Jegyzetek : Csokonai Vitz Mihly: A magnossghoz |
Csokonai Vitz Mihly: A magnossghoz
Csokonai Vitz Mihly: A magnossghoz
Verselemzs
Csokonai ezt a mvt Lilla- korszakban rta. Szentimentalista mvei kz sorolhatnnk. Tulajdonkppen a magnyossgban keres vigaszt, menedket a viszonzatlan szerelem gytrelmei ell. Hiszen pont ennek az vnek elejn adtk frjhez Lillt egy gazdag kereskedhz, s gy Csokonai minden remnyt elvesztette, hogy szerelme valaha is v legyen. A klt lelkben rvnyl rzsek megnyugvst keresnek, s gy vli, hogy a csendben, magnyban talljk meg azt. 1798-ban Kisasszondon rta ezt a verst Csokonai. Ihletje valsznleg egy csendes, mde termszeti csodkban gazdag, vonz szpsg, nyugodt park lehetett, ahol fradt lelke fjdalmaira gygyrt lelt.
E versben a klt a magnyossgot szemlyesti meg, s mint egy nalakhoz szl. Lerja kettejk viszonyt, illetve t, magt is, mintha valsgos l szemly volna. Szinte istenti, "kedves istenasszonynak" nevezi, vgtelenl jnak, s kedvesnek mutatja be: "Mentsvra a magn szomorkodnak". Mint egy j anya, vagy mint egy kedves asszony, aki gondoskodik az elesettekrl:
"Te azt, ki megvetette a vilgot,
Vagy akinek mr ez a nyakra hgott,
Kisred s apolgatod;
Magt magval bztatod."
A magny e mben valami olyan, ami Csokonai letbl hinyzik. Egy szeret, gondoskod n, felesg, vagy anya, aki ha szomor vagy megvigasztal, s osztozik rmdben, ha j a kedved. Hsges, s nincs hazugsg szavaiban, megrti t:
"rtatlanl kecsegtetel magadba,
Nincs tettets, sem csalfasg szavadba,
Hv vagy, nem gy, mint mai
Sznes vilg bartai.
Csokonai megteremtette magnak sajt lomvilgt, ahol igazn boldog volt, s ahol szeretet vezte. Ott a magny volt "istenasszonya", pedig a megfradt vndor, aki megnyugvst keresett s tallt, s e helyen igazn rmteli lehetett lete:
"E helybe andalogni j,
E hely potnak val."
Ebben az idszakban, vagyis a 18. szzad vgn valsgos kultusza volt a szentimentalista irodalomban, a befelfordulsnak, az emberektl val elrejtzsnek, vagyis a magny megjelentsnek. A vers szentimentalista stlusban rdott. Termszetesen e stlusirnyzat ms nyomai is felfedezhetk a versben: tbbek kztt jellemz a versre a melanklia, a boldogsg utni vgy, a magny motvuma (hisz az egsz vers e tma kr pl), s a termszet szeretete is, hiszen a verset olvasva tbbszr is megjelenik a termszet:
"Honnyod csupn az rz
Szv s szeld falu s mez."
A vers mfaja elg sszetett, mivel ez az da s az elgia tulajdonsgait is magban hordozza. Elgia, hiszen hangulata meglehetsen melankolikus, a remnytelen szerelem kpei is flvillannak, de egyben egy da is a magnyhoz. Az ilyen verseket elgik- dnak szoktk nevezni.
Figyeljk meg jobban a vers szerkezett. Tbb rszre is oszthatjuk: az els rszben rmt rja le a klt, hogy rtallt a Magnossgra:
"rm nekem, hogy lakhelyedbe szlltam,
Hogy itt Kisasszondon red talltam,"
A kvetkez nagyobb szerkezeti egysg a 2. s 3. strfkbl ll. Itt a magny "otthont" mutatja be, vagyis azt, hogy a fradt lelkek, hol tallhatnak megnyugvst. Mindezt tjlersba gyazva trja elnk a klt. Ebben a rszben tallunk klasszicista vonst is:
"Kt hegy kztt a tnak s pataknak
Nimfi kkastorokban laknak;
S csak akkor sznak el,
Ha erre blcs s pota j."
Itt visszautal Csokonai az kori grg s rmai mitolgira, ami jellegzetes klasszicista sajtossg. m ebben az esetben ez a ngy sor klnleges trsadalmi mondanivalt is takar. Mint tudjuk a nimfk a termszetben ltek, s sok esetben a szpet, a jt, az rtatlansgot szemlyestik meg. Csak a j embereknek jelentek meg, akik tiszteltk ket, a termszetet s egymst is, azonban, akik nem, azok szmra lthatatlanok maradtak. Mint ahogy a versben is lthatjuk, "csak akkor sznak el, ha erre blcs s pota j.", teht a blcseknek s potknak jelennek meg a nimfk, s ezzel egyben mintha a tbbi ember fl emelnk ket. Valjban pedig azt hangslyozza ki, hogy az let szpsgeit, rtkeit csak a mvelt emberek veszik szre, mert csak k mltak r. Ez a felfogs is klasszicista eszmket hordoz.
