíthatók a fentebb már említett, nemzetek fölött álló angyalfejedelmekkel, amelyeket Dániel rósnak (fej) nevez, konkrétan említve Perzsia és Görögország fejedelmét, akik ellen Gabriél és Michaél harcolnak (Dán 10:13–21). Michaélt itt más titulussal különbözteti meg: a legelső fejedelmek egyikének (achad hasszárim hárisónim) nevezi, egyértelműen Izrael angyalaként azonosítja, később pedig a nagy fejedelemnek (hasszár haggádol) nevezi. Júdás levele Michaélt arkhangelosznak, azaz angyalfejedelemnek nevezi. Ez tehát magasabb kategória, mint a nemzetek felett álló bukott angyali fejedelmek.

Az arkhék, vagyis fejedelmek alatti következő szint a hatalmak, hatalmasok (exuszia) . Pál szintén a keresztények ellenségeiként említi őket. Természetesen a Földön kívüli szférában lehetnek olyan arkhék és exusziák, amelyek nem vettek részt a lázadásban.

Az ezek alatti szintek felsorolását az Efeszosziakhoz írt levél 1. és 6. fejezetében találjuk meg. Itt az exusziák, azaz a hatalmak alatt az erők (dünamisz) következnek. Az arkhék, az exusziák és a dünamiszok működését a görög nyelvhasználat alapján úgy értelmezhetjük, hogy az első rend, a fejedelmek a jogalkotás, törvényhozás funkciójában vannak; a hatalmak a jogérvényesítést gyakorolják; az erők pedig a legalsó szint, amely megvalósítja a fentiek döntéseit. Ha a mai politikai berendezkedéshez hasonlítjuk, akkor az arkhék azok a – bukott – angyalok, akik a parlamenti képviselőkhöz hasonlóan törvényeket hoznak, akik a nemzetek bűneit kihasználva afféle jogi szakértőkként az átok, a romlás, a nyomorúság, a szellemi sötétség szankcióiról döntenek, azokat kiszabják. Az exusziák azok, akik ezek végrehajtását intézik, hasonlóan a miniszterekhez, minisztériumokhoz; végezetül a dünamiszok, erők úgymond a rendőrségnek felelnek meg, amely konkrét, valóságos erővel, kényszerrel megvalósítja, betartatja a meghozott törvényeket.

Az Efeszosziakhoz írt levél 1. fejezete az uralmakat az erők alatti szinten említi. A 6. fejezetben pedig ezek alatt olvasunk még „e sötétség világ feletti [erőszakkal] uralkodói” -ról (koszmokratoresz tu szkotusz tutu) , valamint a gonoszság szellemeiről (ta pneumatika tész ponériasz) , amelyek az ég felett (epuraniosz) vannak. E legutóbbi kifejezést a levegőég (a Föld atmoszférája) feletti egekre, az úgynevezett második, illetve harmadik égre használja a Szentírás – itt minden bizonynyal a második égre vonatkozik.

Ezek az angyali szintek már valamennyien Istennel és az emberrel szemben álló, ellenséges birodalomként szerepelnek. A Sátánt ugyanebben a levélben Pál így nevezi: a levegő (levegőég, légkör) hatalmának a fejedelme (arkhón tész exusziasz tu aerosz), megjelölve ezzel – Ádám bukása óta – fő uralmi területét: a Föld atmoszféráját. Ezt – valamint azt is, hogy valamennyi nemzet fejedelme bukott angyal – alátámasztja az, amit Jézusnak mondott a Sátán, amikor megkísértette: „Egy pillanat alatt megmutatta neki a lakott világ öszszes országát, majd ezt mondta neki a Rágalmazó: »Neked adom mindezt a hatalmat és ezek dicsőségét, mert átadták nekem, és annak adom, akinek akarom…«” (Lk 4:5–7) Jézus ezt a tényt nem tagadta.

