|
|
Jegyzetek |
|
Egyiptomi valls
Egyiptomi valls – Fejlett politeista rendszer, amelyben a legsibb hiedelmek elegyedtek a deizmus s a henoteizmus irnyzataival. Az istenek meghatroz csoportja termszeti objektum, ill. jelensg: az g, a fld, a leveg, a Nlus stb. perszonifikcii, de mellettk szmos flisten, dmon s ftis is a hitvilg rsze. Az istenek kzl a legfontosabb a Nap, amelyet szmos klnbz formban szemlyestettek meg, a napplya, pedig klnfle spekulcik alapjul szolglt. A valls jelents tnyezje a tlvilghit s az ezzel sszefgg halotti kultusz, melynek legfbb lettemnyese Ozirisz, a feltmad isten, a holtak ura s a tlvilg brja. Szintn fontos elem a tbbfle llekfajtra alapozott llekhit. A vallsi elkpzelsek s a helyi kultuszok fejldse rvn egyes szellemi centrumknt is funkcionl vrosokban klnbz teolgiai rendszerek jttek ltre, ezek kzl legjelentsebb a hermopoliszi, a hliopoliszi s a memphiszi teolgia. A teolgin bell bukkan fel a kezdetleges filozfiai gondolkods is, az si mtoszok gyakorta mr kozmolgiai elkpzelsek paraboli, s az istenalakok klnfle elvont eszmk perszonifikcii. Egyes istenek lnye az idk folyamn egyre sokoldalbb lett, aminek rvn egymssal is azonosultak, gy jtt ltre az egyiptomi szinkretizmus. Ozirisz s zisz kultusza a ks antik korban misztriumvallsknt a Rmai Birodalom egsz terletn elterjedt. Az egyiptomi vallsi szisztma lnyegben az birodalomtl egszen a grg-rmai korig vltozatlan, tnyleges minsgi vltozst csak Ehnaton rvid let monoteista ksrlete jelentett. Mivel a valls az egyiptomi kultra egszt thatotta, a htkznapokat ppgy, mint az intellektulis letet, a fennmaradt rsos emlkek zme lnyegben az egyiptomi valls emlkei kz sorolhat.
Egyiptom vallsa s mitolgija
Egyiptom trtnelme s rsbelisgnek trtnete a Kr. e. 3. vezred elejn, a Nlus menti korbbi fejedelemsgek birodalomm val egyestsvel prhuzamosan kezdõdik. Vallsi rgmltjrl val tudsunk legõsibb emlkei is ebbõl az idõbõl valk: a korai birodalmi korszak vallstrtneti anyagban loklis, vrosi vdistenek sokasgt talljuk, akiknek totemisztikus tiszteletrõl a ksõbbi egyiptomi istenvilg llatalakos brzolsainak gazdag szimbolikja tesz tanbizonysgot. Ennek a peridusnak a jellegzetessge, hogy mg hinyzik nem csupn az egysges pantheon, de az istenalakok kztti, ksõbb oly termszetes specializci is: egy-egy telepls patrnusa vi fldjn minden fontos gi feladat birtokosa, isteni szerep betltõje. A birodalom kialakulsval lassan kiformld pantheon lre is kt jelentõ vros vdistene kerl: Memphis s Thba istene, Amon s R eredetket tekintve egyarnt nap-, bika- s termkenysgistenek, akiknek alakja mr az birodalmi idõkben Amon-R nven egyesl. Attributumaikbl is kvetkezik, hogy e kettõs fõisten felemelkedse mgtt a termkenysg-valls elemeit kell keresnnk: maga a fõisten alapvetõ letelvet s nemzõerõt testest meg. Mivel Egyiptom ltnek alapja a Nlus, nem meglepõ, hogy mr a korai idõben megfigyelhetjk a Nlus-isten s a Fldistennõ jelenltt a mitolgiai hagyomnyban. A ksõi teolgiai spekulci szerint egybknt a vilg kt õsi isten-pr, Su s Nut, Geb s Tefnut nsznak gymlcse: az õ egyeslskbõl szrmazik az g s a fld, a levegõ s a vz elvlsa. A mtosz az ember megteremtst a gyakran Amonnal azonostott Ptah nevhez kapcsolta, az alvilg pedig a legtbb szveg szerint a saklfejû Anubisz birodalma. Az istenek msodik genercijbl val a termkenysg- s Nlus-isten, Ozirisz s nõi prja, a termkeny anyasgot s Egyiptom letad fldjt is megjelentõ zisz. Õk ketten testvrek, de frj-felesg is; ellensgeik egy ugyancsak testvr-hzaspr, Szth, a forr sivatagi szl ura s Neftisz, a termketlen sivatag rnõje.