A 3. nagy szerkezeti egysg a 4. s 5. versszakokbl ll. Ez az elz rsz ellentte. Azt a vilgot mutatja be, amit a Magnossg elkerl: "Te a kirlyok udvart kerld,
Kerld a kastlyokat;
...
Futsz a csatz trombitk szavtl,
Futsz a zsibong vrosok faltl:"
A 6-7. versszakok a magny jttemnyeit fogalmazzk meg, ert ad, ltet forrs itt magny, aki az egyszer kltbl, a semmibl vilgot teremt zsenit forml. Ez a motvum pedig a romantika korai jele.
A negyedik rsz Csokonai s a Magnossg ("kedves istenasszony") kapcsolatrl beszl neknk.
Az utols kt versszakban egy jabb szerkezeti egysget fedezhetnk fel, egyben az utolst is. Itt mr megjelenik a hall utni vgyds, a szabadulni akars, de egyben nagyon nyugodt is. gy vli, ha elj a hall, akkor mr minden ms lesz, nem fog tbb fjni az evilgi szenveds, ott vgre bkt lelhet: "ldott Magnossg! ledbe ejtem
Ottan utls knnyemet,
Vgtelen lmaidba elfelejtem
Vilgi szenvedsemet."
A klti eszkzk kzl kiemelnm a megszemlyests, hiszen mr maga a cm is egy megszemlyests. Megtestesti a magnyossgot, hiszen hozz beszl, neki r, s valahol ezzel Lillhoz szl. Lilla irnt rzett gytr szerelme juttatta oda, hogy jobban kedveli mr a magnyt, mint a nyzsg trsasgi letet, s szvesebben stl a termszetben, mint az rvnyl sokasgban a vros utcin. Ez a megszemlyests vgigvonul a versen, vagyis allegriv teljesedik ki. Msik igen fontos klti eszkze mg e versnek az ellentt. Ellentt van a 2- 3. s 4. szerkezeti egysg kztt, pldul:
"Estvli hs lommal elbortja
A csendes jnek angyalt.
...
A flelem s b a vad nalommal-
Csatznak ott a tiszta nygalommal.
...
Hol bztatsit titkos gi sznak
Hallhatja a boldogtalan."
Ezekkel az ellenttekkel fokozst r el a m vgre. Ellenttet tallunk a vers els s utols versszaka kztt is. Az els s utols versszakokban majdnem ugyanazok a kpek jelennek meg, de az rtelmk megvltozik. Az els versszak mg a termszet nyugodtsga, idillje utni vgyakozst jelenti, mg az utols strfban mr az rk magnyossgra, az elmlsra vr, azt prblja siettetni. A m els s utols sora teljesen ugyanaz ("ldott Magnossg, jvel!), mde jelentsk, a msik 10 versszak miatt mr nem egyezik. A tbbi strfa rtelme, s a kzttk fellp ellenttek miatt nem jelentheti ugyanazt ez a kt sor.
A m strfaszerkezete meglehetsen jfajta. 11 s 8 sztagos sorok vltakoznak (11-8-11-8-11-11-8-8), az azonos sztagszm sorok rmelnek. gy az els ngy sorban kereszt-, a msodik ngy sorban pros rmeket tallunk. A sok rm miatt a m egszen "dallamos", a sorvgi rmek szinte csilingelnek. Ebben is ellenttre bukkanunk, hiszen a vers melankolikus hangulathoz cseng rm prosul, ami ppenhogy a boldogsg kifejezsre alkalmas.
E versben Csokonai elhagyatottsgnak ad hangot, br ezt csak burkolt formban kzli az olvasval. Fjdalmai ell bujdokolva a Magnossg erdejbe jut, ahol vgre gy rzi igazi megnyugvst lelt, ezrt ht hvja, vrja szinte e fjdalmas fldi lt lezrst, az elmlst, hogy az rk magnyossgba burkolzva elfeledhesse bnatt, gytrelmeit. Ez a vers, azt hiszem, Csokonai Lilla- korszaknak egyik legmegrzbb s egyben legszebb alkotsa is, melyet igazn taln soha senki sem fog tudni teljesen megrteni.
Az estve
Ezt az 1789/1798-ben keletkezett mvet mg debreceni dikknt rta. Egy versri feladatknt kapta, hogy a picturt s a sententit szemlltesse. Kt vltozatban ksztette el, a tklyre trekvs miatt. Cme a napszakra, az estre utal. Az este tmenet a nappal s az jszaka, valamint a vilgossg (felvilgosods) s a sttsg (kzpkor) kztt.