A politika igazi irányítói

Bármilyen megalázóan is hangzik számunkra, emberek számára: a Földön zajló politikai, társadalmi, vallási és kulturális életet sokkal mélyebben meghatározza ezeknek az angyali fejedelmeknek a tevékenysége, valamint Isten angyalainak a beavatkozásai, az ellenséges területen végrehajtott „kommandós akciói”, mint az emberi törekvések. Gabriél angyal betekintést ad Dánielnek az égben zajló háborúk menetébe: Cirus (Kürosz, Kóres) perzsa király uralkodásának harmadik évében látogatja meg őt a hírnök, és elmondja, hogy egész mostanáig a Perzsa Birodalom felett álló angyalfejedelemmel harcolt, mígnem segítségére jött Michaél, akivel együttesen sikerült áttörniük, hogy aztán az isteni üzenetet elhozhassa Dánielnek. Gabriél ezután a perzsa királyoknál maradt, és teljesen visszaszorította a birodalom bukott angyalfejedelmét. Majd bejelenti, hogy amikor ezzel végez, Görögország angyalfejedelme jön majd, és az ellen kell harcolnia – s a fejedelmek közül egy sincs vele, kivéve Michaélt.

Miközben az égben zajlott mindez, a földön a következők történtek: a Perzsa Birodalom megdöntötte a Babilóni Birodalmat, amely hetven évvel korábban fogságba hurcolta a zsidókat, és lerombolta Isten Templomát és a szent várost, Jeruzsálemet. Amikor Cirus hatalomra került, rövidesen engedélyt adott a zsidóknak a hazatelepülésre, valamint a Templom újjáépítésére, sőt segítséget is nyújtott ehhez. Vegyük észre, hogy ezek az események időben pontosan egybeesnek azzal, amikor Gabriél legyőzi a Perzsa Birodalom felett álló gonosz angyalt, majd – mintegy annak a helyébe lépve – „ott marad a perzsa királyoknál”, vagyis Cirusnál és Dáriusnál, aki a társuralkodója volt. Ez állt tehát a birodalom szokatlan „megszelídülésének”, a zsidók melletti kiállásának hátterében a szellemvilágban: Gábriél rejtett jelenléte és befolyása a királyi udvarban.

Néhány évvel később azonban, Cirus uralma után, erőteljes támadás éri a jeruzsálemi építkezést: a környező, szintén perzsa uralom alatt álló nemzetek vádiratot, feljelentést írnak a zsidók ellen, mondván, hogy ha felépítik Jeruzsálemet, akkor az egy lázadó város lesz, amely nem fog adót fizetni, s a birodalomtól való elszakadást keresi majd. A perzsa udvarban hitelt adnak a levélnek, és betiltják az építkezést, amely le is áll egy időre. Pontosan ekkor egy másik próféta, Zakariás nyer betekintést a szellemvilágba, és látja, hogy Jósua főpap, a templomépítés két vezetője közül az egyik, Isten színe előtt áll, de jobbja felől ott áll a Sátán is, aki folyamatosan vádolja őt. Ekkor azonban az Úr angyala megdorgálja a Sátánt, majd a piszkos ruhákba öltözött Jósuát átöltözteti tiszta ruhába, és „eltávolítja bűneit”. Láthatjuk, hogy a politikai események, a vádemelés hátterében (a feljelentés, vádirat héberül szitná a szátán, azaz vádló szóból!) a szellemi világban angyalok szintjén zajló konfliktus állt.

E látomást követően Zakariás és Aggeus próféták felszólítják a zsidókat, hogy engedély nélkül is folytassák az építkezést; majd levelet írnak a perzsa udvarba. A levél hatására Dárius utánanézet a cirusi rendelkezéseknek, majd megtalálva őket engedélyezi, sőt a birodalom védelme alá helyezi az építkezést, mi több, anyagi támogatást is biztosít hozzá. A Templom felépül, később pedig a zsidók természetfölötti módon megmenekülnek Hámán (Eszter könyve), majd a szamaritánusok (Nehémiás könyve) gyilkos terveitől, és egész Jeruzsálemet helyreállítják: Gabriél még mindig a perzsa királyoknál lakik.