Az egyiptomi mitolgia egyik kzponti motvuma is az e kt istenpr kztt kibontakoz, a termszetben vrõl vre megismtlõdõ kzdelem. A fltkeny Szth megli Oziriszt, sztdarabolt testt pedig az alvilgra veti. zisz frje keressre indul; alereszkedik az alvilgba, sszeilleszti a sztvgott testet, majd szerelmvel j letre kelti azt. Ebbõl az letet fakaszt lelsbõl szrmazik Hrusz, az ujjszletõ vilg ura, akit napkoronggal vagy az gbe emelkedõ slyom kpben brzolnak. Az egyiptomi ember ebben a trtnetben sajt vilgra ismert: Amon napisten az let forrsa; Ozrisz s zisz nsza a termszet tavaszi bredse, Ozrisz halla pedig a szraz vszakkal elkvetkezõ nsg ideje. A Nlus ltal fakasztott let s a forr sivatagi szl keltette hall ciklikussga Egyiptom ltnek alaphelyzete, vallsnak, mitolgijnak motvuma is. Egyiptom liturgikus letnek cscspontja vrõl vre az Ozrisz-zisz mtosz felidzse volt: a feltmad s meghal isten mr a legõsibb idõktõl let s hall a termszetben s az emberi letben is zajl kzdelmt szimbolizlta. Mindez nem homlyostotta el az idõk sorn Amon-R istenkirlyi kultuszt, sõt Horusz 'megdicsõlst' is igyekeztek egy idõ utn a napistennel val egyeslsknt rtelmezni. E fõalakok mellett a kozmikus istenek alig jutnak szerephez a pantheonban, a helyi istenek, a vrosi s kultr-hroszok jelentõsge azonban a npi vallsossg vilgban egszen az kor vgig tretlen maradt. Tudunk viszont egy olyan pillanatrl az egyiptomi vallsi kultra trtnetben, amely szinte minden rtelemben titokzatosnak s magmagyarzhatatlannak szmt. Kr. e. 1370 krl az Egyiptomot mr-mr isteni hatalommal kormnyz fra, IV. Amenhotep - taln az llami kultusz s az Amon-papsg befolyst cskkenteni akarva - vallsi reformot vezetett be. Õ is egy rgta ismert isten, Aton, a fnylõ napkorong kultuszt tette hivataloss; Amon nevt Atonra ratta t a hivatalos szvegekben, a rgi papsg helybe j, az elvont 'napkorong-isten' hitt npszerûstõ papsgot lltott, maghoz szemlytelen gitest-istenhez pedig kltõi szpsgû himnuszokat rt. A sok vallstrtnsz ltal monoteista ksrletnek tlt reform a fra hallval elbukott: helyrellt a pantheon hagyomnyos rendje, az jbirodalmi korban pedig Amon hite mr erõsebb, mint valaha volt. A ksõi kor birodalmi vallsossga ismt vltozik: nagy npszerûsgre jutnak az asztrl-kultuszok, a csillaghit s az asztrlmgia. Ebben a korban erõsdnek fel az egyiptomi hitvilg korbban is fontos elemei: a theriomorf, llatalak istenek imdsa, a rolvassok s varzslatok divatja, az ncl ritualizmus.