Szerkezete a pictura v. rokok (1-3. vsz.)-sententia v. klasszicizmus (4. vsz.)-pictura v. szentimentalizmus (5-7. vsz.) vltozsra pl. Az els nagy egysg hangulata nyugodt, csendes s meghitt. Tvolrl a kzeli fel haladva figyelhet meg a lemen nap. Ez a rsz bvelkedik rokok kellkekkel: miniatra (cseppecske, madrka, bjos aprsgok), sznrzetek (aranyos, pirult, halavny), hanghatsok (flemile, pacsirta, hangicsl)- ers zeneisg (b, m allitercija), ms rzetekre hats (harmat, rzsa, balzsam). Alapkpe egy metafora: nap = tndkl hint; s egy megszemlyests: mosolyog az estve. A kltemny kezdett az alkonyi termszet finom lersa adja klti kpek egsz sorval. Az els rsz csupa szn s hang s alig-alig rezhet a mozgs. Szeld, nyugodt hangulatot raszt a termszet, az alkonyi erd. A vers elejn kifel figyel a klt, majd a kvetkez rszben befel fordul, a klvilgot nmagra vonatkoztatja. A harmonikus termszet idelvilgba menekl a "szomor lelk" Csokonai. Egyni bnatra csak a termszet nyjthat vigaszt. A sok jelzs szkapcsolatbl ered a szomorks s melankolikus hangnem. Az rzkels kiszlesedik ebben a strfban: az alkonyi termszet szneit, hangjait illatrzetek egsztik ki. A rokok elemei mell mitolgiaiak is prosulnak. Az erd "fszerszmozott thetromm", illatos sznhzz varzsoldik t. A harmadik bekezdsben Csokonai egyni bnatnak trsadalmi okt trja fel. Ez a magny s az otthontalansg a civilizciban, mert mindent a pnzszerzs vgya mozgat (kevly, fsvny). Az itt tallhat igi a civilizcit jellemzik (zsibong, tolong). A klt meglltan az idt, ksleltetn komor s sett j eljvetelt. Az jszaka az elviselhetetlen emberi vilg kpv tgul. Az esti termszet csendes szpsgvel szembelltja a zajos, durva, kznsges emberi trsadalmat, melyet a kevly s a fsvny csrtetse ural. Kiszakad a kltbl a panasz: "e vilgban semmi rszem nincsen".
A negyedik versszakban a vers hosszabb, elmlked rszben rja le, hogy a vilg romlottsgrt a "bdult emberi nem" a felels, mert eltrt a termszet trvnyeitl. Ez brlat a trsadalom szmra. A tovbbi eszmefuttatsban rousseau-i gondolat jelenik meg: a magntulajdon ("az enyim, a tied") megjelense megszntette az si egyenlsget. Rendezelve az ellentt, mlt s jelen ellentte. Alapellentte: magntulajdon-skzssgi trsadalom. A szpnek ltott mltat a negatv fests mdszervel (tagads) idzi fel: a korabeli trsadalom bneinek, visszssgainak hinyt sorolja fel leltrszeren. Minden civilizcis betegsg a magntulajdon kvetkezmnye: hbor, jogi egyenltlensg, ri trvnyek, ad, kirlysg, rablv vlst. Gyakran utal a magyarorszgi viszonyokra is (dzsma, porci). A magntulajdon minden baj s hborskods forrsa. A nyomorsg hajtja az embereket erklcstelen cselekedetekre (tolvajls).
A korabeli feudlis viszonyok kemny brlata utn a befejez rszben visszatr a termszethez. Ez a megoldsa a problmknak is. A termszet az ember szmra szabadsgot jelent. A vers zrlata: az emberek kztti egyenlsg vgynak himnikus megszlaltatsa. Csokonai is a termszet gyermeknek vallja magt, szmra ez a menedket nyjt otthon.
Mfajilag a vers blcseleti da, vagyis az emberisg slyos krdseinek feltrsval foglalkozik. Verselse a gondolati kltemnyek jellegzetes formja, teht hangslyos (felez tizenkettes), rmelse prrm. A verset a trsadalombrl rsz kihagysval Pozsonyban a Ditai Magyar Mzsa kiadta.