Biztosak lehetünk abban, hogy a Föld politikai, társadalmi, vallási és kulturális életét korunkban, napjainkban is ugyanilyen erőteljes módon határozzák meg a jó és gonosz angyalok küzdelmei – s az ezekbe való betekintés nélkül nem érthetjük meg pontosan, mi is történik körülöttünk. A legtöbb hívő például szilárdan meg van győződve arról, hogy a 2001. szeptember 11-ei események, a World Trade Center két tornyának az összeomlását eredményező terrortámadás mögött gonosz angyalok akciója áll, hiszen a néhány óra alatt lezajló események ember- és természetfeletti intelligenciát, erőt és gonoszságot demonstráltak, és az egész világ szellemi, politikai, sőt vallási, kulturális állapotát – ma még be sem látható léptékben – gyökeresen megváltoztatták.

A három főangyal

A három főangyal nevét a Szentírás kinyilatkoztatja. Közülük is a vezető, a rabbinikus irodalom szerint „az Úr angyala”, s egyben a hetven nemzeti fejedelem egyike, Izrael angyala, Michaél, akinek a neve azt jelenti: „Ki olyan, mint Isten?” Ő a bukott fejedelemnek, a Sátánnak a legfőbb ellenfele, s ez nevében is benne van: hiszen a Sátán fő célja, hogy olyanná tegye magát, mint Isten – s erre „válaszol” Michaél neve: ki olyan, mint Isten? Gabriél a másik nagy fejedelem, ő – úgy tűnik – nem kötődik egyetlen nemzethez sem, feladata a Messiásra, a megváltásra vonatkozó kinyilatkoztatások eljuttatása Isten embereihez. Nevének jelentése: „Isten hőse” .

A harmadik fejedelem eredeti neve Hélél ben Sáchár volt, amely azt jelenti: Ragyogó / Fénylő / Dicsérő, Hajnal fia. Ezt a héber nevet (Ézs 14:12) fordították le a Szeptuaginta készítői Heószforosznak, azaz Hajnalcsillagnak, ennek latin fordítása pedig a Lucifer név (mindkettő Fényhordozót jelent). Ő lázadt fel és bukott el még az ember teremtése előtt, és kapott új nevet: héberül Szátán, görögül Diabolosz, azaz: Vádló, Rágalmazó, Ellenálló, Ellenség.

Jóllehet az univerzumnak azt a részét, amelyet függetlenségi törekvéseivel elszakított Isten uralmától, Isten ítélettel sújtotta, az angyali rendek előtt mégis csak akkor nyert minden kétséget kizáró módon bizonyítást e fejedelemről, hogy velejéig gonosz, és függetlenségi törekvései, valamint vádaskodásai minden pozitívumot nélkülöznek, amikor Jézust, Isten ártatlan Fiát megölte (Jn 12:31–32; 16:11). Úgy tűnik, hogy a jogszerűséget végtelenül tisztelő mennyei világban mindaddig megillette az „ártatlanság vélelme”, hiszen a többiekkel együtt bejárhatott Isten jelenlétébe (Jób 1:6–19; 2:1–7; Zak 3:1–2; Lk 22:31–32), s ott szót emelhetett. Voltaképp az egész emberi üdvtörténelem nem más, mint isteni per, kozmikus bizonyítási eljárás őellene, majd ítéletének végrehajtása.