Egyiptom npe is monumentlis templomokat emelve, azokban istenei szobrt õrizve gyakorolta vallst. A legfontosabb szentlyeket Amon tiszteletre emeltk, de minden valamireval istennek megvolt a maga lakhelye, vrosa. Templomaik mlyn az egyiptomiak isteneik szobrt õriztk, a szently krzett pedig vzmedenckkel, kertekkel, ligetekkel vettk krl. Az ldozatok zme itt is telfelajnls, de kedveltek voltak a krmenetek, ltvnyos vzi szertartsok is. A vallsi let irnytst papi rteg vgezte, amely az idõk sorn komoly politikai s gazdasgi hatalomra is szert tett. Az õ kezkben volt az rs ismeretnek s a tudomnyok mûvelsnek privilgiuma, m mg hadvezrknt is gyakran tallkozunk fõpapokkal. Egyiptom vallsi letnek igazi irnytja azonban a fra, az uralkod. Istenek gyermeke, 'az ifj Hrusz' õ, aki fldi halla utn a pantheon magasba emelkedik.
Egyiptom trtnetbõl kvetkezõen a hellenizmus kora elõtt szinkretisztikus jelensgeknek alig talljuk a nyomt, hiszen ez a civilizci meglehetõsen zrtnak s vdettnek bizonyult vezredeken t idegen hatsokkal szemben. Ez a nagyfok stabilits is okozhatta persze, hogy igen sok archaikus elem õrzõdtt meg ebben a kultrban; nem pusztn a termszethez val kzelsg lmnye, de õsi totemisztikus s fetisisztikus eszmk sokasga is. Volt azonban Egyiptom hitnek egy olyan klnleges vonsa, amely azta is felkelti a vallstrtnszek figyelmt. Mg a kortrs civilizcikban a hall utni let, a llek tovbblsnek gondolata alig, vagy csak ksõn bontakozott ki, addig Egyiptom hitnek a gazdag tlvilghit adja igazi karaktert. Mr az birodalom monumentlis piramisai is arrl tesznek tansgot, hogy a hall utni let krdse alapvetõ jelentõsgû; a mitolgiai szvegek, a szertartsok sokasga ugyanezt tmaszta al. Jellemzõ az is, hogy az egyiptomi hitvilg aprlkos lerst is a halottkultusz szvegeibõl ismerjk: a Menphiszi s a Thbai teolgia tmja zmben a tlvilgi let, a 'Halottak knyve' anyaga pedig az egyiptomi hitvilgrl szl legfontosabb forrsunk.
A halottkultusz kiindulpontja az a meggyõzõds, hogy az emberben õt tllni kpes eleven llek lakozik. Ez a llek kt sszetevõbõl ll, amelyek a hall pillanatban elszakadnak egymstl. Ka, az ember rnykpe ('hasonms-lelke'), aki a test kzelben marad, Ba pedig a hall utn emberarc madr kpben az gbe szll. Ba idõrõl idõre visszatr az alvilgbl, hogy ellenõrizze a halottrl val megfelelõ gondoskodst. Ez a hiedelem a magyarzata annak, hogy az egyiptomiak szinte knos gonddal ksztettk fel halottaikat az utols tra. A tetemet - ha arra md volt - mumifikltk, rtktrgyait, hasznlati eszkzeit pedig mell helyeztk, a belsõsgek s a vele marad llek, a Ka szmra pedig kln helyet ksztettek. A kzrendû emberek srjaiba apr szobrocskk is kerltek, hogy az elhalt helyett a tlvilgon õk dolgozzanak. A Halottak knyve szerint egybknt a holtak lelke isteni rvszek kzremûkdsvel vizi ton rkezik az alvilgra: a halotti szertarts sorn a srba helyezett brkk is ezt az utols utat jelkpezik.