Csokonai szerelmi kltszete
Csokonai Komromban ismerkedett meg nagy szerelmvel, Vajda Juliannval, egy gazdag keresked lnyval, akit verseiben Lillnak nevezett. A lny is viszonozta rzelmeit, s Csokonai zaklatott letben taln ez volt az egyetlen boldog korszak. Nagy erfesztssel keresett llst a Dunntlon, de kzben a lnyt frjhez adtk egy msik frfihoz. E nagy szerelem lmnye, s ksbb a kibrnduls hvta letre verseit, melyet "Lilla, rzkeny dalok III. knyvben", 1802-ben rendezett sajt al. A 60 versbl megszerkesztett ciklus a boldog szerelem hangjval kezddik (rokok, anakreoni dalok) s a remnytelensggel, a kiltstalansggal (szentimentalizmus) zrul. Ezekbl a versekbl eltnik a korai kltemnyekre jellemz rmrzet kecses jtkossg. Helyette a mlyen trzett s megszenvedett csaldottsg, fjdalmas szenveds lp. A Lilla-ciklus legszebbnek tartott elgii a bcszs, a knyszer elvls fjdalmas hangjn szlnak.
A pillant szemek, A boldogsg, Tartzkod krelem
E hrom kltemny fejezi ki leginkbb a klt Lilla - Vajda Julianna - irnt rzett szerelmt. A pillant szemek a kezdetektl indul el, arrl szl, hogy miknt igzte meg a klt Csokonait Lilla szemei. A boldogsg, mint cme is jelzi, a beteljesedett szerelmet fejezi ki. E kt m keletkezsi ideje 1797, teht az egsz lett meghatroz szerelem kells kzepe. A Tartzkod krelem ksbb, 1803-ban szletett, a csaldott szerelem korszakban. Itt Lillt egy tulipnhoz hasonltja. Mindhrom kltemny rokok stlusban rdott. A rokok Csokonai szmra a szpsg s a boldogsg vilgt jelentette, a htkznapi dolgokon val fellemelkedst. Legfbb trgykre a viszonzottnak rzett szerelem, a finom erotika.
A tihanyi Ekhhoz
Egy korbbi vers tdolgozsa, csak ksbb, 1803-ban kerlt a Lilla-dalok kz. Ez a csaldott szerelem korszaka, ezrt magny s szentimentalizmus hatja t a mvet. A magny egy vlasztott letforma, a jobbak, a nemesebbek, az igazabbak kivonulsa a civilizcibl a termszet magnyba. Kt vltozata van: A fredi parton, A tihanyi Ekhhoz. lekhs vers, mert alapja a rgi magyar irodalom (ekhs vers), fiktv prbeszd az Ekhval. Az utols sorok ismtlse a nyomatkostsra szolglnak.
A vers mfaja elgico-da, teht elgia s da is egyben. dai jellemzje, hogy cmzettje, megszltottja termszeti jelensg, megszemlyestett fogalom, egy allegorikus alak (Ekh). Az elgia kori grg eredet, disztichonban megrt mfaj. Az jkorban fjdalmas, lemond hangulat kapcsoldott hozz. Alapja az rtkpusztuls, ler mdszere az rtk- s idszembests. A fjdalom a vers vgre enyhl.
A kompozciban gyakoriak az dai megszltsok. Az els kt strfa a csaldott, magnyos kltt mutatja be ("Addig n itt srva srok"), ez szentimentalista alaphelyzet. A strfk kzt ellentt feszl, amit a kt part (Tihany-Fred) testest meg. Ez a vers hangulati mlypontja, mert minden sora megszenvedetten igaz. A kvetkezkben, egszen a 6.vsz.-ig a klt magnynak okait trja fel. A hanghatsok bntak, kemnyek (r, k, sz), Csokonai rzsnek kifejezi. A rideg termszet mgis megrtbb az emberi trsadalomnl. Kln szl a kollgiumbl val kicsapsrl, a bartairl (3-4.vsz.), Lillban val csaldsrl (6.vsz.)- a csaldottsg okai a tiran, zsarnoki trvnyek. Az l betk lgytjk a hanghatst.
A 7-10.vsz.-okban Csokonai tljut a hangulati mlyponton, megtallja a megoldst: vissza a termszethez! Fokozatai: 1. ignytelensg, 2. ember s polgr: a Martinovics mozgalom s a fr. jakobinusok jelszava. Az ember termszeti lny, a polgr kzleti szemly. Az ember a termszettel, a polgr a trsadalommal l harmniban. 3. a felvilgosods egyik f gondolata: a blcsessg, mint idelis ltezsi forma magasztalsa 4. a klt ntudattal az utkor elismersre vgyik. Ez a ngy fokozat adja a teljessgre trekv embert, aki otthon rzi magt a termszetben s a trsadalomban.
Verselsre a szimultanizmus jellemz. Idmrtkes verselsknt trocheusi, hangslyosknt vltoz sztagszm a meghatroz.
A felvilgosodott gondolkodkra jellemzoptimizmus Csokonainl sszekapcsoldik a jelenre vonatkoz keser letszemlletvel. Ezrt kltemnyeiben, leveleiben mindig a ksbbi szzadrl szl. "Majd talm a boldogabb idben./Szent lesz tisztelt hamvamrt."
|