Róla azt is tudjuk, hogy oltalmazó kerub volt (Ezék 28:12–19). Bár ő valamennyi bukott angyal, a nemzetek angyalfejedelmei és az egész Föld fölött álló fejedelem, tevékenysége időnként mégis kötődik egyes földrajzi pontokhoz. Istennek ugyanis, amikor megkérdezte a Sátánt, hogy hol járt, rendszeresen így felelt: „Körülkerültem és át- meg átjártam a földet.” (Jób 1:7) Többször is betölti például a Babilón (Bábel) feletti vezető pozíciót, majd egy ideig Türosz fejedelme (i. e. 6. század); aztán a Jelenések könyvének 2. fejezete szerint a kis-ázsiai Pergamonban találjuk meg a székhelyét (i. sz. 1. század), ahol a világ hét csodájának egyikeként számon tartott Zeusz-oltár volt, amelyet János „a Sátán trónjának” nevez; majd Rómába költözik. Egyes bibliatanítók felhívják a figyelmet arra, hogy a pergamoni Zeusz-oltárt az újkorban Berlinbe szállították, s a 20. század első felének eseményeit tekintve nem lehetetlen, hogy néhány évtizedre a német főváros vezetését is átvette a bukott angyalok fejedelme ottani „beosztottjától”.

 

 

 

 

 

 

 

A A A pergamoni Zeusz-oltár Berlinben. A „Sátán trónja”?

 

Még nincs hozzászólás.
 

  

 

 

Frissítések

Flört tippek csajoknak

Flörtölési tippek pasiknak

Flörtölési tanácsok nőknek

SMS flörtölés szabálya

Szerelmes /flörtölős sms-ek

Öröknaptár
 

Nem tudod, milyen napon születtél?
Válaszd ki az évet, hónapot és a napot:

Év: . Hónap: Nap:

A hét megfelelő napja:

 

 

 

Kapcsolódó irodalom

 

Conze, Edward: A buddhizmus rövid története, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az öt világvallás, Budapest: 1975.

Hetényi Ernõ: Buddhizmus a buddhológia tükrében, Budapest: 1989.

Hetényi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Körösi Csoma Sándor: Buddha élete és tanítása, Bukarest: 1982.

Küng, Hans - Bechert, Heinz: Párbeszéd a buddhizmusról, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizáció, Budapest: 1983.

Schmidt József: Buddha élete, tana, egyháza, Budapest: 1995.

Takács László: A buddhizmus kialakulása, Budapest: 1984.

Téchy Olivér: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi József: Buddha beszédei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rövid története, Corvin Kiadó, 1997

Porosz Tibor (ford.): Lótusz szútra, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelenése a világban, Balassi Kiadó, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Tibeti halottaskönyv.

Kapcsolódó filmek

A békés harcos útja

Kis Buddha

Szamszára

Tavasz, nyár, ősz, tél, tavasz

Démonok a világ tetején

Tibeti halottaskönyv

Kundun

Tibeti jógik

Milarepa

Chihiro

Totoro

Saint Oniisan

Tűz a hó alatt

Hét év Tibetben

 

 

Érdekességek

Orvosok a  skype-on

Egészségfigyelő

Orosi szótár

Orvosi szótár 2

Google maps

Virtuális földgömb

Hő és felhőtérkép

 

 

 

 

Izgalmas irodalom

Conze, Edward: A buddhizmus rövid története, Budapest: 1999.

Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története 2., Budapest :1995.

Glasenapp, Helmuth: Az öt világvallás, Budapest: 1975.

Hetényi Ernõ: Buddhizmus a buddhológia tükrében, Budapest: 1989.

Hetényi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.

Körösi Csoma Sándor: Buddha élete és tanítása, Bukarest: 1982.

Küng, Hans - Bechert, Heinz: Párbeszéd a buddhizmusról, Budapest: 1999.

Rawson, Philip: Az indiai civilizáció, Budapest: 1983.

Schmidt József: Buddha élete, tana, egyháza, Budapest: 1995.

Takács László: A buddhizmus kialakulása, Budapest: 1984.

Téchy Olivér: Buddha, Budapest: 1986.

Vekerdi József: Buddha beszédei, Budapest: 1989.

Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995

Skilton, Andrew: A buddhizmus rövid története, Corvin Kiadó, 1997

Porosz Tibor (ford.): Lótusz szútra, Farkas Lőrinc Imre Kiadó, 1995

Hamar Imre: Buddha megjelenése a világban, Balassi Kiadó, 2002

Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004

Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009

Főoldal design

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!