Megklnbztetett gondoskods jrt ki az istenek fiainak, a fraknak. Jelkpes ritusok utn, gondosan mumifiklva kerlt testk a piramis halotti kamrjba vagy a Kirlyok vlgye valamelyik sziklasrjba. A fejedelmi holtat ksrõ pompa s gazdagsg a fra gbe emelkedst kszti elõ: az uralkod lelke 'Hruszknt a Napba szll', ahol maga is istenn, Ozirissz vltozik. Az elõkelõk lelkrõl val gondoskods a frai temets kicsinytett msa: itt is mumifikljk a holttestet, gazdagon mellkletezik, az pedig kitntetsnek szmt, ha a vgsõ nyughely a fra srjnak kzelben van. Maguk a holt lelkek egybknt hbortatlan bkben s nyugalomban lnek az istenek ltal thatott tlvilgban: a kzrendû tragdija ppen az, hogy szmra ez a lehetõsg csak vgylom marad.
A hellenisztikus s a rmai korban az egyiptomi vallsi kultra sajtos vltozsokon esett t. A hagyomnyos pantheon alakjait ebben az idõben szinkretisztikus mdon azonostottk a grg vilg isteneivel, az egyiptomi mitolgia elemei pedig szervesen pltek be a grg mediterrn vilg hitbe. Ennek a folyamatnak a legfontosabb llomsa Ozirisz s zisz hagyomnyos mtosznak a hellenisztikus vilgban val tformldsa volt; a kt isten eredeti mtosza ezekben a ksõbbi idõkben a 'meghal s feltmad istenek' mitolgiai hagyomnynak folytatsa volt.
AnuketAtum
Anubisz
Dedun
Geb
Hpi
Heh
Heket
A Hrusz-fik
Mafdet
Mihosz
Mihosz
Neith, Szaisz rnje
Nofertum vagy Nefertem
Nun
Nut
Khnum
Onurisz
Ozirisz, az Alvilg Ura
Su
Szahmet a hatalmas
Szatet
Szesat - A ni rnok
Szelket
Szokarisz
Szth
Tefnut
Thot
Weret-Hekau
| |
|
|
rknaptr
Nem tudod, milyen napon szlettl?
Vlaszd ki az vet, hnapot s a napot:
|
|
|
|
Kapcsold irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
Tibeti halottasknyv.
|
Kapcsold filmek
A bks harcos tja
Kis Buddha
Szamszra
Tavasz, nyr, sz, tl, tavasz
Dmonok a vilg tetejn
Tibeti halottasknyv
Kundun
Tibeti jgik
Milarepa
Chihiro
Totoro
Saint Oniisan
Tz a h alatt
Ht v Tibetben
|
|
Izgalmas irodalom
Conze, Edward: A buddhizmus rvid trtnete, Budapest: 1999.
Eliade, Mircea: Vallsi hiedelmek s eszmk trtnete 2., Budapest :1995.
Glasenapp, Helmuth: Az t vilgvalls, Budapest: 1975.
Hetnyi Ernõ: Buddhizmus a buddholgia tkrben, Budapest: 1989.
Hetnyi Ernõ: Buddha, Dharma, Sangha, Budapest: 1994.
Krsi Csoma Sndor: Buddha lete s tantsa, Bukarest: 1982.
Kng, Hans - Bechert, Heinz: Prbeszd a buddhizmusrl, Budapest: 1999.
Rawson, Philip: Az indiai civilizci, Budapest: 1983.
Schmidt Jzsef: Buddha lete, tana, egyhza, Budapest: 1995.
Takcs Lszl: A buddhizmus kialakulsa, Budapest: 1984.
Tchy Olivr: Buddha, Budapest: 1986.
Vekerdi Jzsef: Buddha beszdei, Budapest: 1989.
Zago, Marcellino: A buddhizmus, Budapest: 1995
Skilton, Andrew: A buddhizmus rvid trtnete, Corvin Kiad, 1997
Porosz Tibor (ford.): Ltusz sztra, Farkas Lrinc Imre Kiad, 1995
Hamar Imre: Buddha megjelense a vilgban, Balassi Kiad, 2002
Buswell, Robert E.: Encyclopedia of Buddhism, Macmillian 2004
Williams, Paul: Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations, Routledge, 2009
|
|
|